بیماری ها

آپنه خواب | علت ایجاد اختلال در خواب و بیخوابی شبانه چیست؟

آپنه خواب یک اختلال بالقوه جدی در خواب است که در آن تنفس مکررا متوقف می شود و دوباره شروع می شود. اگر یک شب کامل در خواب با صدای بلند پریشانی و احساس خستگی می کنید، ممکن است دچار آپنه خواب شده باشید.

 

انواع اصلی آپنه خواب عبارتند از:

 

آپنه خواب انسدادی

فرم شایع تر است که وقتی عضلات گلو ریلکس می کنند، رخ می دهد.

آپنه خواب مرکزی

زمانی اتفاق می افتد که مغز سیگنال های مناسب را برای عضلات کنترل تنفس ارسال نمی کند.

سندروم آپنه خواب مجتمع

همچنین به عنوان درمان اورژانسی آپنه خواب مرکزی شناخته شده است، زمانی رخ می دهد که کسی هر دو آپنه انسدادی خواب و آپنه مرکزی خواب را با هم داشته باشد. اگر فکر می کنید آپنه خواب دارید، به پزشک مراجعه کنید. درمان می تواند علائم ناشی از آن را کاهش دهد و ممکن است به جلوگیری از مشکلات قلبی و سایر عوارض آن کمک کند.

 

علائم اختلال خواب

علائم و نشانه های آپنه انسدادی و مرکزی خواب همپوشانی دارند، گاهی اوقات مشکل تعیین نوع آن وجود دارد. شایع ترین علائم و نشانه های آپنه انسدادی و مرکزی خواب عبارتند از:

 

  • خروپف با صدای بلند
  • تنگی نفس در طول خواب شبانه که معمولا توسط شخص دیگر گزارش داده می شود.
  • بلعیدن هوا در طول خواب
  • بیدار شدن با دهان خشک
  • سردرد صبحگاهی
  • بی خوابی
  • خواب بیش از حد در طول روز (Hypersomnia)
  • مشکل عدم توجه در هنگام بیداری
  • تحریک پذیری

 

بهترین زمان مراجعه به متخصص قلب و عروق خوب

خروپف با صدای بلند می تواند یک مشکل بالقوه جدی را نشان دهد، اما نه برای همه کسانی که آپنه خواب دارند. اگر علائم یا نشانه های آپنه را دارید، با پزشک خود صحبت کنید. در مورد هر مشکل خوابی که باعث خستگی، خواب آلودگی و تحریک پذیری می شود، از پزشک خود سوال کنید.

داروهای فشار خون بالا و انواع آن

علل ایجاد اختلال در طول خواب

 

آپنه خواب انسدادی

این اتفاق زمانی می افتد که عضلات پشت گلو شل و به اصطلاح ریلکس باشند. این ماهیچه ها از قشر نرم، زبان کوچک، لوزه ها، دیواره های جانبی گلو و زبان پشتیبانی می کند.

 

هنگامی که ماهیچه ها آرام می شوند، راه های تنفسی را از بین می برند و یا می بندند، در حالی که نفس می کشید. بنابراین شما نمی توانید هوا را به اندازه کافی دریافت کنید، که می تواند میزان اکسیژن را در خون کاهش دهد. مغز شما این کاهش اکسیژن را گزارش کرده و باعث بیداری در طول شب می شود. گر چه این بیداری کوتاه بوده و شما آن را به خاطر نخواهید داشت.

 

شما ممکن است در طول خواب فریاد بزنید، احساس خفگی کنید یا هوا را ببلعید. این الگو می تواند پنج تا ۳۰ بار یا بیشتر در هر ساعت تکرار شود، که این موضوع سبب عدم توانایی، شما برای رسیدن به فاز عمیق و آرام بخش خواب است.

 

آپنه مرکزی خواب

این نوع کمتر رایج آپنه خواب، هنگامی رخ می دهد که مغز قادر به ارسال سیگنال به عضلات تنفسی نیست. این به این معنی است که شما تلاشی برای نفس کشیدن تا یک مدت کوتاهی نکنید. شما ممکن است با تنگی نفس بیدار شوید و یا دشوار بخوابید و یا دچار بی خوابی شوید.

 

عوامل خطر

آپنه خواب می تواند بر هر کسی، حتی کودکان تاثیر بگذارد. اما عوامل خاصی باعث افزایش خطر می شود.

 

آپنه انسدادی خواب

عوامل موثر بر این نوع آپنه خواب عبارتند از:

 

اضافه وزن

چاقی به میزان زیادی خطر ابتلا به آپنه خواب را افزایش می دهد. ذخایر چربی در اطراف راه هوایی فوقانی می تواند تنفس را مختل کند.

دور گردن

افراد دارای گردن باریک ممکن است راه های هوایی باریک داشته باشند.

راه هوایی یا تنفسی محدود

ممکن است گلوی باریک ارثی باشد. تونسیل یا آدنوئید همچنین می توانند باعث بزرگ شدن و انسداد راههای تنفسی به ویژه در کودکان گردد.

جنسیت

مردان دو تا سه برابر احتمال ابتلا به آپنه خواب را نسبت به زنان دارند. با این حال، زنان در صورت داشتن اضافه وزن، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند و خطر ابتلا در آنها نیز پس از یائسگی افزایش می یابد.

افزایش سن

آپنه عمدتا در افراد مسن رخ می دهد.

سابقه خانوادگی

داشتن اعضای خانواده مبتلا به این اختلال، خطر ابتلای شما را افزایش می دهد.

استفاده از آرام بخش

این داروها عضلات گلو را به حالت ریلکس در می آورد، که می تواند آپنه انسدادی خواب را تشدید کند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن سه برابر بیشتر احتمال ابتلا به آپنه انسدادی خواب را زیاد می کند. زیرا سیگار کشیدن می تواند میزان التهاب و احتباس مایعات در راه هوایی بالایی را افزایش دهد.

گرفتگی بینی

اگر دچار مشکل تنفس در بینی خود هستید، چه از نظر تشخیصی و چه از نظر آلرژی، احتمال بیشتری برای ایجاد آپنه انسدادی خواب در شما وجود دارد.

 

آپنه مرکزی خواب

عوامل خطر برای این نوع آپنه خواب عبارتند از:

 

کهولت سن

بالا رفتن سن افراد و سالخوردگی، خطر آپنه مرکزی خواب را بیشتر می کند.

جنسیت؛

آپنه خواب مرکزی در مردان بیشتر از زنان است.

اختلالات قلبی؛

داشتن نارسایی احتقانی قلب این خطر را افزایش می دهد.

استفاده از داروهای خاص

داروهای ضد درد، داروهای ضد افسردگی، به ویژه داروهای طولانی مدت مانند متادون، خطر آپنه مرکزی خواب را افزایش می دهند.

سکته مغزی

داشتن سکته مغزی خطر ابتلا به آپنه مرکزی خواب یا آپنه خواب مرکزی در معرض درمان را، افزایش می دهد.

 

خروپف در اثر آپنه خواب

عوارض جانبی

آپنه خواب یک بیماری جدی پزشکی است. عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

  • خستگی روزانه
  • بیداری های مکرر در طول خواب شب
  • خواب معمولی و ترمیمی بدن را غیر ممکن می سازد
  • موجب خواب آلودگی روزمره، خستگی و تحریک پذیری می شود.

 

شما ممکن است دچار مشکل عدم تمرکز شوید و خود را در حال خواب به هنگام کار، در حال تماشای تلویزیون و یا حتی در هنگام رانندگی ببینید. افراد مبتلا به آپنه خواب در معرض خطر بیشتری از جانب وسایل نقلیه موتور و حوادث محل کار هستند. شما همچنین ممکن است احساس سرماخوردگی کنید یا افسرده به نظر برسید. کودکان و نوجوانان مبتلا به آپنه ممکن است در مدرسه به مشکل برخورد کنند یا مشکلات رفتاری داشته باشند.

 

فشار خون بالا یا مشکلات قلبی

تغییر ناگهانی در سطح اکسیژن خون که در طی آپنه خواب اتفاق می افتد، فشار خون را افزایش می دهد و سیستم قلبی عروقی را تحت فشار می گذارد. داشتن آپنه انسداد خواب باعث افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا (فشار خون بالا) می شود. با کاهش اکسیژن خون، قلب باید بیشتر کار کند تا کمبود اکسیژن خون را جبران کند. در اثر این تلاش بیشتر فشار بیشتری به قلب وارد می شود. که به مرور زمان مشلات قلبی بروز می یابد.

 

آپنه انسدادی خواب ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به

  • حمله قلبی
  • سکته مغزی (مرگ بخشی از سلول های مغزی در اثر نبود اکسیژن)
  • ضربان غیر طبیعی قلب مانند فیبریلاسیون دهلیزی

شود. اگر بیماری قلبی دارید، حتی کاهش اندک سطح اکسیژن خون (هیپوکسی) می تواند منجر به مرگ ناگهانی و ضربان قلب نامنظم شود.

 

دیابت نوع ۲

داشتن آپنه باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های انسولین و دیابت نوع ۲ می شود. دیابت نوع دو دیابت غیروابسته به انسولین نامیده می شود. زیرا در نوع اول این بیماری که یک بیماری خود ایمنی هم محسوب می شود، جزایر لانگرهانس لوزالمعده از بین می رود. در نتیجه انسولین به اندازه کافی ساخته نمی شود. زیرا این سلول های لوزالمعده انسولین را ترشح می کردند. با از بین رفتن آن ها مقدار انسولین در بدن کاهش یافته، در حالیکه گلوکز در حال اقزایش است.

در دیابت نوع دو انسولین به مقدار کافی در بدن موجود است اما این مولکول ها توانایی جذب گلوکز را ندارند. بنابراین باز هم گلوگز در بدن افزایش می یابد. عاکل اصلی ایجاد کننده این نوع بیماری افزایش وزن بدن در افرادی است که مستعد ابتلا به این بیماری بوده و سابقه خانوادگی دیابت را داشته اند. البته با کاهش وزن و رعایت رژیم غذایی سالم می توان عوارض ناشی از این بیماری را سریعا از بین برد. و سلامتی خود را به دست آورد.

سندرم متابولیک

این اختلال که شامل فشار خون بالا، سطح کلسترول غیرطبیعی، قند خون بالا و سایز بالای دور کمر است، با خطر بالایی از بیماری قلبی همراه است.

عوارض دارو و جراحی

آپنه انسدادی خواب نیز با داروهای خاص و بیهوشی عمومی در ارتباط است. افرادی که در معرض آپنه خواب قرار دارند ممکن است پس از عمل جراحی عوارض بیشتری داشته باشند، زیرا آنها مستعد ابتلا به مشکلات تنفسی هستند، به ویژه هنگامی که به پشت دراز می کشند.

 

قبل از جراحی، به پزشک خود در مورداختلال آپنه ای که دارید و نحوه درمان آن بگویید.

 

مشکلات کبدی

افراد مبتلا به این اختلال خواب بیشتر احتمال دارد که نتایج غیر طبیعی در آزمایش عملکرد کبدی داشته باشند و مجاری ادرار آنها احتمالا نشانه های زخم (بیماری کبدی چربی غیرالکلی) را نشان می دهد.

محروم کردن دیگران از خواب

خروپف با صدای بلند می تواند هر کسی که در نزدیکی شما خوابیده و در حال استراحت است را دچار مشکل کند. با گذشت زمان این اختلال سبب پراکندگی اطرافیان شما خواهد شد. این موضوع به ویژه در مورد زوجین بسیار حائز اهمیت است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس