بیماری ها

حمله قلبی خاموش چیست؟ | چگونه از وجود سکته مطلع شویم؟

حمله قلبی خاموش یک حمله قلبی است که در صورت وجود، علائم نسبتاً کمی دارد. حتی ممکن است هیچ وقت علائمی نداشته باشد تا به شما هشدار دهد که در بدنتان مشکل قلبی ایجاد شده است. این علائم هشدار دهنده می‌تواند شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس و عرق سرد باشد. در حقیقت، بدون اینکه کسی متوجه شود، حمله قلبی می‌تواند رخ دهد که به آن حمله قلبی خاموش یا از نظر پزشکی به عنوان ایسکمی خاموش (عدم اکسیژن رسانی) به عضله قلب گفته می‌شود. بعضی‌ها بعداً به خاطر می‌آورند که حمله قلبی خاموش آن ها به علت سوء هاضمه، تهوع، درد عضلانی یا مورد بد آنفولانزا اشتباه گرفته شده است.

 

 

علائم حمله قلبی خاموش

دقیقاً همانطور که ​​از نام این بیماری پیداست، یک سکته قلبی خاموش است که علائمی ایجاد نمی‌کند، هنوز مشخص نشده که این بیماری دارای علائم است یا نه اما مانند هر حمله قلبی دیگر است که جریان خون به بخشی از قلب به طور موقت مسدود می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد زخم و آسیب به عضله قلب شود.

معمولاً پزشکان با افرادی ملاقات می‌کنند که از خستگی و مشکلات مربوط به بیماری‌های قلبی شکایت می‌کنند، در نهایت از طریق MRI یا EKG متوجه می‌شوند که این شخص هفته‌ها یا ماه‌ها قبل دچار حمله قلبی شده بوده، بدون این که حتی متوجه شود.

افرادی که دچار این حملات قلبی به اصطلاح خاموش هستند، احتمالاً علائم غیر اختصاصی و ظریفی مانند سوء هاضمه یا بیماری آنفولانزا دارند، یا ممکن است فکر کنند که ماهیچه‌ای را در قفسه سینه یا ناحیه پشت خود دارند. همچنین ممکن است ناراحتی در قفسه سینه نباشد، بلکه در فک یا قسمت فوقانی پشت یا بازوها باشد. برخی از افراد خستگی طولانی و غیر قابل توضیح دارند، این‌ها برخی از علائم تقریبی برای حمله قلبی خاموش هستند، اما ممکن است افراد نادیده گرفته یا آن را با بیماری دیگری اشتباه بگیرند و به آن اهمیت ندهند.

 

علائم حمله خاموش قلب

عوامل خطر

عوامل خطر برای سکته قلبی خاموش همان مواردی است که برای حمله قلبی با علائم وجود دارد. عوامل خطر شامل موارد زیر است:

 

  • سیگار کشیدن
  • سابقه خانوادگی بیماری قلبی
  • سن
  • کلسترول بالا
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • عدم ورزش
  • اضافه وزن داشتن

 

داشتن سکته قلبی خاموش شما را در معرض خطر حمله قلبی دیگری قرار می‌دهد که می‌تواند کشنده باشد. وقتی آن حمله قلبی صورت بگیرد، احتمال بروز عوارضی مانند نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد. هیچ آزمایشی برای تعیین احتمال ابتلا به سکته قلبی خاموش وجود ندارد، اما اگر عوامل خطر آن وجود داشته باشد، آن‌ها باید توسط پزشک شما ارزیابی شده و تحت درمان قرار گیرند تا احتمال ابتلا به سکته قلبی خاموش را کاهش دهد.

تنها راه برای اینکه بگوییم دچار حمله قلبی خاموش شده‌اید، انجام آزمایشات تصویربرداری مانند الکتروکاردیوگرام، اکوکاردیوگرام یا موارد دیگر است. این آزمایشات می‌تواند تغییراتی را نشان دهد که نشانگر حمله قلبی شما بوده است. اگر احساس می‌کنید که دچار حمله قلبی خاموش شده‌اید، با پزشک خود صحبت کنید. بررسی علائم، سابقه سلامتی و معاینه بدنی می‌تواند به پزشک شما در تصمیم گیری در صورت لزوم آزمایش‌های بیشتر کمک کند.

 

 

علل حمله قلبی خاموش

حمله قلبی وقتی اتفاق می افتد که یکی از شریان‌های قلب با ایجاد پلاک مسدود شود، تا جایی که جریان خون ضعیف می‌شود. عضله قلب از اکسیژن و مواد مغذی محروم می‌شود و در نهایت آسیب می‌بیند و در آخر می‌میرد. در طی سکته قلبی، بیماران معمولاً درد قفسه سینه را حس می‌کنند، به صورتی که وقتی از آنها پرسیده می‌شود چه اتفاقی افتاده است، می گویند احساس می‌کردم یک بار سنگینی روی قلبم گذاشته شده است. درد قفسه سینه در حمله قلبی معمولاً همراه با عرق سرد و حالت تهوع است.

حمله قلبی خاموش هنگامی رخ می‌دهد که بیمار این علائم تمام عیار را تجربه نکند. آن‌ها ممکن است علائم  کمی را احساس کنند و آن را با یک وضعیت کم خطر اشتباه بگیرند.

سکته قلبی در زنان شایع تر است یا مردان؟

مطالعات نشان داده است که سکته قلبی خاموش در زنان شایع‌تر از مردان است. فرد و حتی پزشک اش ممکن است علائم حمله قلبی خاموش را با اضطراب اشتباه بگیرند و آن را رها کنند. با این وجود بیشتر افرادی که به حمله قلبی خاموش مبتلا شده‌اند، تقریباً علائمی مانند حمله قلب داشته‌اند. عوامل حمله قلبی شامل فشار خون بالا، کلسترول بالا، سیگار کشیدن، سابقه خانوادگی بیماری قلبی، چاقی و سن است.

حمله قلبی خاموش می‌تواند به همان اندازه خطرناک باشد که نوع دیگر آن است. از آنجا که این رویداد اغلب باعث زخم و آسیب به قلب می‌شود، فرد را در معرض خطر سایر مشکلات قلبی قرار می‌دهد و از آنجا که شخص متوجه حمله قلبی نمی‌شود و برای درمانش اقدامی نمی‌کند، ممکن است جریان خون به قلب زودتر احیا نشود و هیچ دارویی تجویز نشده باشد، بنابراین اثر بالقوه می‌تواند بیشتر باشد.

 

 

چه عواملی باعث حمله قلبی خاموش می‌شوند؟

دلایل حمله قلبی خاموش همان موارد سکته قلبی طبیعی است. با گذشت سال‌ها، شریان‌های قلب از رسوبات کلسترول و پلاک باریک می‌شوند. این رسوبات می‌توانند به طور ناگهانی پارگی، خونریزی و انسداد شریان را داشته و منجر به آسیب عضله قلب شوند.

 

 

حملات خاموش قلب چقدر مشترک است؟

حملات خاموش قلبی قطعاً از آنچه فکر می‌کنیم شایع‌تر است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از حملات قلبی خاموش و بدون علائم بوده‌اند. در این موارد افراد فقط از وضعیت بحرانی خود بی خبر بودند، در نتیجه عدم درمان، خطر مرگ بیشتری آن ها را تهدید می‌کرد.

بنابراین، در صورت وجود هرگونه عوامل خطر برای حمله قلبی باید هوشیار باشید، به ویژه اگر به دیابت مبتلا هستید. دیابتی‌ها بیشتر مستعد حمله قلبی خاموش هستند، زیرا گردش خون ضعیف و قند زیاد خون آنها به سلول های عصبی‌شان صدمه می زند به طوری که مانند کسی که دیابت ندارد، درد را تجربه نمی‌کنند.

 

 

از کجا می‌توانم بدانم که دچار سکته قلبی خاموش هستم؟

علائم حمله قلبی خاموش و تقریبی است. ممکن است بیماران در پشت، بازوها، فک یا قفسه سینه احساس ناراحتی کنند. آن‌ها ممکن است سرگیجه یا حالت غش را تجربه کنند. آن‌ها ممکن است بعد از چند قدم احساس خستگی بیش از حد کنند و نفس نفس بزنند. آن‌ها ممکن است دچار سوزش سر دل یا همان سوزش معده شوند. این‌ها همه علائم تقریبی است که ممکن است نشان دهنده‌ی حمله قلبی خاموش باشد.

بیشتر پزشکان با بیمارانی مواجه بوده‌اند که یک احساس شدید سوزش، در معده و قلب خود احساس کرده‌اند. این سوزش در این افراد معمولاً بیش از ۲ روز به طول انجامیده است، در بعضی موارد این سوزش با احساس خستگی بیش از حد همراه بوده است. کسانی که دچار حمله قلبی خاموش می‌شوند، زمانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، پزشکان متوجه می‌شوند که عضله قلب آنها آسیب دیده بوده است. در این نوع موارد باید امیدوار بود که ماهیچه قلب بهبود یابد و پزشکان مجبور نشوند شریان مسدود شده را باز کنند.

 

 

اگر بلافاصله به دنبال کمک پزشکی نباشم چه می‌شود؟

حمله قلبی یک وضعیت جدی است و به طور بالقوه می‌تواند منجر به مرگ شود. اگر هر یک از علائم ظریف را که در بالا ذکر شد تجربه کردید، برای ارزیابی دقیق حتماً به پزشک مراجعه کنید.

نحوه کنترل حمله قلبی

 

چگونه یک متخصص قلب و عروق می‌تواند کمک کند؟

به طور کلی، متخصص قلب و عروق یا فوق تخصص اکو بیماران مبتلا به بیماری قلبی را درمان می‌کند و همچنین فاکتورهای خطر مانند فشار خون بالا و کلسترول را مدیریت می‌کند. در صورت حمله قلبی، یک متخصص قلب و عروق برای بازگرداندن جریان خون و متوقف کردن حمله قلبی روشی را برای باز کردن شریان های قلب انجام می‌دهند.

 

 

نحوه جلوگیری از حمله قلبی خاموش

در این قسمت ما به بیماران مبتلا به عمله قلب توصیه می‌کنیم که از عوامل خطرساز خود اطلاع داشته باشند، از فشار خون و کلسترولشان آگاه باشند، به طور مرتب ورزش کنند و از سیگار کشیدن برای کاهش خطر حمله قلبی خودداری کنند. مهم‌تر از همه این است که آنها باید به تمام علائم تقریبی حمله قلبی خاموش توجه کنند و در صورت وجود برخی از علائم به پزشک مراجعه کنند.

 

برای جلوگیری از بروز حمله قلبی خاموش به رویکرد سه جانبه زیر توجه کنید:

 

  1. ابتدا برای شناسایی هرگونه انسداد شریانی که ممکن است وجود داشته باشد، به آزمایش غربالگری بروید و در صورت لزوم تحت درمان قرار بگیرید.

 

  1. در مرحله بعد، عوامل خطرزا مانند دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی و سیگار کشیدن را شناسایی کنید. با پزشک خود همکاری کنید تا عوامل خطر خود را کنترل نکنید. اگر پزشکتان دارو تجویز می‌کند، آن‌ها را مرتباً مصرف کنید. اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید زیرا استعمال سیگار تقریباً در طول زندگی، بیماری قلبی یا سرطان را تضمین می‌کند.

 

  1. رویکرد نهایی تغییر سبک زندگی مانند تغذیه سالم و ورزش است. کم تحرک بودن، تقریباً ۳ برابر خطر مرگ را در مقایسه با اضافه وزن، به شما می‌دهد. فقط ۲۰ دقیقه ورزش در روز می‌تواند خطر مرگ را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

در پایان، ما به شما توصیه می‌کنیم که به غربالگری سلامتی بروید و خطرات خود را شناسایی کنید، فاکتورهای خطر خود را تحت کنترل داشته باشید و یک زندگی سالم را با ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی قلب سالم برای خود بسازید. همه این مسائل خطر ابتلا به حمله قلبی را برای سال های آینده به حداقل می‌رساند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس