آزمایش های تشخیصی

هزینه اکو قلب 1402 | تعرفه های دولتی و آزاد

امتیاز کاربران: 4.55 ( 1 رای)

هزینه اکو قلب می‌تواند موضوعی باشد که ذهن شخصی که به بیماری قلبی مبتلا شده است را مشغول کند.  گاهی اوقات شخص بیمار به دلیل این هزینه‌ها به موقع به پزشک مراجعه نکرده و موجب حادتر شدن بیماری می‌گردد. در این مقاله می‌خواهیم شما را با هزینه‌های مرتبط با بیماری های قلبی عروقی آشنا کنیم. هزینه اکوی قلب، بخشی از روند درمان بیماری قلبی است.

اکوکاردیوگرافی یک روش تصویر برداری از قلب است. در این روش به کمک امواج فراصوتی که توسط مبدل متصل به دستگاه تولید می‌شود، می‌توان از قلب و دریچه‌های قلب تصویر برداری کرد. در نوع پیشرفته آن می توان حتی از باریک‌ترین رگ‌های قلبی هم تصویر برداری را انجام داد. این تصاویر به پزشکان برای تشخیص بیماری‌های قلبی و عروقی کمک شایانی می‌کند.

در این روش تصاویر به‌دست‌آمده، تصاویری با جزئیات بیشتری هستند. از طرفی این تصاویر به‌صورت تصاویری زنده و سه بعدی هستند که هرگونه ناراحتی قلبی را می‌توانند نشان دهند.

دقت یک اکوکاردیوگرافی به تجهیزات مورد استفاده و مهارت تکنسین مربوط است.

از طرفی برخی مراکز درمانی با توجه به وابستگی‌هایی که به سازمان‌های مختلف دارند می‌توانند تخفیف‌هایی را ارائه کنند.در ادامه می توانید هزینه اکوی قلب نزد بهترین متخصصین و فوق تخصص اکوی قلب تهران را در این مقاله بیابید.

هزینه اکو قلب با توجه به روش اکوکاردیوگرافی

اکوکاردیوگرافی به چندین روش انجام می‌شود. پزشک ابتدا علائم بیماری را بررسی می‌کند. سپس با توجه به آن روشی را برای تشخیص بیماری پیشنهاد می‌دهد.

گاهی چند روش برای تشخیص بیماری توصیه می‌شود که به‌مراتب هزینه بیشتری را برای بیمار به همراه دارد:

  • نوار قلب که روشی کاملاً معمول برای تشخیص یک نوع ناراحتی قلبی است. معمولاً اولین گزینه پیشنهادی متخصص قلب برای بررسی بیماری های قلبی عروقی است. البته این تست کم‌هزینه‌ترین تست قلبی است. زیرا به تجهیزات ساده‌تری نیاز داشته که اصولاً در اکثر مطب‌ها هم دسترسی به آن آسان است.
  • اکوی قلب از راه مری یا همان اکومری از تجهیزات بیشتر و حساسیت بالاتری برخوردار است. به طبع این آزمون قلبی با توجه به این موارد هزینه بیشتری را هم به همراه دارد.
  • هزینه اکوی قلب معمولی، هزینه‌ای معمول در رنج هزینه‌های مربوط به اکو دارد.
  • هزینه اکو استرس در دو نوبت انجام می‌شود و نیاز به یک تردمیل دارد. فرد به‌وسیله این تردمیل (دو ثابت) فعالیت ورزشی انجام می‌دهد. بنابراین هزینه این تست از هزینه اکوکاردیوگرافی قفسه سینه بیشتر است. البته ممکن است بیمار نتواند روی تردمیل ورزش کند، بنابراین ممکن است استرس اکو با تزریق تجویز شود.

هزینه اکو قلب ساده

این روش معمول‌ترین روش اکوکاردیوگرافی است. با حرکت مبدل روی قفسه سینه و استفاده از یک ژل مخصوص اکوکاردیوگرافی انجام می‌شود. مبدل امواج صوتی را بعد از تولید به بافت‌ها می‌فرستد. امواج از لایه‌ها عبور می‌کند. در عبور از هر لایه بخشی از انرژی امواج گرفته می‌شود. امواج کم انرژی تر بازتاب می‌یابند و امواج پرانرژی‌تر به لایه بعدی می‌روند.درنهایت این امواج با زمان و سرعت متفاوت بازتاب یافته و به مبدل می‌رسند.

مبدل امواج دریافت شده را به دستگاه منتقل می‌کند. نتایج تحلیل این امواج، تصاویری از قلب و دریچه‌های آن است. درواقع در این روش با ارسال و دریافت امواج صوتی، از قلب تصویربرداری می‌شود. این تصاویر توسط متخصص بررسی می‌شود و فعالیت‌های قلب بررسی می‌شود.

 تعرفه آزاد  (تومان) بیمه سلامت/ تأمین اجتماعی  نیروهای مسلح

هزینه اکو ی قلب ساده 1402

700000 _ _

هزینه اکو قلب بیمارستان شهید رجایی

هزینه اکو قلب در مرکز طبی کودکان

431400 129420 43140

هزینه اکو قلب در بیمارستان میلاد تهران

273600 140700

هزینه اکو مری یا اکوکاردیوگرافی از راه مری

در روش اکوی قلب از راه مری مبدل ویژه‌ای که دارای ابعاد کوچک‌تری نسبت به مبدل‌های دیگر است از راه مری وارد بدن می‌شود. مبدل را برای تصویربرداری نزدیک قلب می‌برند و شروع به تصویر برداری می‌کنند. این روش تصاویر واضح‌تر و با جزئیات بیشتری ارائه می‌دهد.

حساسیت این روش نسبتاً بالاست. به دلیل اینکه مبدل را وارد بدن می‌کنند. باید حتماً از داروهای مخصوص آرام بخش استفاده شود. همچنین قبل از انجام تست حلق را با اسپری بی‌حس می‌کنند. زیرا به هنگام ورود پروب به درون مری با بافت اطراف برخورد کرده و دردی را ایجاد می‌کند.

استفاده از داروهای بی‌حسی و آرام‌بخش به حفظ آرامش بیمار کمک خواهد کرد. هرچند بعد از انجام تست بیمار در ناحیه حلق احساس سوزش خواهد کرد.

آمادگی قبل و بعد از اکو مری

اکو مری

هزینه اکو داپلر و داپلر رنگی

اکوکاردیوگرافی داپلر (Doppler Echocardiography) یکی از تکنیک‌های تصویربرداری پزشکی است که برای ارزیابی عملکرد و ساختار قلب و عروق خونی استفاده می‌شود. این تکنیک از اصول افتراقی فرکانس (Doppler Effect) استفاده می‌کند تا جریان خون در داخل قلب و عروق را اندازه‌گیری و نمایش دهد.

برای انجام اکوی داپلر رنگی نیز نیاز به تزریق یک ماده رنگی است. این ماده رنگی در خون موجب می شود تا عملکرد عروق خونی و نحوه پمپاژ خون در قلب بهتر و دقیقتر بررسی شود. به دلیل تزریق ماده حاجب، هزینه اکوی داپلر رنگی بالاتر از اکوی داپلر معمولی است.

 تعرفه آزاد  (تومان) بیمه سلامت/ تأمین اجتماعی  نیروهای مسلح
هزینه اکو داپلر معمولی 1402
800000 تا 1200000 282000 _

 

تعرفه و قیمت استرس اکو

هزینه استرس اکو ( تست استرس قلبی) نیز مانند هر خدمت پزشکی دیگری به عوامل متعددی بستگی دارد. این عوامل می‌توانند متغیرهایی مانند مکان جغرافیایی، نوع مرکز پزشکی، وضعیت بیماری، و سطح معاونت‌ها را در بر بگیرند.

انجام استرس اکو دارای دو مرحله است. مرحله اول اکوی قلب قبل از انجام فعالیت و مرحله دوم نیز اکو بعد از انجام فعالیت ورزشی که راه رفتن روی تردمیل یا دوچرخه زدن است انجام می شود. در مواردی به خاظر وضعیت بیمار ایجاد فشار روی قلب از راه تزریق دارو انجام می شود.

 تعرفه آزاد  (تومان) بیمه سلامت/ تأمین اجتماعی  نیروهای مسلح
هزینه استرس اکو 1402
1500000 تا 2000000 473000 _

هزینه اکو قلب جنین

اکوی قلب جنین یکی از مواردی است که برای سنجش ساختار قلب جنین مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از اکوکاردیوگرافی جنین می‌توان از تشکیل صحیح قلب جنین اطمینان حاصل کرد. مزیت این روش این است که برای جنین و مادر کاملاً بی‌ضرر است. در این روش هرگونه نارسایی را می‌توان سریع‌تر تشخیص داد. هزینه اکو قلب جنین به موارد زیر بستگی دارد:

  • تعداد جنین: در اکوکاردیوگرافی جنین باید توجه داشت که جنین دو قلو و چند قلو هزینه اکوکاردیوگرافی بیشتر را به دنبال دارد. برای مثلا در جنین دو قلو باید دو بار اکوی قلب گرفته شود.
  • وضعیت جنین: ممکن است وضعیت جنین و میزان تخصص و زمانی که برای تشخیص نیاز است، تأثیرگذار باشد. در موارد خاصی که نیاز به اکو قلب جنین در وضعیت‌های اضطراری دارید، هزینه ممکن است بیشتر شود.
  • محل انجام اکو: هزینه اکو در مطب خصوصی و در صورت نداشتن بیمه بالا است.تست اکوکاردیوگرام جنین و بیماری قلبی مادرزادی

هزینه اکو قلب جنین در سال ۱۴۰۲

 تعرفه آزاد  (تومان) بیمه سلامت/ تأمین اجتماعی  نیروهای مسلح
هزینه اکو قلب جنین 1402
700000 _ _
هزینه اکو قلب جنین در مرکز طبی کودکان
431400 129420 43140

 هزینه‌های مراجعه به دکتر قلب چه قدر تمام می شود؟

در این قسمت می‌خواهیم نگاهی  به هزینه‌های مراجعه یک بیمار به پزشک قلب داشته باشیم.

  1. اگر یک شخص به یک متخصص قلب مراجعه کند. با توجه به تعرفه خدمات درمانی که در ابتدای سال 1402 اعلام شده است. باید برای ویزیت مبالغ زیر را پرداخت کند:

پزشک متخصص قلب و عروق در بیمارستان و کلینیک های دولتی 38 هزار تومان

دکتر متخصص با مدرک فلوشیپ در بیمارستان و کلینیک های دولتی: 46 هزار تومان

پزشک متخصص قلب و عروق در بیمارستان و کلینیک های خصوصی:  135 هزار تومان

دکتر متخصص با مدرک فلوشیپ در بیمارستان و کلینیک های خصوصی: 172 هزار تومان

2. پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار ممکن است برای تشخیص بیماری انجام اکوکاردیوگرافی یا نوار قلب را توصیه کند.

هزینه اکو قلب ساده در مطب خصوصی : بین 550 هزار تا 1 میلیون و هشتصد هزار تومان متغیر است.

قیمت نوار قلب در مطب خصوصی: 100 هزار تومان

هزینه نوار قلب در بخش دولتی: 20 هزار تومان

3. تا به این مرحله بدون توجه به موارد رفت و آمد بیمار، هزینه ها اعمال شده است. ممکن است رفت و آمد با اورژانس انجام شده باشد یا خود او به پزشک مراجعه کرده باشد.

4. اگر یک بیمار قلبی به انجام اکوکاردیوگرافی از راه مری یا انجام اکوکاردیوگرافی استرس نیاز داشته باشد. باید هزینه اکوکاردیوگرافی به این دو روش را به جای هزینه اکو قلب در نظر گرفت. با توجه به اطلاعات موجود هزینه این دو نوع اکوکاردیوگرافی بیشتر از نوع عادی است.

می‌توان در نظر گرفت که هزینه‌هایی که یک بیمار برای انجام تشخیص و مراجعه اولیه به پزشک قلب انجام می‌دهد تا از وجود یک عارضه قلبی اطمینان حاصل کند، در مراکز دولتی حداقل 200 و در مراکز خصوصی 800 هزار تومان است.

4. اگر یک مادر به اکوکاردیوگرافی جینن نیاز پیدا کند، یا یک ورزشکار برای انجام تست‌های ورزشی به پزشک قلب مراجعه کند هزینه‌های متفاوتی را خواهد داشت. اما به طور معمول هزینه اکوکاردیوگرافی شامل هزینه بستری شدن در بیمارستان نمی‌شود. زیرا اکوکاردیوگرافی یک روش تشخیصی است که نیازی به بستری ندارد.

بعد از تشخیص بیماری داروهای تجویز شده هم متقبل هزینه‌هایی می‌شود. اینکه چند دوره باید از این داروها استفاده شود و مجدداً برای چک آپ نیازی به تکرار آزمایشات قبلی باشد. هر مرحله هم هزینه‌هایی را در بر خواهند داشت.

هزینه اکو قلب آزاد یا بدون بیمه

قیمت تقریبی انواع آزمایش های تشخیصی اکوکاردیوگرافی 1402 طبق تعرفه وزارت بهداشت (آزاد یا بدون بیمه) به صورت زیر است:

لیست قیمت تقریبی اکوکاردیوگرافی 1402 طبق تعرفه وزارت بهداشت (آزاد یا بدون بیمه)
ردیف نام سرویس گروه اکو حدود هزینه سرویس (تومان) پزشک مجاز
1 اکو داپلر رنگی معمولی (اکوی ساده) اکوی عمومی 600,000 متخصص قلب و عروق، فوق تخصص قلب و عروق و  فلوشیب های حوزه قلب و عروق مانند فلوشیپ اکوکاردیوگرافی، فلوشیپ کاردیوانکولوژی، فلوشیپ آنژیوپلاستی (اینترونشنال کاردیولوژی)، فلوشیپ الکتروفیزیولوژی و پیس میکر (آریتمی)، فلوشیپ نارسایی قلب و فلوشیپ بیماری های مادرزادی قلب
2 اکوداپلر مادرزادی اکوی تخصصی 1,000,000 فقط فلوشیپ اکوکاردیوگرافی
3 اکو بافتی (TDI) یا اکو تیشو اکوی تخصصی 1,000,000 فقط فلوشیپ اکوکاردیوگرافی
4 اکو بافتی اسپکل اکوی تخصصی 1,000,000 فقط فلوشیپ اکوکاردیوگرافی
5 اکومری اکوی تخصصی 1,700,000 فقط فلوشیپ اکوکاردیوگرافی
6 اکومری مادرزادی اکوی تخصصی 1,800,000 فقط فلوشیپ اکوکاردیوگرافی
7 استرس اکو دینامیک اکوی تخصصی 2,000,000 فقط فلوشیپ اکوکاردیوگرافی
8 استرس اکو با دارو دوبوتامین اکوی تخصصی 2,100,000 فقط فلوشیپ اکوکاردیوگرافی
9 اکوکنتراست با داپلر اکوی تخصصی 1,100,000 فقط فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

*توجه داشته باشید که حین انجام اکو  از برخی مواد مصرفی استفاده می کنند که هزینه تقریبی آن به در نرخ های بالا اضافه شده است.*

هزینه اکوی قلب در کشورهای مختلف (سال 2023)

هزینه اکوکاردیوگرافی با توجه به روش آن متفاوت است. معمولاً برای همه موارد درمانی، نرخ مصوبی اعلام می‌شود. اکوکاردیوگرافی نیز به همین شکل است. اما با توجه به متفاوت بودن تجهیزات و شرایط متفاوت بیمه‌های درمانی، این هزینه از تنوع برخوردار است.

هزینه اکو در کشورهای مختلف متفاوت است. برای مثال در امریکا  نرخ‌هایی در سایت‌های معتبر اعلام شده است. با توجه به آن ها هزینه اکوکاردیوگرافی معمولی بین هزار تا دو هزار دلار است. هزینه اکوکاردیوگرافی از راه مری از این مقدار بیشتر است. از دو هزار دلار شروع می‌شود. البته شهروندانی که از بیمه درمانی استفاده می‌کنند نیازی به پرداخت کل این مبالغ ندارند.

هزینه اکو در کشور های مختلف کمترین قیمت (دلار) بیشترین قیمت (دلار)
هزینه اکو  قلب در استانبول ترکیه 240 500
هزینه اکو قلب در دوبی امارات 350 1000
هزینه اکوی قلب در دهلی هند 30 150
هزینه اکوی قلب در آمریکا 1000 3000

هزینه اکو قلب و بیمه‌های درمانی در کشور های مختلف

برای بیمارانی که تحت پوشش بیمه‌های درمانی هستند. معمولاً از ده درصد تا پنجاه درصد توسط بیمه پرداخت می‌شود.

هزینه اکو قلب هنگامی که برای تشخیص و یا نظارت بر یک مشکل قلبی باشد، تحت پوشش بیمه است. اما به عنوان یک آزمون غربالگری بیمه‌ها برای آن هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. مانند ورزشکارانی که بدون داشتن علائم بیماری قلبی، اقدام به انجام اکوکاردیوگرافی می‌کنند. بیمه هزینه اکوکاردیوگرافی این افراد را تقبل نمی‌کند.

برای بیمارانی که تحت پوشش بیمه‌های درمانی نیستند، حدود هزار تا سه هزار دلار را باید برای هزینه اکو قلب پرداخت کنند. این هزینه شامل دویست تا سیصد دلار برای تفسیر نتیجه اکوکاردیوگرافی توسط متخصص است.

اکو کاردیوگرافی نیازی به مراقبتهای بعد و قبل ندارد. بنابراین هزینه این موارد را در برنمی‌گیرد. مگر در مواردی که از سوی پزشک تشخیص داده شود که بیمار باید بستری شود.

اکوی قلب / اکوکاردیوگرام
اکوی قلب / اکوکاردیوگرام

چه مواردی هزینه اکو قلب را تغییر می دهد؟

هزینه اکو قلب شامل همه مراحل انجام کار است. از استفاده از ژل گرفته، جهیزاتی که به کار گرفته می‌شود تا مدت زمانی که یک تکنیسن در حال کار با دستگاه است. به طور کلی موارد زیر می تواند هزینه اکو قلب را برای بیمار افزایش دهد:

  • نوع اکوی قلب: اینکه اکوی قلب ساده باشد یا اکو استرس و یا ترکیبی
  • مدت زمان کار با دستگاه ها: در روش‌هایی که تجهیزات بیشتری استفاده می‌شود. مانند روش اکوکاردیوگرافی از راه مری یا اکو استرس هزینه‌های مربوط به تجهیزات بیشتر می‌شود.
  • تجهیزات و دقت دستگاه های اکوکاردیوگرافی
  • محل انجام اکوی قلب: اینکه در مطب خصوصی باشد یا دولتی و…
  • تعداد مراحل انجام کار: برخی از انوع اکو، مراحل بیشتری دارند مثل اکو مری
  • لزوم نیاز به مراقبت های بعد از اکو: برخی بیماران نیاز به مراقبت بعد از اکو دارند، مثلا بیماران قلبی حاد یا افراد مسن. برخی از کلینیک‌ها با توجه به شرایطی که دارند هزینه‌هایی مربوط به مراقبت‌های قبل و بعد از اکوکاردیوگرافی را نیز دریافت می‌کنند.
  • لزوم نیاز به ترکیب اکوی قلب با دیگر آزمایش های تشخیصی مثل اسکن PET و …
  • اکوی قلب برای بیماران مادرزادی: اکو برای این نوع بیماران کمی هزینه بالاتری دارد.
  • داشتن بیمه تکمیلی
  • استفاده از بیمه های خدمات درمانی

 

جمع بندی

برای دریافت هر خدماتی باید هزینه‌ای پرداخت شود. هزینه اکو قلب با توجه به وضعیت مالی یک بیمار می‌تواند زیاد یا کم تفسیر شود. شرایط متنوع بیمه‌های درمانی و بسته به اینکه بیمار از کدام بیمه استفاده کند این هزینه را متفاوت می‌کند.

هزینه اکو قلب با توجه به اینکه در کدام مرکز ارائه خدمات پزشکی و بیمارستان انجام شود، متفاوت خواهد بود. اما در مجموع هزینه اکوکاردیوگرافی با توجه به ارائه نتایج سودمند آن می‌تواند مفید در نظر گرفت. این نتایج در تشخیص بیماری و تشخیص عملکرد قلب بسیار سودمند است.

باید این را در نظر داشت که هر چه یک ناراحتی یا عارضه قلبی زودتر تشخیص داده شود، روند درمان هم شاید کوتاه‌تر شود. این روند کوتاه درمانی هم در مجموع هزینه‌ها بی‌تأثیر نخواهد بود. حال‌ آنکه بدون انجام اکو با تشخیص نادرست یک بیماری، روند تشخیص و درمان طولانی‌تر می‌شود. این موضوع می‌تواند جان بیمار را هم به خطر بیاندازد و هم باعث افزایش هزینه‌های تشخیص و درمان بیماری برای فرد گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس