آزمایش های تشخیصی

آنژیوگرافی

آنژیوگرافی یک نوع تکنیک استفاده از اشعه ایکس است که در آن محلول رنگی خاصی به رگهای منتهی به قلب، دهلیزها و بطن های آن تزریق می شود. با این کار پزشکان می‌توانند سیستم گردش خون و فشار خون را در حفره‌های قلب، عروق کرونری و احتمال انسداد آنها را اندازه‌گیری کنند.

آنژیوگرافی چگونه کار می کند؟

در آنژیو گرافی، پزشک یک نوع روش کاتتریزاسیون قلبی را انجام می دهد که در آن یک لوله بلند و نازک به نام کاتتر در شریان پا قرار داده و به سمت قلب هدایت می کند. هنگامی که کاتتر در قلب قرار گرفت، محلول رنگی از طریق کاتتر به قلب تزریق می شود. این رنگ به پزشکان کمک می کند تا نحوه عملکرد دریچه های قلب و عروق کرونر را مشاهده کنند. حرکت رنگ از طریق قلب و عروق کرونر به صورت آنژیوگرافی ثبت و روی مانیتور تلویزیون قابل مشاهده است.

اقدامات قبل از آزمایش

  1. شب قبل از این آزمایش چیزی نخورید یا ننوشید. در صورت داشتن دیابت، درباره مصرف دارو و غذاهای مورد نیاز با پزشک معالجتان حتما مشورت کنید.
  2. در مورد هر داروی مصرفی (تجویزی، بدون نسخه یا مکملهای دارویی) با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است از شما بخواهد که مصرف آنها را قبل از آزمایش قطع کنید.
  3. فهرستی از داروهای مصرفی خود تهیه کرده و آن را همراه خود بیاورید تا پزشکان دقیقا بدانند که چه چیزی و چه مقدار مصرف می کنید. معمولا قبل از آنژیوگرافی، آزمایش خون، نوار قلب و عکس قفسه سینه از شما گرفته می شود.
آنژیوگرافی عروق
آنژیوگرافی عروق

نحوه انجام آنژیوگرافی

  1. پس از پوشیدن لباس مناسبی که به شما داده می شود وارد اتاق می شوید. در این اتاق مانیتورهای تلویزیونی، مانیتورهای قلبی و دستگاه‌های فشار خون، یک میز و دیگر وسایل مورد نیاز را مشاهده خواهید کرد.
  2. شما روی یک میز معاینه دراز می کشید که معمولاً نزدیک دستگاه اشعه ایکس است.
  3. سپس صفحه‌های کوچک، نرم و چسبنده ای به نام الکترود روی قفسه سینه شما قرار می گیرد. این الکترودها دارای سیم هایی به نام لید هستند که به دستگاه الکتروکاردیوگرام یا همان نوار قلب متصل می شوند. این دستگاه ریتم قلب شما را در طول آزمایش کنترل و ثبت می کند.
  4. برای جلوگیری از عفونت، اطراف ناحیه کشاله ران که کاتتر در آن قرار داده می شود، تراشیده و ضدعفونی می شود.
  5. سپس یک آنژیوکد در بازوی شما گذاشته می شود که یک لوله به آن متصل است و IV نامیده می شود. برای اینکه در حین آنژیوگرافی احساس درد یا ناراحتی نکنید، از طریق این لوله یک داروی آرامبخش به شما تزریق می شود.
  6. در گام بعد ناحیه ای از کشاله ران که باید کاتتر در آن قرار گیرد با دارو بی حس می شود. ممکن است کمی احساس ناراحتی خفیفی داشته باشید.
  7. سپس یک برش کوچک روی پوست این ناحیه ایجاد می شود تا جراح بتواند سرخرگی را که کاتتر داخل آن می رود را مشاهده کند.
  8. سپس پزشک کاتتر را توسط یک سوزن مخصوص در شریان پای شما قرار می دهد. در این قسمت از آزمایش نباید احساس درد کنید.
  9. کاتتر به آرامی از طریق شریان وارد قلب شما می شود. اگر پزشک بخواهد فشار خون را در بطن چپاندازه گیری کنند، کاتتر را در آنجا قرار می دهد و مقداری از محلول رنگی را به قلب شما پمپ می کنند.
  10. اگر پزشک بخواهد جریان خون را از طریق عروق کرونر مشاهده کند، کاتتر را در دهانه هر یک از سرخرگ‌ها قرار داده و مجددا محلول رنگی را به داخل آن‌ها پمپ می‌کنند. این کار به پزشک امکان می دهد تا انسداد های احتمالی در رگ ها مورد بررسی قرار دهد.در صورت وجود انسداد محلول رنگی در امتداد رگ مشاهده نخواهد شد. تمامی این اطلاعات روی مانیتور ثبت و ذخیره می شود.
  11. پس از اینکه پزشک اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کرد، کاتتر و IV برداشته می شوند. سپس برای توقف خونریزی به محلی که کاتتر در آن قرار داده شده فشار وارد و همان قسمت نیز پانسمان می شود.

بعد از آنژیو گرافی

  1. شما به اتاق دیگری (اتاق ریکاوری) منتقل خواهید شد که در آنجا باید چند ساعت استراحت کنید. ممکن است تا زمانی که داروی آرام بخش از بین نرود، کمی احساس خواب آلودگی کنید.
  2. باید سعی کنید بی حرکت دراز بکشید و زانوی خود را زیاد خم نکنید. پرستاران در این مدت ضربان قلب و فشار خون را مورد بررسی قرار می دهند تا در دامنه نرمال باشد.
  3. بعد از بهبودی و اطمینان از سلامت کامل، می توانید به خانه بازگردید.

 

آنژیوگرافی یک آزمایش قلبی عروقی بسیار ایمن است. محلول رنگ مورد استفاده برای آزمایش بی ضرر است و با نوشیدن مایعات زیاد پس از آزمایش، به راحتی از بدن دفع می شود. برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به محلول رنگ داشته باشند، اما این امر بسیار نادر است. اگر به ید، صدف یا توت فرنگی حساسیت دارید، قبل از انجام آزمایش آنژیوگرافی به پزشک خود اطلاع دهید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا