بیماری ها

فوق تخصص اکو قلب | بهترین متخصص اکو قلب خوب تهران

اکو روشی برای ارزیابی سلامت قلب است. یکی از بهترین روش‌هایی که در چند دهه اخیر برای دستیابی علت بیماری‌های قلبی کشف شده است. با استفاده از اکوکاردیوگرافی تصاویری زنده از قلب و شریان‌های اطراف آن به دست می‌آید. با این تصاویر زنده می‌توان به مشکلات و عارضه‌های قلبی پی برد. پزشکانی که در رشته حیاتی اکو برای فوق تخصص تحصیل می‌کنند، با مدرک فوق تخصص اکو فارغ التحصیل می‌شوند. متخصص اکو با مهارت‌ها و دانش‌هایی که در طول دوره‌های آموزشی کسب کرده، آماده خدمت رسانی به مردم جامعه خویش است.

 

تاریخچه پیشرفت علم در زمینه قلب و عروق

در قرن ۱۶ میلادی مردم بر این باور بودند که خون از طریق کبد جریان پیدا می‌کند. خون با عبور از بین بافت‌های مختلف بدن، به طور مستقیم توسط بافت جذب می‌شود. در همان سال‌ها، شخصی سیستم گردش خون را مطرح کرد و موتور اصلی  این سیستم را قلب معرفی نمود.

در قرن ۱۸ میلادی بعد از کشف نحوه اندازه گیری فشار خون و گوشی پزشکی، شوک الکتریکی معرفی شد. شوک الکتریکی برای اولین بار جهت برگرداندن ضربان قلب  مورد استفاده قرار گرفت. در قرن ۱۹ میلادی دستگاه الکتروکاردیوگراف اختراع شد.

دستگاه الکتروکاردیوگراف

دستگاه ECG (ElectroCardioGraphy)، دستگاهی است که برای ثبت فعالیت الکتریکی قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. قلب از طریق بافت‌های عصبی، پیام‌های الکتریکی را دریافت می‌کند. این پیام‌های الکتریکی مانند یک شوک عمل کرده و موجب انقباض عضله‌ها و ضربان قلب می‌شود. همه این‌ها در نهایت نیروی لازم برای پمپاژ خون و به گردش در آوردن آن را فراهم می‌کند.

دستگاه الکتروکاردیوگراف دارای الکترودهایی است که به قفسه سینه وصل می‌شود. این الکترودها فعالیت الکتریکی قلب را دریافت کرده و به دستگاه منتقل می‌کنند. دستگاه ECG این فعالیت الکتریکی را مانند امواج بر روی کاغذ رسم می‌کند. نوار قلبی به فوق تخصص اکو برای دانستن اینکه فعالیت قلب طبیعی است یا نه، کمک می‌کند. پزشک با کمک آن می‌تواند نارسایی قلبی را تشخیص دهد.

 

موفقیت‌های بزرگ کاردیولوژی در قرن ۱۹

  • کشف ماشینی که برای جراحی قلب و عروق مورد استفاده قرار می‌گرفت.
  • اولین جراحی بای پس عروق کرونری توسط وریدهای اندام تحتانی
  • پیوند قلب
  • عرضه اولین قلب مصنوعی
  • انجام اولین آنژیوپلاستی عروق کرونر
  • تعبیه اولین استنت کرونر

 

تاریخچه رشته فوق تخصص اکو

در ابتدا دانش آموختگان رشته پزشکی عمومی، با گذراندن دوره دو ساله به عنوان متخصص قلب فارغ التحصیل می‌شدند. اما در حال حاضر این دوره به دوره ۴ ساله تغییر یافته است. در صورتی که دانش آموختگان موفق به کسب مدرک تخصص قلب و عروق شوند، می‌توانند در آزمون فوق تخصص اکو هم شرکت کنند. دوره فوق تخصص اکو، شامل یک دوره سه ساله است که متخصص قلب و عروق می‌تواند به کسب علم و مهارت‌های جدید بپردازد.

 

رشته بیماری‌های قلب و عروق در ایران

در حال حاضر این رشته، از جمله رشته‌های پیشرفته تخصصی و فوق تخصصی در کشورمان است. که متناسب با پیشرفت‌های جهانی و با برخورداری از  اساتید مجرب و آخرین دستاوردهای جهانی، از موفق‌ترین رشته‌های آموزشی و درمانی تلقی می‌شود.

 

پیش بینی نیاز به فوق تخصص اکو در رشته قلب و عروق

با توجه به شرایط کنونی مانند:

  • میزان رشد جمعیت
  • بازنشستگی متخصصین
  • تعداد افراد هر جنسیت
  • ترکیب رده سنی و …

در حال حاضر به ازای هر میلیون جمعیت ۲۲ پزشک متخصص قلب و عروق در سه کشور کانادا، آلمان و انگلستان وجود دارد. با توجه به کلیه شرایط، تعداد متخصص قلب و عروق در کشور ما بالای ۱۵۰۰ نفر است. که در مقایسه با کشورهایی همچون آلمان و کانادا این تعداد زیاد بوده و نیازی به تربیت متخصص قلب و عروق نخواهد بود.

 

 

مهارت‌هایی که فوق تخصص اکو نیازمند یادگیری آن‌ها است

  • نحوه گرفتن نوار قلب و کار با الکتروکاردیوگراف یا ECG
  • نحوه انجام تست ورزش و تفسیر صحیح آن با کمک اندیکاسیون
  • نحوه انجام هولتر ۲۴ ساعته فشار خون یا هولتر قلب و تفسیر کامل آن‌ها
  • توانایی آنالیز ضربان ساز و یا برنامه ریزی برای پیس میکر
  • توانایی انجام دفیبریلاسیون
  • احیای قلبی ریوی
  • توانایی کار با دستگاه اکوکاردیوگرافی و تفسیر کامل و صحیح آن (اکو داپلر و اکو از راه مری)
  • مطالعه الکتروفیزیولوژی و آشنایی با اندیکاسیون ها و …
  • پروسیجرهای اینترونشنال
  • توانایی انجام آنژیوگرافی عروق کرونر
  • توانایی انجام آنژیوگرافی عروق پیوندی
  • و …

 

درمان بیماری‌های قلبی

با توجه به سبک زندگی که امروزه داریم و به علت فشار روحی و استرس بالا، درصد بیماری‌های قلبی رو به افزایش است. این موضوع اهمیت وجود فوق تخصص اکو را برای تشخیص زود هنگام و درمان به موقع بیماری‌های قلبی، نشان می‌دهد.

در مواردی که احساس ناراحتی در قسمت قفسه سینه داریم به فوق تخصص قلب مراجعه می‌کنیم. متخصص قلب خوب بعد از انجام معاینات لازم برای تشخیص دقیق علت بیماری، انجام آزمایش‌هایی را برای بیمار توصیه می‌کند. در این هنگام بیمار به مراکز خدمات دهی اکو مراجعه می‌کنند.

 

خدماتی که فوق تخصص اکو در کلینیک اکوکاردیوگرافی ارائه می‌دهد

از جمله آزمایش‌هایی که ممکن است متخصص قلب برای بیمار توصیه کند عبارت است از:

 

اکوکاردیوگرافی

این تست توسط دستگاهی به نام پروب انجام می‌شود. این دستگاه که تولید کننده امواج فرا صوت است، روی قفسه سینه قرار می‌گیرد. برای سهولت حرکت پروب، قفسه سینه را به ژل مخصوصی آغشته می‌کنند. با قرار گیری پروب بر روی پوست، امواج الترا سوند منتشر می‌شود. این امواج چون انرژی بالایی دارند، از لایه‌های پوست عبور می‌کنند. البته با عبور از هر لایه بخشی از انرژی آن‌ها گرفته می‌شود. در نتیجه برخی از این امواج منعکس می‌گردند. در نهایت کل این امواج به دستگاه پروب برگشته و به دستگاه اکوکاردیوگرافی منتقل می‌شوند.

دستگاه اکوکاردیوگرافی این امواج را آنالیز کرده و نتایج را به صورت تصاویری روی مانیتور نمایش می‌دهد. تفسیر نتایج حاصل از این تست حتماً باید توسط فوق تخصص اکو و کارشناسان مجرب انجام گیرد.

اکوکاردیوگرافی

  • انواع اکو
  • اکو داپلر
  • اکو استرس یا تست ورزش و …

 

نوار قلب

بررسی فعالیت الکتریکی قلب با کمک امواجی که بر روی کاغذ رسم می‌شود. دلیل ایجاد این اموج، برخورد امواج الکتریکی ضعیف به ماهیچه‌های قلبی است که الکترودها تولید می‌کنند. با کمک نوار قلب یا همان الکتروکاردیوگرام می‌توان نارسایی‌های قلبی را تشخیص داد.

 

هولتر قلب

هولتر قلب عملکردی مشابه الکتروکاردیوگرام دارد. تنها تفاوت آن با نوار قلب در این است که نوار قلب طی ۱۵ دقیقه فعالیت قلبی را ضبط می‌کند. در حالی که هولتر قلبی می‌تواند فعالیت الکتریکی قلب را بمدت چند روز و در حال فعالیت‌های مختلف ثبت کند. بنابراین تستی که برای بررسی فعالیت الکتریکی قلب صورت می‌گیرد، با این روش دقیق‌تر خواهد بود.

نتیجه حاصل از این تست نیز توسط فوق تخصص قلب یا فوق تخصص اکو بررسی می‌شود.

 

همیشه باید لیستی از اسامی فوق تخصص اکو خوب تهران در دسترس بیماران قلبی باشد.

لزوم تهیه لیستی از متخصص اکو قلب خوب تهران در این است؛ بیمارانی که به دنبال پزشک معتمد و حاذق هستند، بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن به آن دست یابند. تا با ویزیت به موقع توسط فوق تخصص قلب خوب تهران بتوانند از پیشرفت بیماری قلبی خود جلوگیری کنند.

 

 

اسامی بهترین متخصص اکو قلب تهران

 

دکتر اصغر مزارعی

متخصص قلب و عروق، فوق تخصص اکو

یکی از بهترین و حاذق ترین پزشکان در حوزه تخصصی قلب و عروق و فوق تخصص اکو قلب است. دکتر مزارعی یکی از دقیق ترین پزشکان در این حوزه است و با تشخیص های صحیح و به موقع جان عده کثیری را نجات داده است. دکتر مزارعی دانش آموخته دو دانشگاه برجسته شیراز و اصفهان خدماتی نظیر  آنچه در ذیل گفته می‌شود را در کلینیک تخصصی اکوکادیوگرافی ارائه می‌دهد. این مرکز به پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین دستگاه‌های اکو و همچنین کارشناسان مجرب و دقیق مجهز است.

دکتر مزارعی با به کار گیری جدیدترین دستگاه ها و  آخرین تکنولوژی روز امریکا و کشورهای اتحادیه اروپا و با بهره گیری از مدرن ترین متدهای تشخیصی جای هیچ شک و شبهه ای برای شما باقی نمی گذارد. بیش از صدها بیمار قلبی و عروقی که در آستانه مخاطرات جدی قرار داشتند با حساسیت و ظرافت و ملاحضات بسیار دکتر مزارعی از خطر مرگ نجات پیدا کرده اند. دکتر مزارعی در کنار تجهیزات دقیق آزمایش و اندازه گیری و انواع تست ها از به روزترین نرم افزارها برای تست های تشخیصی استفاده می کند.

دکتر مزارعی خیلی خون گرم و مهربان و خوش برخورد است و برای بیماران به اندازه کافی وقت می گذارد و تا حصول نتیجه لازم یار و همراه بیمار است. بسیاری از بازیگران، سلبریتی های و اشخاص نامدار دکتر مزارعی را برای چکاپ دستگاه قلبی و عروقی خود انتخاب کرده اند و به احتمال زیاد حین مراجعه به مطب دکتر با این افراد نیز برخورد خواهید کرد.

اکو استرس داینامیک

تهیه تصویری از قلب به هنگام انجام فعالیت بدنی مانند ورزش

اکو استرس دارویی

جایگزینی مناسب برای اکو استرس داینامیک، با تزریق داروی دوبوتامین می‌توان حالتی مانند تأثیر ورزش را در بیمار ایجاد کرد.

اکو اسپکل دو بعدی

جدیدترین روش اکو، ایجاد تصاویری دقیق در کوتاه‌ترین زمان و بدون عارضه برای پیشگیری بیماری قلبی

اکو بافت

اندازه گیری سرعت حرکات قلبی با کمک اکو داپلر

اکو چهار بعدی

ایجاد تحولات گسترده‌ای در زمینه تشخیص بیماری‌های قلبی از طریق ایجاد تصاویری زنده از بخش‌های مختلف قلب، از راه قفسه سینه و مری به کمک پروب های کوچک

اکو مری

با استفاده از این اکو می‌توان تصاویر دقیق‌تری از قسمت‌های پشتی قلب، عروق ریوی و حتی آئورت تهیه نمود.

دکتر رحمت اله دامن پاک جامی

دکتر رحمت اله دامن پاک جامی دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی و متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اقدامات مداخله ای قلب و عروق (اینترونشنال کاردیولوژی) بزرگسالان است. دکتر جامی با بیمه ها قرارداد ندارند و فقط به صورت آزاد خدمات پزشکی ارایه می کنند. مطب دکتر دامن پاک در خیابان شریعتی و بالاتر از میرداماد است. روحیه خوب و اخلاق خوش دکتر دامن پاک از ویژگی های بارز اوست.

آنژیوپلاستی

شیوه‌ی درمانی برای باز کردن عروق و رفع انسداد رگ‌ها است. در این شیوه درمان از بالون استفاده می‌کنند. تا رگ‌های قلبی که دچار تنگی یا گرفتگی بر اثر لخته‌های خونی یا رسوب پلاک شده‌اند را باز کنند. این کار معمولاً با به کار گیری استنت و به دنبال آنژیوگرافی صورت می‌گیرد.

 

دکتر علی صمدزاده

دکتر علی صمد زاده متخصص قلب و عروق در سال ۱۳۵۶ به دنیا آمد. وی مدرک پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۸۳ دریافت کرد. دکتر صمدزاده در سال ۱۳۹۴ با مدرک تخصص قلب و عروق فارغ‌التحصیل شد. مطب دکتر صمدزاده در اقدسیه تهران و ابتدای خیابان موحد دانش است.

متخصص قلب و عروق

تخصص قلب برای تشخیص و درمان انواع اختلالات قلبی نظیر اختلالات قلبی مادرزادی، نارسایی قلبی، اختلال در دریچه‌های قلبی، گرفتگی عروق کرونر و … است. دکتر صمدزاده از پزشکان خوب و به نام تهران در حوزه قلب و عروق است.

دکتر علی صمدزاده

دکتر اسفندیار نوروزی

متخصص قلب و عروق

دکتر نوروزی متخصص قلب و عروق در بیمارستان شهدا دهلران، بیمارستان امام حسین مهران، بیمارستان امام علی شیروان و چرداول، بیمارستان ولیعصر قم، بیمارستان امام علی زاهدان، بیمارستان حضرت ابوالفضل میناب، بیمارستان سجاد تهران، بیمارستان شهید مصطفی خمینی تهران، درمانگاه بقیه‌الله دهلران، درمانگاه خاتم الانبیا تهران، کلینیک دیابت یاس تهران است. وی دکترای طب عمومی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۱۳۸۲ اخذ کرده است.

دکتر اسفندیار نوروزی

دکتر مجید درکاهیان

متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی

دکتر مجید درکاهیان شماره نظام پزشکی (۹۴۷۶۴). متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی است.

اینترونشنال کاردیولوژی : برای درمان بیماری‌های قلبی از دو روش جراحی قلب باز و اینترونشنال استفاده می‌شود. امروزه برای درمان اختلالت قلبی بیشتر از روش اینترونشنال استفاده می‌شود.

 

مزیت‌های روش اینترونشنال

  • درمان گرفتگی عروق
  • روشی آسان
  • بدون درد و عارضه
  • اقتصادی‌تر
  • بدون انجام عمل باز
  • درمان غیردارویی
  • عدم انجام بی هوشی
  • استفاده از بالون برای باز کردن رگ‌های قلبی و عروق کرونری قلب

 

خدمات قابل ارائه توسط دکتر مجید درکاهیان

  • نوار قلب
  • تست ورزش
  • اکوکاردیوگرافی
  • آنژیوگرافی
  • درمان گرفتگی عروق کرونر قلب
  • درمان نارسایی قلبی
  • درمان سکته قلبی
  • درمان بیماری‌های دریچه‌ای قلب
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا