بیماری ها

سکته قلبی و عوارضی که ممکن است به آن دچار شوید

گاهی اوقات ممکن است به دنبال یک حمله قلبی، به عوارضی دچار شوید. بسیاری از مشکلات و عوارض به سرعت برطرف می شوند، اما گاهی اوقات این مشکلات مزمن شده و باقی می مانند و ممکن است به دلیل مختلفی تشدید شوند.

 

عوارض کوتاه مدت سکته قلبی

سکته قلبی می تواند کیفیت زندگی فرد را به شدت تحت تآثیر قرار دهد. برای مثل اگر ردی دچار آنژین شود، ممکن است از ترس درد قفسه سینه یا سایر علائم دیگر، از انجام فعالیت های جسمی و ورزش، بترسند. یا زمانیکه که مبتلا به نارسایی قلبی می شوند، ممکن است دچار سردرد و سرگیجه شوند که می تواند روی انجام کارهای روزانه افراد تأثیر بگذارد. افرادی که دچار حمله قلبی می شوند،باید سبک زندگی خود را به سمت زندگی کم استرس پیش برده و خودآگاهی های لازم را بالا ببرند

 

عوارض طولانی مدت سکته قلبی

عوارض بلند مدتی که افراد پس از سکته قلبی با آن مواجه می شوند، به عوامل زیادی بستگی دارد. این عوامل شامل، بیماری های قلبی اساس، استفاده مادام العمر از داروهای قلبی، مواجه با عوارض این داروها و نقص دائمی قلب است.

 

شایع ترین عوارض بعد از حمله قلبی عبارتند از:

  • آریتمی
  • درد قفسه سینه یا آنژین
  • نارسایی قلبی

 

آریتمی

ضربان الکتریکی طبیعی قلب شما ممکن است در اثر سکته قلبی آسیب ببیند. به این حالت در اصطلاح آریتمی گفته می شود.

گاهی اوقات لازم است تا برای چند وقت، از یک ضربان ساز مصنوعی برای قلب استفاده کنید تا آریتمی برطرف شود.

ضربان ساز دارای یک الکترود ویژه است و به قلب شما کمک می کند تا پالس های طبیعی و منظم داشته باشد. الکترود به یک جعبه کوچک متصل است که باید همیشه همراه شما باشد. گاهی اوقات این الکترود ها به صورت دائمی و زیر پوست شما جاگذاری می شود.

در صورتی که قلب شما ریتمی را ایجاد می کند که تهدید کننده است، ممکن است پزشک معالج دستگاه دفیبریلاتور را به شما پیشنهاد دهد. این دستگاه مشابه ضربان ساز است اما شامل درمانهای دیگری برای قلب هم می شود.

 

درد قفسه سینه یا آنژین

گاهی اوقات، به دنبال سکته قلبی، رگ های خونی آسیب می بینند که می تواند منجر به آنژین شود. آنژین درد قفسه سینه است که به دلیل عدم خونرسانی کافی به عضلات قلب ایجاد می شود.

البته آنژین می تواند قبل و یا بعد از  حمله قلبی رخ بدهد، چرا که ممکن است یک یا چند شریان کرونری شما باریک شده باشد.

در سکته قلبی پزشک معالج شما برای تعیین گرفتگی عروق کرونری قلب، آزمایش آنژیو گرافی را به شما پیشنهاد می دهد تا جزئییات بیشتری درباره عروق قلبی شما به دست بیاورد.

 

نارسایی قلبی

زمانی که صدمات شدیدی به ناحیه وسیعی از عضله قلب وارد می شود، قلب نمی تواند خون و اکسیژن کافی به بافت های بدن، برساند. سکته قلبی یکی از مواردی است که  می  تواند صدمات شدیدی به عضله قلب وارد کند.

عدم توانایی قلب در این فرایند، نارسایی قلبی گفته می شود.

نارسایی قلب می تواند موجب بروز علائمی چون احتباس مایعات در بافت ها و ریه، خستگی و تنگی نفس شود.

 

بعضی از داروهایی که برای درمان عارضه سکته قلبی توسط پزشک تجویز می‌گردند، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  •  آسپرین
  •  داروهای ضد انعقاد خون
  •  مسکن‌
  •  نیتروگلیسیرین
  •  داروهای فشارخون

 

سکته قلبی علت اصلی مرگ و میر در مردان و زنان است. شناخت عوارض و جستجوی درمان پس از سکته قلبی می تواند منجر به نتایج بهتری و بالا بردن کیفیت زندگی پس از سکته قلبی و جلوگیری از بروز سکته های قلبی و مغزی بعدی شود. در صورت داشتن هر گونه پرسش و اقدام به درمان  عوارض های سکته قلبی، می توانید با کلینیک دکتر مزارعی تماس بگیرید. همچنین می توانید به راحتی با گرفتن نوبت آنلاین، از خدمات تشخیصی و درمانی این کلینیک برخوردار شوید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس