مراقبت و سلامت

با بررسی سالانه از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کنید

موارد و فاکتور های مختلفی می تواند به عنوان یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی تلقی شود. خوشبختانه، زمانی که فاکتور های خطر برای سلامت قلب خود را بشناسید و از آنها پیشگیری کنید، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در شما 80٪ کاهش می یابد! شما می توانید با بررسی سالانه سلامت قلب، خطر حمله های قلبی را کاهش دهید.

خوب بیایید برخی از نکات موجود در این فهرست بررسی را تجزیه و تحلیل کنیم.

  1. سابقه خانوادگی

ژن ها می توانند خطر بیماری های قلبی عروقی را منتقل کنند. داشتن سابقه خانوادگی در این مورد می تواند به اندازه فشار خون یا کلسترول بالا شاخص قوی ای باشد.

آگاهی از اینکه در خانواده نزدیک شما – مادر، پدر، خواهر و برادر – چه کسانی دچار بیماری های قلبی شده اند و یا سایر بیماری های مرتبط با آن مانند دیابت را دارند، بسیار ضروری است. با دانستن سابقه بیماری در خانواده می توانید تدابیری را برای کاهش احتمال بیماری های قلبی در آینده در نظر بگیرید.

و در نهایت بهتر است بیماری های زمینه ای که خانواده شما درگیر آن هستند را با پزشک  متخصص خود در میان بگذارید.

  1. پیشینه فرهنگی و جغرافیایی و بیماری های قلبی عروقی

برخی از گروه های فرهنگی و اقلیت ها وجود دارند که بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار می گیرند. به عنوان مثال، بومیان برخی جزایر استرالیا و افرادی که از نژاد جنوب آسیا و آفریقا / کارائیب هستند به دلیل داشتن کلسترول بالا و فشار خون بالا، در معرض خطر بیماری های قلبی هستند.

  1. سیگار کشیدن

تأثیری که سیگار کشیدن بر بدن، به ویژه بر قلب می گذارد، بسیار زیاد است. سیگار کشیدن یکی از مهمترین عوامل خطر برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است.

زنان سیگاری و آن هایی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند، 10 برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی هستند.

مهمترین و تنها کاری که می توانید برای سلامت قلب خود انجام دهید ترک سیگار است. خبر خوب این است که خطر سلامتی قلب شما بلافاصله پس از قطع مصرف سیگار به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

  1. کلسترول و بیماری های قلبی عروقی

کلسترول ماده موم شکلی از چربی است که در خون شما یافت می شود. کلسترول زیاد می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و سکته قلبی را به دلیل تنگ و یا مسدود کردن رگ ها افزایش دهد.

کلسترول به دو صورت خوب (لیپوپروتئین با چگالی بالا یا HDL ) و کلسترول بد (لیپوپروتئین با چگالی کم یا LDL ) وجود دارد.

اگر سطح کلسترول بد خون بالا و سطح کلسترول خوب شما پایین باشد، این خطر افزایش می یابد. ورزش منظم یکی از روش های افزایش سطح کلسترول خوب بدن است.

  1. فشار خون / فشار خون بالا

فشار خون شما مقدار نیروی فشار خون شما به دیواره رگ ها است. فشار خون به دلیل تجمع پلاک در دیواره رگ ها افزایش می یابد. این امر باعث کاهش جریان خون در قلب می شود . این کار می تواند دیواره رگ های خونی را ضعیف کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد کند.

طبق آمار های جهانی از هر 4 زن 1 نفر فشار خون بالا دارد و این ممکن است قابل شناسایی نباشد. بنابراین بخاطر داشته باشید که فشار خونتان را به صورت دوره ای بررسی کنید.

  1. قند خون / دیابت

دیابت یا بیماری قند يكي از شايعترين بيماریهای متابوليكی است. این بیماری در اثر كاهش توليد انسولين در بدن يا كم شدن اثر آن در سوخت و ساز مواد قندي حاصل مي‌شود.

عوارض بلندمدت این بیماری به مرور زمان نمایان می شود. هر چه مدت زمان بیشتری از دیابت شما بگذرد و هر چه کمتر قند خون را کنترل کنید احتمال افزایش خطر عوارض این بیماری در شما بیشتر می شود.

در زنان، دیابت می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را سه برابر کند. افرادی که دیابت کنترل نشده دارند، در سنین پایین تری در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند.

درکشورما ایران، حدود ۸ میلیون نفر (کودک و بزرگسال) به انواع دیابت مبتلا هستند، ولی متاسفانه تعداد اندکی از این افراد از شرایط خود آگاهاند و یا به کنترل صحیح و دقیق قند خون می پردازند.

بنابراین بهتر است قند خون شما با آزمایش های مخصوص تشخیصی همواره بررسی شود. به خصوص زمانی که یکی از افراد خانواده شما به دیابت مبتلا است.

مطالعات اخیر نشان داده‌اند یک دسته از افرادی که بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند، افراد به مبتلا به دیابت هستند.

  1. استرس

هنگامی که استرس داریم، هورمون های آدرنالین و کورتیزول در خون افزایش یافته و موجب کاهش جریان خون در عروق کرونر می شود. و در نتیجه احتمال تشکیل لخته خون را افزایش می دهد.

به دلیل تأثیرات آنی که استرس برروی عملکرد قلب می گذارد، از این عامل  ( راه رافتن روی تردمیل ) برای آزمایش های قلب همچون تست ورزش  (تست استرس) استفاده می شود.

استرس همچنین موجب می شود تا رفتارهای ناسالم مانند افزایش مصرف الکل یا استعمال دخانیات به منظور آرامش و داشتن رژیم غذایی نامناسب داشته باشیم.

بنابراین بهتر است که با روش های مدیریت استرس آشنا شویم و آنها را در زندگی روزمره خود به کار بندیم.

 

 

منبع: https://herheart.org/heart-health-checklist/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس