بیماری ها

بیماری های ایسکمیک قلب چیست؟ + راه های درمان و پیشگیری

بیماری ایسکمیک چیست؟ بیماری قلبی ایسکمیک، وضعیتی است که در آن پلاک چربی، دیواره های شریانی را که منجر به قلب می شود، کاهش می دهد و جریان خون را نیز کاهش می دهد. هنگامی که یک شریان مسدود شده به طور کامل جریان خون را متوقف می کند، یک حمله قلبی رخ می دهد. بیش از ۱۶ میلیون آمریکایی مبتلا به بیماری ایسکمیک قلب هستند. این بیماری قاتل شماره یک از مردم ایالات متحده بشمار می رود.

مرکز تخصصی سلامت قلب

سلامت باپتیست یک مرکز پذیرش ماموریت سازمان ملل متحد است که به این معنی است که بیماران تحت درمان با پیشرفته ترین مراقبت های برتر در تشخیص، مدیریت و درمان حملات قلبی کمک می کنند. در باپتیست سلامت، به جامع ترین و متخصص ترین متخصصین و درمان های نوین منطقه دسترسی پیدا می کنید، از جمله بسیاری از آنها تنها از طریق آزمایشات بالینی تخصصی اقدام به تشخیص بیمای می کنند. ما تلاش می کنیم تا در مورد مراقبت عالی به کسانی که به سلامت خودشان به ما اعتماد کرده اند، نشان دهیم.

علائم قلبی ایسکمیک

بیماری قلبی ایسکمیک می تواند درد شدید قفسه سینه (آنژین صدری) را به طور شدید یا بدون درد ایجاد کند. به همین دلیل بررسی های منظم مهم هستند. علائم بیماری های قلبی ایسکمیک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد در قفسه سینه یا بدن فوقانی که ممکن است ساعتها یا روزها ادامه یابد
  • درد در شانه چپ یا بین تیغه شانه
  • تنگی نفس
  • ضعف
  • عرق سرد
  • خستگی
  • سرماخوردگی یا سرگیجه
  • حالت تهوع

تشخیص

ما از تکنولوژی پیشرفته برای تشخیص، درمان و مراقبت از بیماری های قلبی ایسکمیک استفاده می کنیم. روش های تشخیصی می تواند شامل موارد زیر باشد:

آزمایش خون

آزمایش خون، سطح چربی های خاص، کلسترول، قند و پروتئین را در خون بررسی می کند که می تواند وضعیت قلب را مشخص کند.

کاتتریزاسیون قلب

یک لوله انعطاف پذیر طولانی و نازک از طریق یک رگ خون در بازو یا کشاله ران و قلب رحم می شود. مواد کنتراست از طریق لوله تزریق می شود و یک نوع تصویری از اشعه ایکس گرفته شده است تا نشان دهد که چگونه قلب عمل می کند و به دنبال انسداد قلبی است؛ و برای تشخیص بیماری قلبی ایسکمیک بکار می رود.

الکتروکاردیوگرام (EKG)

این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب را اندازه گیری می کند و می تواند کمک کند که آیا قسمتی از قلب بزرگ شده است، کار می کند یا آسیب دیده باشد. جریان الکتریکی قلب توسط ۱۲ تا ۱۵ الکترود تشخیص داده می شود که از طریق نوار چسبنده به دست ها، پاها و قفسه سینه متصل می شود.

مانیتور Holter

این دستگاه EKG قابل حمل به طور مداوم ریتم قلب را ثبت می کند و در طول فعالیت طبیعی ۲۴-۴۸ ساعت می گذرد.

تصویربرداری رادیونوکلئید (تست تنفس تالیوم)

این روش می تواند به شناسایی بیماری قلبی ایسکمیک کمک کند که آسیب جدی قلبی وجود دارد یا خیر. یک ایزوتوپ رادیواکتیو به داخل رگ تزریق می شود و یک دوربین یا اسکنر مخصوص ثبت می کند که چگونه از طریق قلب حرکت می کند. هر گونه آسیب قلبی می تواند محل قرار گیری منطقه آسیب دیده قلب باشد. این روش را می توان با یک دستگاه الکتروکاردیوگرام انجام داد.

تست استرس

این آزمون در حین ورزش انجام می شود. اگر فرد نمی تواند ورزش کند، دارو برای افزایش ضربان قلب است. این آزمایش با استفاده از یک EKG می تواند تغییرات در میزان ضربان قلب، ریتم یا فعالیت الکتریکی و همچنین فشار خون را نشان دهد. ورزش باعث می شود قلب سخت کار کند و سریع در حالی که تست های قلبی انجام می شود.

ایسکمیک

علل بیماری های قلبی ایسکمیک

علل بیماری های قلبی ایسکمیک عبارتند از:

  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • چاقی
  • فشار
  • استفاده از تنباکو
  • عوامل خطر

عوامل خطر که می توانند به بیماری های قلبی ایسکمیک کمک کنند عبارتند از:

سن

مردان بالای ۵۰ سال با سابقه خانوادگی بیماری های قلبی و زنان بعد از یائسگی به ویژه در معرض خطر بیماری های قلبی ایسکمی هستند.

سابقه خانوادگی

افراد مبتلا به سابقه خانوادگی بیماری قلبی بیشتر احتمال دارد که بیماری قلبی ایسکمیک ایجاد کنند.

حمله قلبی

حمله قبلی قلب، خطر ابتلا به بیماری های قلبی ایسکمیک را افزایش می دهد.

جلوگیری از بیماری قلبی ایسکمی

در حالی که عوامل خطر مانند وراثت را نمی توان کنترل کرد، راههایی وجود دارد که می توانید به پیشگیری از بیماری های قلبی ایسکمیک کمک کنید:

تمرین سلامت قلب خوب

برای اینکه از این بیمای در امان بمانید مواظب آنچه که می خورید باشید، ورزش کنید و از سیگار کشیدن اجتناب کنید.

مصرف داروها سر وقت

اگر فشار خون بالا، کلسترول بالا و یا دیابت دارید، مطمئن باشید که داروهای تجویزی تجویز شده را طبق دستورالعمل انجام دهید.

پیش بینی

بیماری های قلبی ایسکمیک بستگی به این دارد که چه موقع تشخیص داده شده و درمان می شود. انتظار می رود که پیش بینی خوبی وجود داشته باشد، زمانی که قلب به شدت آسیب دیده و هنگامی که بیمار یک شیوه زندگی سالم را حفظ می کند، داروهای تجویزی را کامل رعایت می کند و مراقبت های منظم پیگیری می کند کمتر به این بیماری دچار می شود.

درمان و بهبود ایسکمیک

درمان بیماری قلبی ایسکمیک بر کاهش نشانه ها و بیشتر بر درمان علل اساسی این بیماری متمرکز است. یک طرح درمان فردی می تواند شامل داروها، تغییر سبک زندگی، روش های پزشکی یا جراحی باشد. بسته به سن و وضعیت بیماری، درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

تغییرات شیوه زندگی

تغییرات چند شیوه زندگی می تواند به کیفیت زندگی کمک کند و علائم را بهبود بخشد. پزشک شما می تواند یک رژیم غذایی قلب و برنامه ورزشی روزانه را برای شما به منظور کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی شما تنظیم کند و بیماری قلبی ایسکمیک را بهبود بخشد.

داروها

داروها می توانند برای بهبود عملکرد قلبی تجویز شوند؛ علائم مانند ضربان قلب، فشار خون بالا و دیابت را درمان کنید؛ و جلوگیری از عوارض. داروها می توانند عبارتند از:

مهار کننده ACE، مسدود کننده های کانال کلسیم، مسدود کننده های بتا یا دیورتیک ها برای کاهش فشار خون.

آسپرین برای جلوگیری از لخته شدن خون

tPA یا tenecteplase برای حل کردن لخته شدن خون استفاده می شود.

استاتین ها برای کنترل یا کاهش کلسترول و کاهش خطر سکته مغزی و یا یک حمله قلبی دیگر بکار می روند.

عمل جراحی

درمان جراحی بستگی به شدت بیماری ایسکمیک قلبی شما دارد. روش ها می توانند عبارتند از:

آنژیوپلاستی و استنت گذاری

در طی این روش، یک بالون کوچک به وسیله رگهای خونی تنگ شده یا مسدود شده قلب و جریان خون بهبود می بخشد. یک جراح عروقی گاهی اوقات استنت را، یک لوله کوچک مش فلزی، به منظور حمایت از دیواره های شریانی و نگه داشتن عروق خونی بسیار باز می کند.

Atherectomy

این روش، شبیه به آنژیوپلاستی، پلاک را از بین می برد که باعث انسداد شریان ها می شود تا جریان خون را به قلب بهبود بخشد. در طی این روش یک لوله نازک (کاتتر) به وسیله یک برش کوچک در بازو، گردن یا کشاله ران یا ورید یا شریان قرار می گیرد. کاتتر به آرامی مسدود شده به دقت ریخته می شود. نوک کاتتر پلاک را از بین می برد و آن را جمع آوری می کند. هنگامی که کاتتر برداشته می شود، پلاک با آن می آید.

پیوند عروق کرونر (CABG)

این جراحی، دور زدن عروق کرونر تنگ شده را بوسیله پیوند شریان ها یا رگهای گرفته شده از دیگر نقاط بدن برای بهبود جریان خون، جلوگیری از درد قفسه سینه و جلوگیری از حمله قلبی، ایجاد می کند و منجر به درمان بیماری ایسکمیک می شود.

آنژیوپلاستی لیزری

لیزر یک لخته خون را تخریب می کند که جریان خون شریانی را مسدود می کند.

مداخله عروق کرونر (PCI)

این روش، معمولا به عنوان آنژیوپلاستی کرونر شناخته شده است، می تواند یک شریان مسدود شده را باز کند، جریان خون را بهبود می بخشد و درد قفسه سینه را کاهش می دهد. استنت که یک لوله کوچک مش است، می تواند برای نگهداری شریان باز شود.

ایسکمیک

بهبود پس از جراحی

بسته به شرایط شما، برای درمان ایسکمیک ممکن است که شما به عنوان بیمار درمانی باشید، یا می توانید تا ۵ روز در بیمارستان بمانید. ممکن است چند هفته یا ماه طول بکشد تا بتوانید به طور کامل فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید. پزشک شما اطلاعات کامل در مورد زمان بهبود کامل را ارائه می دهد و هنگامی که شما دوباره می توانید کاملا فعال شوید.

مراقبت پس از عمل جراحی

قبل از خروج از بیمارستان، پزشک شما در مورد برنامه پیگیری شما که احتمالا شامل بررسی در یک ماه، شش ماه، ۱۲ ماه و سال بعد از آن است، بحث خواهد کرد. برای کاهش خطر عوارض ایسکمیک، مهم است که از برنامه سلامتی که برای شما پس از عمل شما ایجاد شده است که شامل موارد زیر باشد:

  • خوردن رژیم کم چربی، کلسترول و نمک
  • روزانه ورزش کنید
  • سیگار نکشید
  • کاهش استرس
  • هر نوع فشار خون یا داروهای دیابت را به طور موقت مصرف کنید

عوارض جانبی

عوارض بیماری های قلبی ایسکمیک می تواند شامل موارد زیر باشد:

حمله قلبی یا سکته مغزی

اگر بیماری قلبی ایسکمیک دارید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به لخته شدن خون هستید که ممکن است منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

سایر مشکلات قلب

بیماری قلبی ایسکمیک می تواند به سایر مشکلات قلب منجر شود، از جمله ریتم قلب غیر طبیعی و نارسایی قلبی.

بستری های مکرر

افراد مبتلا به بیماری های قلبی ایسکمیک بیشتر در بیمارستان هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس