بیماری ها

تغییرات قلب در زنان مبتلا به بیماری قلبی هنگام بارداری

در دوران بارداری اتفاقاتی باعث تغییر قلب و رگ‌های خونی می‌شوند. این تغییرات قلب در بارداری به دلیل استرس اضافی است که مادر در دوران بارداری تحمل می‌کند و باعث می‌شود که قلب سخت کار کند. تغییرات زیر در دوران بارداری طبیعی هستند. آن‌ها کمک می‌کنند تا مطمئن شوید که کودک شما اکسیژن و مواد مغذی به اندازه کافی دریافت می‌کند.

 

تغییرات قلب در بارداری

 

افزایش حجم خون در طول سه ماهه اول؛

میزان خون در بدن ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

افزایش خروجی قلب؛

خروجی قلب به مقدار خونی که توسط قلب در هر دقیقه با فشار پمپاژ می‌شود اشاره می‌کند. در طول بارداری، به علت افزایش حجم خون، میزان خروجی نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

افزایش ضربان قلب؛

ضربان قلب ۱۰ تا ۱۵ ضربه در دقیقه در دوران بارداری طبیعی است.

کاهش فشار خون؛

فشار خون ممکن است در طول بارداری ۱۰ میلی متر جیوه باشد. این مقدار می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی باشد و به دلیل اینکه خون بیشتری به سمت رحم رانده می‌شود. در بیشتر موارد، این تغییرات قلب در بارداری علائمی ایجاد نمی‌کند و درمان لازم نیست.

البته این تغییرات قلب در بارداری باعث خستگی (احساس سرگیجه)، تنگی نفس و سرگیجه می‌شود. همه این علائم طبیعی هستند، اما اگر باز هم نگران هستید بهتر است که با پزشک خود صحبت کنید.

 

در صورتی که ناراحتی قلبی دارید، ممکن است لازم باشد قبل و بعد از بارداری احتیاط کنید. برخی از بیماری‌های قلبی می‌تواند خطر عوارض را افزایش دهد. علاوه بر این، برخی از زنان دارای مشکلات و ناراحتی‌های قلبی یا رگ‌های خونی هستند که تا زمان بارداری شناسایی نمی‌شوند. حفظ سلامت مادران حیاتی است، زیرا اگر اتفاقی برای اون بیوفتد، بعید است که نوزاد زنده بماند.

 

برنامه ریزی برای بارداری، زمانی که ناراحتی قلبی دارید

اگر بیماری قلبی دارید مانند موارد ذکر شده در پایین، باید تحت نظر یک متخصص قلب (فوق تخصص قلب) و یک متخصص زنان و زایمان از قبل از بارداری و در زمان برنامه ریزی برای آن باشید.

 

ناراحتی قلبی مانند:

  • فشار خون بالا (پرفشاری خون) یا کلسترول بالا
  • تشخیص زودهنگام هر نوع بیماری قلبی یا عروقی، از جمله بیماری آئورت، آریتمی، صدای ناهنجار قلب، بزرگ شدن قلب، نارسایی قلبی، سندرم مارفان یا تب روماتیسمی.
  • رویداد قبلی قلب (حمله ایسکمیک گذرا یا سکته مغزی)
  • وضعیت نامناسب عملکرد قلب
  • ریتم غیر طبیعی قلب (آریتمی یا دیستریت)
  • تنگی شدید دریچه میترال یا آئورت یا دستگاه خروج آئورت (که با استفاده از اکوکاردیوگرافی تشخیص داده می‌شود)
  • کسر تخلیه کمتر از ۴۰٪؛کسر تخلیه همان مقدار خونی است که از بطن چپ در طول هر ضربان قلب خارج می‌شود. کسر تخلیه نشان می‌دهد که قلب چقدر پمپاژ می‌کند. کسر تخلیه طبیعی از ۵۰ تا ۷۰ درصد متغیر است.

معاینه برای تغییرات قلب در بارداری

 

عملکرد متخصص قلب

متخصص قلب، سابقه بیماری شما را بررسی می‌کند، یک معاینه فیزیکی را انجام می‌دهد و آزمایش‌های تشخیصی را برای بررسی عملکرد قلب و شدت و میزان وضعیت شما بررسی می‌کند. پس از بررسی نتایج آزمایش، متخصص قلب با شما در مورد چگونگی حفظ سلامتی در مقابل تغییرات قلب در بارداری و خطر عوارض آن در دوران بارداری، از جمله احتمال خطرات کوتاه مدت و بلند مدت برای شما و کودکتان صحبت خواهد کرد. متخصص قلب می‌تواند به شما در مورد هر گونه دارو یا سایر درمان‌هایی که ممکن است قبل از بارداری نیاز داشته باشید، بگوید.

 

اطمینان حاصل کنید که تمام داروهای خود را (از جمله داروهای قلب و داروهای بدون نسخه که به صورت منظم مصرف می‌کنید) در اختیار پزشک خود قرار دهید تا در صورت نیاز، دوزهای دارو را تغییر دهد. ممکن است لازم باشد داروها را تغییر دهید تا در زمان بارداری سلامت خود را حفظ کنید.

 

با آماده شدن برای بارداری، به طور منظم با متخصص قلب خود در دوران بارداری، در ارتباط باشید. این رفتار باعث می‌شود که حتی زنانی که دارای مشکلات قلبی هستند نیز بتوانند به راحتی باردار شوند.

 

بیماری‌های مادرزادی قلبی و بارداری

نقایص مادرزادی قلب رایج‌ترین مشکلات قلبی است که زنان را در دوران بارداری تحت تأثیر قرار می‌دهد. این نقایص شامل ضایعات عروقی، ضایعات انسدادی، ضایعات پیچیده و بیماری قلبی سینوسی است.

 

ضایعات عروقی

ضایعات عروقی ساده‌ترین و رایج‌ترین نقص‌های قلبی مادرزادی است که شامل:

  • نقص دیواره دهلیزی (ASD) است که یک حفره بین اتاق‌های فوقانی قلب است.
  • نقص جدار بطن (VSD) ، که یک سوراخ بین حفره‌های پایین قلب است.
  • مجرای شریانی باز (PDA) ، یعنی جریان خون غیرطبیعی بین آئورت و شریان ریوی وجود دارد.

 

اگر سوراخ بزرگ باشد، مقدار عادی خون از سمت چپ قلب به طرف راست قلب باز می‌گردد. خون دوباره به ریه‌ها پمپ می‌شود و موجب فشار به قلب می‌شود. این می‌تواند به بزرگ شدن قلب، ریتم‌های غیر طبیعی قلب و افزایش فشار در ریه‌ها (پرفشاری خون ریوی) منجر شود. پرفشاری خون ریوی، هنگامی که شدید است، می‌تواند جریان خون را در سراسر عروقایجاد کند تا به صورت معکوش جریان یابد. این می‌تواند باعث کاهش سطح اکسیژن خون (سیانوز) شود. در چنین مواردی، حاملگی به دلیل خطر بالای مرگ مادر، توصیه نمی‌شود.

افزایش حجم خون و انسداد عروق

ضایعات انسدادی

ضایعات انسدادی میزان جریان خون را به سمت قلب و رگ‌های خونی اصلی بدن کاهش می‌دهد. یکی از این ضایعات، تنگی آئورتی است که در قسمت پایین بدن قرار دارد می‌شود.با انسداد آئورت یک زن باردار می‌تواند دچار فشار خون بالا شود. این وضعیت همچنین می‌تواند مانع دریافت خون کافی جفت شود. بسته به شدت انسداد، شما ممکن است نیاز به یک روش باز کردن انسداد قبل یا در دوران بارداری برای حفط سلامت مادر و جنین داشته باشید.

 

ضایعات پیچیده

ضایعات پیچیده شامل جابه جایی شریان‌های بزرگ است. این به این معنی است که آئورت و رگ‌های ریوی به بطن‌های اشتباه متصل می‌شوند. جراحی برای رفع این مشکل می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در اتاق قلب شود، به خصوص اگر بطن راست خون را به بدن برساند (این کار معمولاً کار بطن چپ است). در این مورد، این تغییرات قلب در بارداری می‌تواند باعث نارسایی قلب و دریچه‌های قلبی شود و شرایط در دوران بارداری بدتر شود.

 

بیماری قلبی سیانوتیک شامل تترالوژی فالوت

این شرایطی است که شامل VSD، انسداد دریچه ریوی و پیکربندی غیرطبیعی آئورت است. درمان معمولاً مانع تکرار بیماری می‌شود. با این وجود، جراحی هم می‌تواند باعث نشت دریچه ریوی شده و این مشکل منجر به نارسایی قلبی و اختلالات ریتم قلب شود.

 

به طور کلی، اکثر زنان مبتلا به نقص قلبی مادرزادی، به ویژه کسانی که جراحی برای اصلاح مشکل قلبی داشته‌اند، می‌توانند با خیال راحت باردار شوند. با این حال، نتیجه حاملگی و خطر عوارض بستگی به نوع نقص قلب شما، علائم شدید و اختلال عضله قلب، اختلالات ریتم قلب یا فشار خون ریوی همراه با بیماری ریه دارد. اگر شما نوع خاصی از جراحی قلب را داشته باشید، حاملگیتان نیز می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد.

 

بیماری دریچه قلبی و حاملگی

تنگی دریچه آئورت به معنای کوچک شدن دریچه آئورت (دریچه بین بطن چپ و آئورت) است. اگر تنگی شدید باشد، قلب بایستی سخت‌تر کار کند تا فشار خون را برای پمپاژ افزایش دهد. این، به نوبه خود، می‌تواند بطن چپ (یک بیماری به نام هیپرتروفی) را بزرگ کند. با گذشت زمان، علائم نارسایی قلبی می‌تواند رخ دهد یا بدتر شود و خطر عوارض طولانی مدت را برای مادر در اثر تغییرات قلب در بارداری ، افزایش دهد.

 

یکی از علل شایع تنگی دریچه آئورت، بیماری دریچه آئورت است. این یک بیماری قلبی مادرزادی است که در آن تنها دو لت به جای نوع نرمال که سه لت درون دریچه است،وجود دارد. لت‌ها باز و بسته می‌شوند تا جریان خون در جهت درست نگه داشته شود و مانع از برگشت جریان می‌شوند. بدون لت سوم، دریچه می‌تواند تنگ و یا سفت باشد.

 

قبل از برنامه ریزی برای بارداری

زنان قبل از برنامه ریزی برای بارداری باید توسط یک متخصص قلب معاینه شوند. تا بیمارانی که دارای بیماری دریچه آئورت یا هر نوع عارضه دیگر هستند تشخیص داده شوند. در برخی موارد، قبل از حاملگی، جراحی برای اصلاح مشکل دریچه‌های قلبی انجام می‌شود.

 

تنگی دریچه میترال به معنای دریچه میترال (دریچه بین دهلیز چپ و بطن چپ) مسدود شده است. این بیماری اغلب ناشی از تب روماتیسمی است.

افزایش حجم خون و افزایش ضربان قلب از جمله تغییرات قلب در بارداری است که اتفاق می افتد و می‌تواند علائم ناشی از تنگی میترال را بدتر کند. دهلیز چپ می‌تواند بزرگتر شود و باعث ایجاد ریتم قلب سریع و نامنظم که فیبریلاسیون دهلیزی نامیده می‌شود، گردد.

علائم تنگی دریچه مترال نشانه چیست

علاوه بر این، این مشکل می‌تواند نشانه‌های:

  • نارسایی قلبی
  • تنگی نفس
  • ضربان قلب نامنظم
  • خستگی
  • تورم یا ادم باشد.

این مشکل می‌تواند خطر ابتلای مادر را افزایش دهد. اگر شما دچار تنگی دریچه میترال هستید، در حین بارداری ممکن است لازم باشد دارو مصرف کنید. پزشک شما همچنین می‌تواند یک روش مبتنی بر کاتتر را که به نام والووالپلاستی پوستی شناخته می‌شود، توصیه کند تا دریچه تنگ شده را در زمان بارداری اصلاح کنید. بهتر است قبل از اینکه باردار شوید، تنگی میترال ارزیابی شود. در بعضی موارد، جراحی یا والوالوپلاستی برای اصلاح مشکل دریچه قبل از بارداری توصیه می‌شود.

 

پرولاپس دریچه میترال یک بیماری شایع است که معمولاً علائمی ایجاد نمی‌کند و نیازی به درمان ندارد. اکثر بیماران مبتلا به پرولاپس میترال، بارداری را خوب تحمل می‌کنند. اگر پرولاپس باعث نشت شدید شود، قبل از اینکه باردار شوید، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید. حتماً با پزشک خود صحبت کنید، در صورتی که قصد دارید باردار شوید و هر گونه توصیه آن را دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا