بیماری ها

فوق تخصص قلب | معرفی فوق تخصص قلب خوب تهران

فوق تخصص قلب یکی از مدارک علمی در رشته‌های پزشکی در زمینه قلب و عروق است که شامل دوره‌های بالینی در قلب و عروق می‌شود. در زمینه تخصصی اکوکاردیوگرافی، متخصصین و فوق تخصص اکو قلب در تهران در مقاله ای به همین نام منتشر شده که پیشنهاد میکنم خواندن آن را از دست ندهید.

در سه دهه اخیر توجه زیادی به این رشته در کشورمان شده است. علت این امر شیوع بالای بیماری‌های قلبی و عروق است. همین موضوع نیاز روز افزون جامعه را به فوق تخصص قلب نشان می‌دهد. امروزه شاهد تحول عظیمی در زمینه روش‌ها و وسایل مورد نیاز برای درمان و تشخیص بیماری‌های قلبی هستیم.

با پیشرفت دانش پزشکی و فیزیک هسته‌ای می‌توانیم شاهد اختراع وسایل مینیاتوری و ظریف و در عین حال حساس در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی باشیم. همان طور که بخشی از آن را هم اکنون در قسمت درمان هسته‌ای و کشف پروب های مینیاتوری برای عکس برداری از باریک‌ترین رگ‌های قلبی مشاهده می‌کنیم.

 

نظام آموزشی و دریافت مدرک فوق تخصص قلب

افراد بعد از دریافت مدرک دیپلم، در رشته پزشکی وارد دانشگاه می‌شوند. در این مرحله با گذراندن دوره‌های علوم پایه، کارآموزی و کارورزی در طی هفت سال در نهایت با عنوان پزشک عمومی فارغ التحصیل می‌شوند.

نظام آموزشی فوق تخصص قلب

متخصص قلب

پزشک عمومی بعد از ۲ تا ۳ و گاهی هم ۴ سال تحصیل در زمینه قلب، به عنوان متخصص قلب و عروق شناخته می‌شوند. اگر به دنبال پیدا کردن بهترین متخصص قلب و عروق در تهران هستید به مقاله ای با همین نام که در وبسایت کلینیک اکوکاردیوگرافی منتشر شده مراجعه کنید. در آن مقاله لیستی از متخصص های مجرب به همراه زمینه دقیق کاری هر یک پیشنهاد داده‌ایم.

تخصص قلب شامل دو نوع است:

متخصص قلب غیر تهاجمی

این متخصصان ابتدا بیماران را معاینه کرده و سپس با توجه به علائم بیمار، آزمایش‌های لازم را برای بیمار توصیه می‌کنند. بعد از دریافت نتایج آزمایش و شمورت با بیمار به وسیله دارو و تغییر در سبک زندگی بیمار سعی در معالجه آن دارند. در مواردی هم که انجام عمل جراحی را برای بیمار لازم ببینند، او را به یک جراح قلب ارجاع می‌دهند.

متخصصین قلب تهاجمی

این گروه از پزشکان تلاش در درمان بیماران قلبی مربوط به شریان‌های کرونری قلب، دریجه های قلبی (تنگی دریچه، آسیب دریچه، نارسایی و هر گونه اختلال)، گرفتگی عروق و رفع لخته‌های خون به وسیله استنت گذاری یا کاتتریزاسیون و … دارند.

متخصصین قلب الکتروفیزیولوژی

پزشکان این رشته در درمان آریتمی های قلبی فعالیت داشته و این کار را با قرار دادن پیس میکر یا ضربان ساز زیر پوست انجام می‌دهند.

متخصصین قلب و عروق بالینی در کودکان

این پزشکان هم در تشخیص و درمان دارویی بیماری‌های قلبی در کودکان فعالیت می‌کنند.

 

فوق تخصص قلب

متخصصین رشته قلب می‌توانند با گذراندن ۲ تا ۳ سال دیگر در یکی از گرایش‌های تخصص قلب و عروق به عنوان فوق تخصص قلب فارغ التحصیل شوند.

تخصص قلب

قلب و عروق شاخه‌ای از طب داخلی است. متخصص قلب همان جراح قلب نیست. جراح دارای توانایی شکافتن قفسه سینه و انجام جراحی عمل قلب باز را دارد. در حالی که توانایی متخصص قلب، در تشخیص و درمان بیماری‌های سیستم قلب و عروق است. متخصص قلب خوب، آزمایشات مربوطه را انجام خواهد داد و ممکن است برخی از روش‌ها مانند کاتتریزه شدن قلب، آنژیوپلاستی یا قرار دادن ضربان ساز را انجام دهد.
بیماری‌های قلبی فقط مختص قلب هستند. در حالی که بیماری‌های قلبی عروق بر قلب، رگ‌های خونی یا هر دو دلالت می‌کند.

تخصص قلب با توجه به روش عملکردی به دو گروه عمده تقسیم بندی می‌شوند.

متخصصین تهاجمی قلب و عروق (جراح قلب و عروق)

این متخصصین در زمینه انواع جراحی‌ها نظیر:

  • پیوند قلب
  • قرار دادن گیره ایمپلنت
  • قرار دادن ضربان ساز یا پیس میکر
  • آنژیوپلاستی
  • و …

فعالیت دارند.

متخصصین غیرتهاجمی قلب و عروق

این متخصصین در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی فعالیت می‌کنند. وظیفه این متخصصین ایجاد تغییر و تحول در زندگی بیماران است. تا با انجام آزمایش‌های به موقع و تشخیص درست موجب باز توانی و درمان بیماری‌های قلبی شوند.

 

پردرآمدترین مشاغل ۲۰۱۹

طبق پیش بینی‌های انجام شده برای سال ۲۰۱۹ در مورد پردرآمدترین مشاغل و تخصص‌ها می‌توان تخصص قلب و عروق (تهاجمی) با درآمدی معادل $ ۴۶۱،۳۶۴ و تخصص قلب و عروق (غیرتهاجمی) بادرآمدی معادل $ ۴۴۷،۱۴۳ در سال را جزو این مشاغل نام برد.

 

چه زمانی به فوق تخصص قلب نیاز دارید؟

اگر فرد علائم بیماری قلبی را داشته باشد و پزشک او نتواند علت اصلی بیماری را تشخیص دهد، او را به یک فوق تخصص قلب ارجاع می‌دهد.

این علائم عبارت‌اند از :

  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • تغییرات ضربان قلب یا آریتمی قلبی
  • فشارخون بالا

در اولین گام آزمایش‌هایی برای علت اصلی بیماری انجام می‌شود. در اکثر موارد پزشک با بیماران مبتلا به حمله قلبی یا نارسایی قلبی مواجه می‌شود. در این گونه موارد فوق تخصص با تصمیم گیری برای هر یک از روش‌های درمانی مانند کاتترزاسیون قلبی، استنت گذاری یا قرار دادن پیس میکر و …. به روند درمان و بهبود بیماری کمک می‌کند.

بیماری‌های قلبی که فوق تخصص قلب می‌تواند به درمان آن کمک کند:

  • آترواسکلروز
  • فیبریلاسیون دهلیزی
  • آریتمی ها
  • بیماری قلبی مادرزادی
  • بیماری قلبی عروقی
  • کلسترول خون بالا و تری گلیسیرید
  • فشار خون
  • پریکاردیت
  • تاکیکاردی بطنی
  • فشار خون بالا

تست‌هایی که فوق تخصص قلب برای تشخیص بیماری از آن‌ها استفاده می‌کند:

الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب

با استفاده از این روش می‌توان فعالیت الکتریکی قلب را ثبت کرد. برای این منظور الکترودهایی را به ناحیه قفسه سینه وصل کرده و هر گونه فعالیت قلبی نظیر انقباض دهلیزها، انقباض بطن‌ها و بازگشت قلب به حالت آرامش در این منحنی ثبت می‌شود.

هولتر قلب

این نیز فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کند. اما تفاوتی که با الکتروکاردیوگرام دارد، در این است که؛ هول‌تر می‌تواند فعالیت الکتریکی قلب را به مدت طولانی‌تری ثبت کند. زیرا الکترودهایی که به قفسه سینه متصل می‌کنند در نهایت وارد دستگاه هول‌تر می‌شوند. این دستگاه کوچک بوده و به راحتی قابل حمل است. بنابراین بیمار می‌تواند به هنگام انجام فعالیت‌های روزمره از آن استفاده نماید.

تست ورزش یا تست استرس

این آزمایش، تغییرات ریتم قلب را در حالت استراحت و ورزش اندازه گیری می‌کند.

اکوکاردیوگرافی

یک نوع سونوگرافی قلبی است. که توسط امواج التراسوند تصاویری از قلب و حفره‌های آن ایجاد می‌کند. با استفاده از تصاویری که در این روش ایجاد می‌شود می‌توان التهاب‌های قلبی، عفونت و هر گونه ناهنجاری درون دریچه‌های قلبی را تشخیص داد.

انواع فوق تخصص و مهارت

انواع فوق تخصص قلب و عروق

در زمینه قلب شناسی انواع تخصص و فوق تخصص قلب وجود دارد. که کار برخی ترکیبی از دو یا چند تخصص دیگر است.

فوق تخصص اینترونشنال کاردیولوژی (ترمیم کننده قلب یا عروق به وسیله کاتتر)

پزشک چگونگی جریان الکتریکی درون بافت قلب و نحوه گسترش آن و در نهایت آنچه که الگوی جریان نامیده می‌شود را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

 

مطالعه الکتروفیزیولوژی (EPS) قلب

پزشک با استفاده از یک لوله بسیار کوچک و انعطاف پذیر به نام کاتتر موجب باز شدن و ترمیم قلب و عروق می‌شود. به این صورت که کاتتر را به یک رگ خونی در کشاله ران یا بازو متصل می‌کند. سپس کاتتر را به وسیله همان رگ خونی به داخل آئورت و قلب منتقل می‌کند.

وقتی سوند در قسمت مورد نظر قرار گرفت ممکن است آزمایشاتی هم انجام شود. در این مرحله ممکن است:

  • با قرار دادن نوک کاتتر به قسمت‌های مختلف قلب، فشار درون آن را اندازه بگیرند.
  • برداشت نمونه خون محل برای اندازه گیری میزان اکسیژن مصرفی
  • تزریق رنگ کنتراست برای بررسی جریان خون
  • آنژیوگرافی کرونری

 

فوق تخصص بیماری‌های مادرزادی قلب در بزرگسالان

دارای تخصص ارزیابی و درمان بزرگسالان مبتلا به بیماری‌های قلبی مادرزادی هستند. هدف این است که افراد متولد شده با بیماری‌های مادرزادی قلبی زندگی طولانی و سالمی داشته باشند.

 

فوق تخصص نارسایی قلب

مهم‌ترین دلیل نارسایی قلبی حمله قلبی است. فوق تخصص این رشته به دنبال دلایل ایجاد حمله قلبی، پیشگیری، تشخیص و درمان سریع و به موقع آن است.

 

فوق تخصص پیس میکر و الکتروفیزیولوژی

استفاده از پیس میکر یا فنر قلب برای ترمیم و باز کردن عروق بسته شده قلب وعروق کرونری است. که برای این منظور فوق تخصص الکتروفیزیولوژی از انواع فنر قلب برای باز کردن عروقی که در اثر رسوب پلاک‌ها مسدود شده‌اند، استفاده می‌کند.

 

فوق تخصص اکو یا اکوکاردیوگرافی

یک فوق تخصص اکو با استفاده از امواج صوتی اقدام به تصویربرداری از بخش‌های مختلف قلب می‌کند. متخصص در زمینه انجام تست استرس اکوکاردیوگرافی به روش دینامیک، استرس اکوکاردیوگرافی به روش دارویی، اکو اسپکل دو بعدی، اکو مری و دیگر انواع اکو است.

 

فوق تخصص اینترونشنال کاردیولوژی کودکان و نوزادان

وظیفه‌ای مشابه فوق تخصص اینترونشنال کاردیولوژی (ترمیم کننده قلب یا عروق به وسیله کاتتر) را دارد ولی در کودکان و نوزادان.

 

فوق تخصص رادیولوژی مداخله‌ای (کاردیواینترنشن):

تفسیر کلیه تصاویر قلب وعروق ارگان‌های مختلف بدن است. مانند تفسیر آنژیوگرافی قلب. خدمات رسانی در زمینه بیوپسی، درمان تومور، واریس، فیبروم، ستون فقرات و مفاصل، مداخلات ارولوژی، مداخلات صفراوی، مداخلات تیروئید و سونوگرافی و رادیولوژی.

 

فوق تخصص قلب خوب تهران

فوق تخصص قلب خوب تهران

تعداد فوق تخصص قلب خوب در تهران رو به افزایش است. روزانه تعداد بیماران مراجعه کننده از شهرهای اطراف به تهران برای ویزیت توسط فوق تخصص قلب زیاد است. در این قسمت سعی داریم تعدادی از این فوق تخصص قلب را معرفی نماییم.

(متخصص قلب و عروق، فوق تخصص اکوکاردیوگرافی)

اخلاق خوب و برخورد خاص دکتر اصغر مزارعی را در بین متخصصین قلب و عروق از دیگران متمایز کرده. دکتر با هوش سرشار به خوبی به جزئیات خاص هر بیمار توجه میکند. هیچ نکته ای از نظر دور نمی ماند. دکتر اصغر مزارعی با استفاده از به روزترین تجهیزات و دستگاه ها مشکل دقیق هر بیمار را شناسایی می کند و در این زمینه جای هیچ نگرانی را باقی نمی گذارد. کافیست به او زمان کافی بدهید و بقیه کارها خود به خود انجام خواهند شد. تعداد بیماران راضی دکتر روز به روز در حال افزایش است. جالب است بدانید دکتر مزارعی جزو معدود پزشکانی است که جز بیماران راضی خود هیچ روش تبلیغاتی دیگری ندارد.

دکتر مزارعی با برخورداری از دستگاه های تشخیصی دقیق و مدرن گران قیمت کوچکترین انسداد و گرفتگی در عروق را کشف و مشکلات احتمالی قلب و دریچه های آن را بررسی می کند و برای همه آن ها راهکار های ویژه ارائه میدهد.

مرام و منش دکتر مزارعی بر اعمال کمترین هزینه به بیمار است. دکتر معتقد است اعتماد بیمار را باید به درستی پاسخ داد و اگر برای یک درد، یک درمان کم هزینه تر وجود داشته باشد، در هیچ حالتی دکتر به دنبال راه های پیچیده تر و پر هزینه تر نمی رود. دکتر مزارعی جزو معدود پزشکانی است که روش های تهاجمی مثل آنژیوگرافی را فقط در شرایط خاص و در صورت نیاز جدی و ضروری بیمار توصیه می کند.

مطب دکتر در خیابان کارگر شمالی ، ابتدای خیابان فکوری است.

دکتر علی صمدزاده (فوق تخصص قلب و عروق)

یکی از پزشکان خوب و قابل اعتماد در تهران است. دکتر از پزشکان جوان است و برای تشخیص بیماری قلبی و عروقی خود می توانید به مطب وی مراجعه کنید. دکتر صمد زاده کمی بیش از حد جدی است ولی در کار تشخیص برای شما کم نمی گذارد. مطب دکتر در اقدسیه و خیابان موحد دانش است.

(متخصص قلب و عروق و عضو انجمن قلب اروپا)

دکتر نوروزی از پزشکان جوان قلب و عروق است. دکتر نوروزی تحصیلکرده دانشگاه گیلان است. همیشه سعی در جلب نظر بیماران دارد و ظاهر آراسته و برخورد خوب ایشان همیشه جلب توجه می کند. دکتر نوروزی در کار طبابت کم نمی گذارد. مطب دکتر اسفندیار نوروزی در خیابان کارگر شمالی و روبروی مرکز قلب تهران است.

دکترغلامرضا وطنی (فوق تخصص بیماری‌های قلب و عروق)

دکتر مهدی مظاهری (فوق تخصص جراحی قلب و عروق)

دکتر بابک پیامی (فلوشیپ الکتروفیزیولوژی بالینی قلب)

 

 

ویزیت توسط فوق تخصصان

هزینه ویزیت فوق تخصص قلب در بخش خصوصی ۴۷ هزارو ۹۰۰ و در بخش دولتی ۱۷ هزارو ۸۰۰ تومان است. مدت زمانی که فوق تخصص قلب برای بیمار صرف می‌کند در حدود ۲۵ دقیقه است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس