مراقبت و سلامت

ورزش های خانگی پس از جراحی بای پس قلب

مراقبت پس از عمل جراحی بای پس قلب با هدف کاهش عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی است. یکی از اجزاء توانبخشی قلبی  انجام ورزش است. ورزش مداوم منجر به بهبود سلامت کلی قلب و عروق می شود. ورزش در بیماران بعد از جراحی تحت تست ورزش باید صورت گیرد. تقریبا هر بیماری بعد از جراحی می تواند با خیال راحت ورزش کند اما شدت و مدت آن با توجه به شدت بیماری قلبی فرد متفاوت است.

ما در این مقاله به چند برنامه تمرین  ورزشی که می توان آن را در خانه انجام داد، اشاره می کنیم. انجام این تمرین های خانگی، روند بهبود و بازگشت به زندگی روزمره  را بعد از عمل جراحی تسریع خواهد کرد.

 

تنفس عمیق و سرفه کردن

تمرین نفس بعد از عمل جراحی بای پس قلب

تمرین نفس بعد از عمل جراحی بای پس قلب

ریه های شما ممکن است به مدت یک تا دو هفته پس از مرخص شدن از بیمارستان مقدار بیشتری مایع تولید کنند. برای کمک به پاکسازی مخاط و جلوگیری از عفونت ریه، باید همان تمرینات تنفس عمیق و سرفه را که در حین بستری بودن در بیمارستان به شما آموزش داده است را ادامه دهید.

 

 

دستورالعمل

در هنگام سرفه یا عطسه با نگه داشتن قفسه سینه، از ناحیه برش جراحی حفاظت کنید.

5 تا 10 نفس عمیق بکشید و به دنبال آن دو سرفه پشت سرم کنید. این کار را چهار بار در روز و دو هفته دیگر پس از مرخص شدن از بیمارستان انجام دهید.

 

 

 

پیاده روی

 پیاده روی بعد از عمل جراحی بای پس قلب
پیاده روی بعد از عمل جراحی بای پس قلب

پیاده روی متناسب عضلات قلب، ریه ها و عضلات بدن شما را قوی کرده و عملکرد آنها را بهبود می بخشد.این برنامه با پیاده روی های کوتاه آغاز می شود

تمام عضلات بدن باید به آرامی پرورش یابند و قلب نیز از این قاعده مستثنی نیست. این برنامه پیاده روی به تدریج، با دوره های بسیار کوتاه، قلب شما را دوباره با ورزش آشنا می کند. . این دستورالعمل ها را دنبال کنید و به قلب خود فرصت دهید تا خود را با افزایش فعالیت های ورزشی وفق دهد.

 

دستورالعمل

در دو هفته اول، هدف شما انجام یک سطح پیاده روی در روز است. پس از آن، طی هفته های بعدی سطح پیاده روی شما پیشرفت می کند.

با یک سرعت راحت روی یک سطح هموار قدم بزنید. در برنامه راه رفتن خود هیچ پله ای قرار ندهید.

وقتی می توانید 10 دقیقه راه بروید، ممکن است بخواهید پیاده روی را در فضای باز انجام دهید. اگر هوا بسیار سرد، گرم، یا همراه با رطوبت زیادی است ویا کیفیت پایینی دارد ( آلودگی هوا ، گرد و غبار و…)، در فضای بسته ورزش کنید. برخی از مکانهای سرپوشیده برای پیاده روی خوب هستند مثل راهروی آپارتمان.

حتماً پیاده روی خود را برنامه ریزی کرده و مسیر خود را با یکی از افراد خانواده، دوست یا پرستار خود در میان بگذارید. در مناطق خلوت راه نروید. در مناطقی قدم بزنید که وسایل نقلیه اضطراری در دسترس هستند و همیشه یک تلفن همراه به همراه داشته باشید.

اگر برنامه پیشنهادی برای شما خیلی خسته کننده است، یا اگر یک روز را از دست دادید، یکی دو روز دیگر در همان سطح تمرین بمانید.

اگر احساس خستگی یا ناراحتی می کنید، یا به مدت دو روز یا بیشتر ورزش نکرده اید،  مجددا از سطح پایین تمرینات شروع کنید.

 

 

تمرین های عمومی

هنگامی که با برنامه پیاده روی احساس راحتی کردید، برنامه تمرینات عمومی را نیز باید در برنامه روزانه تان قرار دهید. این برنامه برای کمک به کاهش سفتی عضلات، خستگی و وضعیت بد بدن، بهبود قدرت و انعطاف پذیری طراحی شده است.

این برنامه از برنامه پیاده روی ای که برای تناسب عضلات قلبی ارائه می شود متفاوت است. بنابراین،آن را نباید جایگزین برنامه های دیگر کنید.

 

دستورالعمل تمرین های عمومی

این برنامه تمرینی عمومی باید یک بار در روز انجام شود. می توانید این برنامه را یکباره و یا آن را به چند قسمت تقسیم کرده و در مراحل مجزا در طول روز انجام دهید.

تمام تمرینات باید به آرامی با تنفس آرام و عمیق انجام شود. اطمینان حاصل کنید که در قسمت های دشوار هر ورزش نفس خود را حبس نمی کنید.

تمرینات باید راحت و بدون درد باشد. هیچ تمرین یا فعالیتی را زمانی که با درد و ناراحتی همراه است انجام ندهید.

 

ورزش شانه:

شانه های خود را 10 بار به صورت دایره به جلو بچرخانید. سپس همین کار را در جهت مخالف یعنی به عقب برای 10 بار دیگر انجام دهید.

ورزش شانه بعد از جراحی بای پس قلب
ورزش شانه بعد از جراحی بای پس قلب

 

ورزش بازو

ورزش بازو بعد از عمل جراحی بای پس قلب
ورزش بازو بعد از عمل جراحی بای پس قلب

ابتدا دست ها را مستقیم به جلو برده و تا سطح شانه بالا بیاورید. در حالی که دستان خود را بالای سر خود می برید، نفس عمیق بکشید. در حالی که نفس می کشید، با دستهای خود پشت گردن خود را لمس کنید. سپس دست های خود را به پشت برده و سعی کنید آنها را به هم قفل کنید. این کار را 10 بار در روز انجام دهید.

 

 

 

ورزش گردن

سر خود را به طرف یکی از شانه ها بچرخانید . این چرخش باید به قدری باشد که بتوانید شانه تان را مشاهده کنید. سپس سر خود را به مرکز بدن باز گردانید. این کار را برای شانه دیگر نیز انجام دهید. این عمل را 10 بار در روز تکرار کنید.

ورزش گردن
ورزش گردن

 

ورزش چرخش تنه

دست های خود را روی باسن و پاها را نیز روی زمین قرار دهید. اکنون کمر و شانه های خود را به آرامی و تا جایی بچرخانید که بتوانید پشت خود را نگاه کنید. این تمرین را برای هر دو سمت راست و چپ و 10 بار در روز تکرار کنید.

ورزش تنه
ورزش تنه

 

ورزش صاف کردن پا

روی صندلی بنشینید. سپس یکی از پاهای خود را به سمت جلو برده و صاف کنید. چند لحظه نگهدارید و مجدداَ پای خود را تا کرده و به حالت اولیه خود باز گردید. این کار را برای پای دیگر نیز انجام دهید. این تمرین را هر روز 10 بار تکرار کنید.

ورزش پا
ورزش پا

 

 

با انجام تمرین های عمومی از جمله پیاده روی و تقویت عضلات بدن، قلب شما سریع تر به حالت معمول قبل از عمل باز می گردد. هر چه انجام تمرین ها از روی برنامه  و مستمر باشد، نتایجی که به دست  می آورید طولانی تر و مؤثر تر خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس