بیماری ها

آنژین قلبی و علل ایجاد کننده آن + روش های درمان

یکی از نشانه های اولیه آنژین قلبی درد در قفسه سینه است، ممکن است شما احساس کنید که این یک حمله قلبی خاموش است اما اغلب یک علامت هشدار دهنده است. درد قفسه سینه به دلیل وجود خون ناکافی در بخشی از قلب شما است، این یک علامت بیماری قلبی است و هنگامی اتفاق می افتد که چیزی شریان ها را مسدود می کند یا کاهش جریان خون در شریان ها وجود دارد، این جریان خون در حالت طبیعی خون غنی از اکسیژن را به قلب شما منتقل می کند، اما در این حالت اکسیژن کافی به قلب شما نمی رسد.

آنژین معمولاً به سرعت از بین می رود، اما هنوز هم می تواند نشانه ای از یک مشکل قلبی خطرناک برای زندگی باشد. در صورت رخ دادن چنین چیزی به پزشک مراجعه کنید، تا بتوانید از حمله قلبی جلوگیری کنید.

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید با استفاده ازآنها از وقوع آن جلوگیری کنید. معمولاً دارو همراه با تغییر شیوه زندگی می تواند آن را کنترل کند. اما اگر بیماری شدید تر از آن باشد که بتواند با دارو درمان شود، ممکن است شما نیاز به یک عمل جراحی داشته باشید. یا ممکن است شما به چیزی به نام استنت نیاز داشته باشید، این یک لوله ریز است که شریان ها را باز می کند.

 

 

انواع آنژین قلبی

انواع آنژین قلبی

 

آنژین پایدار

شایع ترین نوع آنژین قلبی، آنژین پایدار است. که در این مورد فعالیت بدنی یا استرس می تواند باعث تحریک آن شود. این نوع آنژین معمولاً چند دقیقه طول می کشد و هنگام استراحت از بین می رود. این یک حمله قلبی نیست، اما می تواند نشانه این باشد که شما بیشتر احتمال دارد که به آن دچار شوید. اگر این اتفاق برای شما افتاد، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

آنژین ناپایدار

در حالت استراحت یا زمانی که خیلی فعال هستید، این نوع آنژین می تواند رخ دهد. درد می تواند قوی و طولانی مدت باشد و دوباره بازگردد. این می تواند نشانه آن باشد که می خواهید دچار حمله قلبی شوید، بنابراین سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

 

آنژین پرینازمتال

آنژین پرینازمتال، گونه نادری از آنژین قلبی است، ممکن است شب هنگام خواب یا استراحت اتفاق بیفتد. شریان های قلب به طور ناگهانی سفت یا باریک می شوند. این می تواند برای شما درد زیادی ایجاد کند و در صورت بروز حتما باید درمان شود.

 

 

علائم آنژین قلبی

همانطور که پیش از این گفته شد یکی از نشانه های اولیه آنژین قلبی، درد قفسه سینه است اما ممکن است برخی از افراد موارد زیر را نیز احساس کنند:

 

  • درد
  • سوزش
  • ناراحتی
  • احساس پر بودن قفسه سینه
  • سنگینی
  • فشار

 

احتمالاً در پشت استخوان سینه درد دارید، همچنین این درد می تواند در شانه ها، بازوها، گردن، گلو، فک یا پشت شما پخش شود. ممکن است این درد و سوزش با سوزش معده و گاز اشتباه گرفته شوند. مردان اغلب در قفسه سینه، گردن و شانه خود احساس درد می کنند، اما زنان ممکن است در شکم، گردن، فک، گلو یا پشت خود احساس ناراحتی کنند. همچنین ممکن است دچار تنگی نفس، تعریق یا سرگیجه شوند. آنژین پایدار اغلب با استراحت بهتر می شود، اما این کار برای درمان آنژین ناپایدار پاسخگو نیست و حتی ممکن است وضعیت را بدتر کند.

 

 

علل احتمالی آنژین قلبی

آنژین معمولاً به دلیل بیماری قلبی است. یک ماده چربی به نام پلاک در عروق شما ایجاد می شود و جریان خون به عضله قلب را مسدود می کند. این وضعیت قلب شما را مجبور می کند با اکسیژن کمتری کار کند. این مشکل در نهایت باعث درد می شود، همچنین ممکن است در شریان های قلب لخته خون وجود داشته باشد که می تواند باعث حمله قلبی شود.

علل آنژین قلبی

 

سایر علل کم تاثیر در درد قفسه سینه:

 

  • انسداد قلبی یا انسداد در شریان اصلی ریه ها (آمبولی ریوی)
  • بزرگ شدن قلب یا ضخیم شدن آن (کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک)
  • باریک شدن دریچه قسمت اصلی قلب (تنگی آئورت)
  • تورم کیسه در اطراف قلب (پریکاردیت)
  • پاره شدن دیواره آئورت (برش آئورت) که بزرگترین شریان در بدن است.

 

 

درمان آنژین قلبی

درمان این بیماری بستگی به این دارد که چه میزان آسیب به قلب شما وارد شده است. برای مبتلایان به آنژین خفیف، دارو و تغییر در شیوه زندگی اغلب می توانند به گردش خون بهتر و کنترل علائم کمک کنند.

پزشک ممکن است داروهایی را برای شما تجویز کند که عروق خونی را گشاد می کند، در این صورت خون بیشتری به عضله قلبی می رسد. همچنین این دارو ها کار قلب را به صورت تدریجی و آرام می کنند تا لازم نباشد که به سختی کار کند، رگ های خونی را شل می کنند تا خون بیشتری به قلب منتقل شود و از لخته شدن خون جلوگیری می کنند.

 

مطالعه بیشتر با مقاله رژیم غذایی DASH چگونه مانع بیماری قلبی می شود؟

 

اگر مصرف دارو برای درمان کافی نباشد، ممکن است لازم باشد پزشکان با یک روش پزشکی یا جراحی شریان های مسدود شده را باز کنند. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

آنژیوپلاستی | استنت

پزشک یک لوله ریز و کوچک را که دارای یک بالون درونی است وارد یک رگ خونی می کند و آن را تا قلب میفرستد، سپس او بالون را در داخل شریان باریک باد می کند تا آن را گشاد و جریان خون را احیا کند. یک لوله کوچک به نام استنت ممکن است در داخل شریان باقی بماند تا به باز شدن آن کمک کند. استنت معمولاً دائمی است و از فلز ساخته شده است. همچنین می تواند از موادی ساخته شود که بدن به مرور زمان آن را جذب می کند. برخی از استنت ها دارویی دارند که به جلوگیری از انسداد مجدد شریان ها کمک می کند. این عمل معمولاً کمتر از ۲ ساعت طول می کشد، احتمالاً یک شب در بیمارستان خواهید ماند.

 

پیوند عروق کرونر (CABG)

جراح شریان ها یا رگ های سالم را از قسمت دیگری از بدن شما می گیرد و از آنها استفاده می کند تا رگ های خونی مسدود شده یا باریک را دور بزنند. می توانید انتظار داشته باشید حدود یک هفته پس از این عمل در بیمارستان بمانید. شما یک یا دو روز در بخش مراقبت های ویژه خواهید بود، این در حالی است که پرستاران و پزشکان میزان ضربان قلب، فشار خون و  اکسیژن شمارا بررسی خواهند کرد، سپس برای بهبودی به یک اتاق معمولی می روید.

 

مطالعه بیشتر با مقاله کنترل فشار خون بالا با ۱۵ روش خانگی

 

مراقبت از خود

شما هنوز هم می توانید یک زندگی فعال را پشت سر بگذارید، اما مهم است که به اتفاقات بدن خود توجه کنید. اگر احساس درد دارید، کار های خود را رها کنید و استراحت کنید. آگاه شوید که چه چیزی باعث ایجاد آنژین می شود، این عوامل تاثیر گذار می تواند شامل استرس یا ورزش شدید باشد. از موردی که به شما صدمه می زنند دوری کنید، به عنوان مثال اگر وعده های غذایی بزرگ باعث مشکل شما است، غذاهای سبک تر را بخورید. در صورت احساس درد، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید تا داروهای شما تغییر دهد یا آزمایش های بعدی یا مراحل ارزیابی صورت گیرد. از آنجا که آنژین می تواند یک نشانه خطرناک باشد، ارزیابی کامل آن بسیار مهم است.

 

عوامل خطر شامل موارد زیر است:

 

عدم مصرف سیگار

این مورد می تواند به رگ های خونی شما آسیب برساند و خطر بیماری قلبی شما را افزایش دهد، سیگار کشیدن به سپرده های کلسترول کمک می کند جریان خون را جمع آوری کنند باعث انسداد آن شوند.

 

عدم ورزش

یک سبک زندگی غیرفعال به کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲ و چاقی کمک می کند. با این وجود، قبل از شروع برنامه ورزشی، باید با پزشک خود صحبت کنید.

 

چاقی

چاقی خطر ابتلا به آنژین و بیماری های قلبی را افزایش می دهد زیرا این بیماری با سطح کلسترول خون بالا، فشار خون بالا و دیابت همراه است. همچنین، قلب شما برای تأمین خون بافت اضافی باید بیشتر تلاش کند.

 

سابقه خانوادگی بیماری قلبی

اگر یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به بیماری عروق کرونر یا سکته قلبی است، شما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آنژین قرار دارید. مردان بالاتر از ۴۵ سال و زنان بالاتر از ۵۵ سال خطر بیشتری نسبت به بزرگسالان جوان برای ابتلا به آنژین قلبی دارند.

 

دیابت

دیابت ناتوانی بدن شما در تولید کافی یا پاسخ مناسب به انسولین است. انسولین، هورمونی است که توسط لوزالمعده شما ترشح می شود و به بدن شما اجازه می دهد از گلوکز استفاده کند، که نوعی قند از مواد غذایی است. دیابت خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد، که با سرعت بخشیدن به آترواسکلروز و افزایش سطح کلسترول خون منجر به آنژین و حملات قلبی می شود.

 

فشار خون بالا

فشار خون با توجه به میزان خون پمپاژ شده توسط قلب و میزان مقاومت به جریان خون در شریان های شما تعیین می شود. با گذشت زمان، فشار خون بالا باعث افزایش آسیب به شریان ها می شود. استرس می تواند خطر ابتلا به آنژین و قلبی را افزایش دهد، زیرا استرس بیش از حد و همچنین عصبانیت می تواند فشار خون شما را بالا ببرد. هورمونهای تولید شده در هنگام استرس می توانند شریان های شما را باریک کرده و آنژین را بدتر کنند.

 

 

میزان کلسترول خون یا تری گلیسیرید خون بالا

کلسترول بخش عمده ای از رسوبات است که می تواند شریان ها را در کل بدن تنگ کند، از جمله آنهایی که خون قلب شما را تأمین می کنند. سطح بالای نوع بد کلسترول، معروف به کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) ، خطر ابتلا به آنژین و حمله قلبی را افزایش می دهد.

 

رژیم غذایی قلب سالم

برای کاهش فشار خون و سطح کلسترول خون رژیم غذایی سالم و مفید برای قلب را بخورید. به طور عمده میوه و سبزیجات، غلات کامل، ماهی، گوشت بدون چربی و لبنیات بدون چربی یا کم چرب میل کنید. مصرف نمک، چربی و شکر را محدود کنید.

 

 

بیشتر بدانید!

آنژین قلبی خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می دهد، اما قابل درمان است. آنژین قلبی را یک علامت هشدار دهنده در نظر بگیرید و انتخاب های هوشمندانه ای انجام دهید. با دیگران که این بیماری را دارند صحبت کنید، این ممکن است به شما کمک کند تا یاد بگیرید که چگونه آن را کنترل کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس