مراقبت و سلامت

اثر افسردگی روی قلب

افسردگی می تواند به روش های مختلفی بر قلب تأثیر بگذارد و باعث افزایش فشار خون، ضربان قلب و التهاب شود. استرس ناشی از افسردگی می تواند باعث شود که افراد رفتارهای ناسالمی را انجام دهند که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. ما در این مقاله به بررسی اثر افسردگی روی قلب و عوارض قلبی افسردگی می پردازیم.

استرس و افسردگی دو دشمن سلامتی قلب

اضطراب در بیشتر اوقات همراه با افسردگی است. در حقیقت، اضطراب و افسردگی عبارات مختلفی از یک زمینه اساسی مشترک هستند.

تقریباً دو سوم افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی نیز در دوره ای از زندگی خود دچار افسردگی می شوند و بیش از نیمی از افراد مبتلا به افسردگی نیز دارای یک اختلال اضطرابی هستند. استرس طولانی مدت و بی امان می تواند پیش درآمد هر دوی این شرایط باشد.

 

استرس، اضطراب و افسردگی ترکیب های سمی ای برای بروز مشکلات قلبی اند

افسردگی و میزان احتمال ابتلا به بیماری قلبی

عوارض قلبی افسردگی

رابطه بین سلامتی قلب و افسردگی کاملاً مشهود و قابل استناد است. شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد ارتباط اضطراب و بیماری قلبی به طور مستقل نیز وجود دارد.

با این حال طبق تحقیقات، به نظر می رسد افرادی که دارای اختلال اضطراب عمومی هستند نرخ ریسک بالاتری از حملات و ییمای های قلبی دارند.

این اثر در افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند، بارزتر و مشهودتر است و با شدت و دفعات علائم اضطراب، این ریسک هم افزایش می یابد.

مکانیسم دقیق ارتباط بین افسردگی و بیماری های قلبی عروقی هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

عوارض قلبی افسردگی عبارتند از:

  • بیماری عروق کرونر
  • سکته مغزی
  • نارسایی قلبی
اثرات افسردگی روی قلب
اثرات افسردگی روی قلب

آیا افسردگی می تواند باعث سکته قلبی و نارسایی قلبی شود؟

افسردگی می تواند خطر ابتلا به سکته قلبی و نارسایی قلبی را افزایش دهد، اما به طور مستقیم باعث این بیماری ها نمی شود. افسردگی می تواند باعث تغییراتی در بدن شود که خطر ابتلا به سکته قلبی و نارسایی قلبی را افزایش می دهد.

افراد مبتلا به افسردگی دو برابر بیشتر از افراد سالم در معرض خطر ابتلا به سکته قلبی و سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی هستند.

رفتارهای ناسالم مرتبط با افسردگی که خطرناک هستند

برخی از رفتارهای ناسالم مرتبط با افسردگی که خطرناک هستند عبارتند از:

  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن یک عامل خطر شناخته شده برای بیماری های قلبی است. افسردگی می تواند باعث شود که افراد بیشتر سیگار بکشند.
  • مصرف بیش از حد الکل: مصرف بیش از حد الکل نیز یک عامل خطر برای بیماری های قلبی است. افسردگی می تواند باعث شود که افراد بیشتر الکل بنوشند.
  • عدم تحرک: ورزش منظم برای سلامت قلب ضروری است. افسردگی می تواند باعث شود که افراد کمتر ورزش کنند.
  • رژیم غذایی ناسالم: رژیم غذایی ناسالم می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. افسردگی می تواند باعث شود که افراد بیشتر غذاهای ناسالم بخورند.
  • اختلالات خواب: اختلالات خواب می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. افسردگی می تواند باعث شود که افراد دچار اختلالات خواب شوند.

علاوه بر این، افسردگی می تواند باعث شود که افراد رفتارهای پرخطری را انجام دهند که می تواند منجر به آسیب جسمی شود مثل رانندگی های پر خطر، خودکشی یا آسیب های جسمی دیگر.

اثر کمبود سروتونین روی قلب
اثر کمبود سروتونین روی قلب

اثرات کمبود سروتونین روی قلب

سروتونین یک ماده شیمیایی است که در مغز و سایر قسمت های بدن یافت می شود. این ماده در تنظیم خلق و خو، خواب، اشتها، یادگیری و حافظه نقش دارد.

مطالعات نشان داده اند که کمبود سروتونین با افزایش خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب و تپش قلب مرتبط است.

محققان معتقدند که کمبود سروتونین می تواند باعث تغییراتی در سیستم عصبی شود که می تواند منجر به تپش قلب شود.

روش های کاهش اثر افسردگی روی قلب

انتخاب روش درمانی برای اضطراب به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله شدت، علائم غالب و سایر شرایط سلامتی. روشهای اصلی برای درمان اضطراب شامل گفتگو درمانی و دارو است.

درمان اثرات افسردگی روی قلب با روان درمانی

اغلب، پزشکان یک رویکرد دوگانه را توصیه می کنند که ترکیبی از روان درمانی و دارو باشد. رفتار درمانی، به شما کمک می کند تا افکار منفی خودکار را شناسایی کنید ، دلیل منطقی نبودن آنها را درک کنید و راههایی برای محدود کردن افکار مخرب و تقویت افکار مثبت ارائه دهید.

بسته به نیازهای فرد، انواع دیگر روان درمانی ممکن است توصیه شود. تمرینات آرامش و مراقبه از دیگر روش های بدون قرص برای کنترل اضطراب و سلامتی قلب است.

اثر دارو های ضد افسردگی روی قلب

بسیاری از افراد با مصرف داروهای ضد افسردگی، از جمله مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (مانند فلوکستین و سرترالین)، تسکین می یابند و اثر افسردگی روی قلب را کاهش می دهند. این موارد به ویژه در افرادی که مبتلا به افسردگی هستند نیز مفید است.

با این حال، هنگام جستجوی دارو برای اضطراب، حتماً با پزشک خود در مورد وضعیت قلبی عروقی خود صحبت کنید تا از اثرات سوء و تداخلات دارویی نامطلوب جلوگیری کنید.

ورزش منظم اثر افسردگی روی قلب را کم می کند

ورزش منظم را فراموش نکنید. البته در صورتی که بیماری قلبی دارید ، این فعالیت ها را حتما زیر نظر پزشک متخصص قلب انجام دهید. فعالیت جسمی برای قلب شما مفید است و همچنین به تقویت روحیه و آرامش اعصاب کمک می کند.

 رژیم غذایی مناسب برای افسردگی

  • رژیم غذایی مدیترانه ای: رژیم غذایی مدیترانه ای بر مصرف غذاهای گیاهی، ماهی، آجیل و روغن زیتون تأکید دارد. این رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی است که می تواند به بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی کمک کند.
  • رژیم غذایی DASH: رژیم غذایی DASH بر مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم چرب و پروتئین های بدون چربی تأکید دارد. این رژیم غذایی نیز سرشار از مواد مغذی است که می تواند به بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی کمک کند.
  • رژیم غذایی MIND: رژیم غذایی MIND ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه ای و DASH است. این رژیم غذایی بر مصرف غذاهای گیاهی، ماهی، آجیل، روغن زیتون، میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم چرب و پروتئین های بدون چربی تأکید دارد. این رژیم غذایی نیز سرشار از مواد مغذی است که می تواند به بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی کمک کند.

مدیریت اضطراب

اضطراب نیز می تواند بر سلامت قلب تأثیر بگذارد. اضطراب می تواند باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون و سطح هورمون های استرس شود. این تغییرات می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد.

مدیریت اضطراب می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد و اثرات منفی افسردگی روی قلب را کاهش دهد.

روش های مختلفی برای مدیریت اضطراب وجود دارد، از جمله:

  • دارو درمانی
  • درمان شناختی رفتاری (CBT)
  • تمرینات تنفسی
  • یوگا
  • مدیتیشن

خلاصه

افسردگی یک بیماری روانی شایع است که با خلق و خوی پایین، از دست دادن علاقه به فعالیت های روزمره و تغییرات در خواب و اشتها مشخص می شود. افسردگی می تواند عوارض مختلفی بر سلامت جسمی داشته باشد، از جمله عوارض قلبی. افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض قلبی افسردگی مانند بیماری عروق کرونر، سکته مغزی و نارسایی قلبی هستند. افسردگی همچنین می تواند باعث بدتر شدن علائم بیماری های قلبی عروقی موجود شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس