آزمایش های تشخیصی

تفسیر جواب اکو قلب جنین و بیماری مادرزادی

اکو قلب جنین به طور معمول توسط تکنسین مخصوص آموزش دیده انجام می‌شود. تفسیر جواب اکو قلب جنین بر عهده متخصص قلب و عروق کودکان است برخی از متخصصان طب مادر و جنین (پریناتولوژیست) نیز اکوکاردیوگرام جنین را انجام می‌دهند. ارزیابی محدود از قلب جنین به هنگام سونوگرافی منظم زنان و زایمان امکان پذیر است و برای خانم‌های باردار کم‌ترین خطر ممکن را داشته و مناسب است. با این حال ، زنانی که یکی از عوامل خطر را دارند، باید یک اکوکاردیوگرام جنین با جزئیات را داشته باشند که توسط پزشک متخصص در ارزیابی قلب جنین انجام می‌شود.

نحوه انجام اکو قلب جنین به چه صورت است؟

دو روش برای انجام تست اکوکاردیوگرام جنین وجود دارد:

سونوگرافی شکمی:

این رایج‌ترین شکل سونوگرافی برای ارزیابی قلب کودک است. در ابتدا شکم مادر را به ژلی مخصوص آغشته می‌کنند، پروب سونوگرافی به آرامی روی شکم مادر قرار می‌گیرد و تصاویر گرفته می‌شود. این آزمایش دردناک نیست و هیچ آسیبی به کودک وارد نمی‌کند. این تست اکو جنین بسته به پیچیدگی قلب کودک به طور متوسط ​​۴۵-۱۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

سونوگرافی اندو واژینال:

این سونوگرافی معمولاً در اوایل بارداری استفاده می‌شود. یک مبدل کوچک سونوگرافی به داخل واژن وارد شده و در پشت واژن قرار داده می‌شود. سپس می‌توان با کمک آن از قلب کودک عکس گرفت.

اکو قلب جنین از راه واژینال
اکو قلب جنین از راه واژینال

 

آیا آمادگی خاصی برای تست اکو جنین نیاز است؟

برخلاف برخی سونوگرافی‌های معمول دوران بارداری، مثانه پر برای انجام اکوکاردیوگرام جنین ضروری نیست. این را به خاطر داشته باشید که با کمک اکو قلب جنین می‌توانید اطلاعات زیادی را به دست آورید. به خصوص جزئیات دلیل مراجعه شما توسط متخصص زنان و زایمان. اگر دلیل مراجعه این است که شما دچار نقص قلبی هستید، آوردن هر پرونده پزشکی که دارید بسیار مفید خواهد بود. این تست بسته به آنچه گفته شد می‌تواند از ۳۰ دقیقه تا بیش از ۲ ساعت طول بکشد. در صورتی که فرزند کوچکی با خود به همراه دارید بهتر است که مراقب با خودتان به همراه داشته باشید.

زمان دریافت جواب اکو قلب جنین

آماده شدن جواب اکو قلب جنین بستگی به زمان تست اکو جنین، سن حاملگی جنین، تشخیص و کیفیت تصاویر دارد. اگر این تست توسط متخصص قلب و عروق کودکان انجام شود، متخصص قلب و عروق کودکان به محض اتمام تست با شما ملاقات می‌کند و توضیحات مفصلی از نتایج را برای شما ارائه می‌دهد. اگر مطالعه اولیه شما توسط متخصص پریناتولوژیست انجام شود و نقص قلبی پیدا کشف شود، برای تشخیص و مشاوره دقیق‌تر به متخصص قلب و عروق اطفال فرستاده می‌شوید.

تفسیر اصطلاحات اکو قلب جنین

جواب اکو قلب جنین طبیعی

اگر جواب اکو جنین طبیعی باشد، بسته به دلیلی که این آزمایش در وهله اول انجام شده است، ممکن است مرخص شوید، یا از شما خواسته شود قبل از تولد یا بعد از تولد کودک این آزمایش را تکرار کنید. برخی از مشکلات مانند لوپوس مادرانه حتی اگر اولین مورد طبیعی باشد، نیاز به مطالعات متعددی دارد. همچنین ممکن است مشکلی وجود داشته باشد که دیده نمی‌شود و حتی ممکن است از شما خواسته شود که در صورت شک کردن به موضوع دوباره این تست را تکرار کنید.

حتی در مورد یک تست اکو جنین کاملاً طبیعی و با کیفیت، باز هم به شما گفته خواهد شد که نمی‌توان به نتیجه این آزمایش اکتفا کرد. زیرا همه مشکلات قلبی را نمی‌توان تنها با این تست تشخیص یا شناسایی کرد. دلیل این امر این است که گردش خون در جنین نسبت به بعد از تولد متفاوت است. علاوه بر این ، سوراخ‌های بسیار کوچک بین حفره‌های پایینی قلب به سختی مشاهده می‌شود. با این حال، با توجه به گردش خون طبیعی جنین، پزشک قادر است که در مورد یک تست اکوکاردیوگرام طبیعی، نظرات قاطعی را بیان کند.

اکوکاردیوگرام جنین قابل اعتماد، می‌تواند هر زمان پس از بارداری حتی در هفته‌های ۱۷-۱۸ بارداری انجام شود. با این حال، فناوری‌های جدیدتر از جمله مبدل‌های درون عروقی (مینیاتوری) می‌توانند تصاویر قلب را تا هفته ۱۲ ام بدست آورند. اگر اسکن قلبی قبل از هفته ۱۸ ام بارداری انجام شود، از شما خواسته می‌شود برای تأیید جواب تست اولیه، تصاویر قطعی‌تری را در هفته‌های بعدی از شما گرفته شود یا به اصطلاح این آزمایش را مجدداً انجام دهید. در بعضی موارد هفته ۱۸ برای انجام این تست هنوز خیلی زود است.

نتایج اکوی قلب جنین طبیعی و غیر نرمال
نتایج اکوی قلب جنین طبیعی و غیر نرمال

نتیجه اکو قلب جنین غیرطبیعی

هنگامی که در تست اکوکاردیوگرافی نقص قلب پیدا شود، متخصص قلب و عروق کودکان به محض اتمام آزمایش، تشخیص و پیامدهای آن را با جزئیات برایتان توضیح می‌دهد. در بیشتر موارد، پزشک ممکن است بعد از اتمام مطالعه اولیه سونوگرافی، تصاویر دیگری را از شما بگیرد. متخصص قلب و عروق اطفال احتمالاً برای توضیح اهمیت نقص قلب از جمله اینکه آیا این نقص قبل از تولد روی جنین تأثیر می‌گذارد، نیاز به انتقال فوری کودک بعد از تولد و نیاز به عمل قلب باز پس از تولد وجود دارد یا نه، تست اکو جنین دیگری را توصیه کند.

تقریباً در همه موارد از شما خواسته می‌شود که برای پیگیری اکوکاردیوگرام جنین دوباره به مرکز سونوگرافی مراجعه کنید. تا در هنگام آماده سازی زایمان اطلاعات بیشتری همراه خود داشته باشید. متخصص قلب و عروق اطفال شما در حد امکان اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می‌دهد و همچنین شما را از آنچه باید مطلع می‌کند. ویزیت‌های بعدی شما ممکن است شامل ملاقات با جراح قلب یا متخصص قلب و عروق مداخله‌ای برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جراحی قلب یا سایر روش‌های درمان پس از تولد کودک باشد.

تشخیص بیماری مادرزادی با اکو قلب جنین

تشخیص نقص قلب پیامدهای قابل توجهی در سلامت کلی جنین دارد. نقایص قلبی خاص ممکن است خطر ابتلا به مشکلات ژنتیکی مانند سندرم داون یا سندرم دی جرج را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. یافتن تومورهای خوش خیم در قلب باعث می‌شود که احتمال بروز بیماری توبروس اسکلروزیس، یک سندرم ژنتیکی که دارای پیامدهای قابل توجهی برای رشد غیر طبیعی مغز است، بسیار بیشتر باشد. این موارد ممکن است پیامدهای مهمی در پیش آگهی از وضعیت کودک و نقش مهمی در کمک به تصمیم گیری در مورد بارداری شما داشته باشد. متخصص قلب و عروق اطلاعاتی را در مورد اینکه آیا نیاز دارید که نگران این مسائل نباشید، در اختیار شما قرار می‌دهد. با این حال ، هنگامی که نگرانی قابل توجه است و مشکل بزرگ، شما به سایر اعضای تیم پزشکی که شامل متخصص قلب و عروق و زنان و زایمان است ارجاع داده می‌شوید.

گام بعدی پس از تشخیص بیماری مادرزادی

سایر آزمایش‌ها، مراحل و ارجاعاتی که ممکن است مورد نیاز باشد شامل موارد زیر است:

سونوگرافی سطح بالای جنین:

یک سونوگرافی دقیق از بقیه قسمت‌های جنین برای پیگیری رشد جنین، نظارت بر بهزیستی جنین و ارزیابی بقیه جنین برای ناهنجاری در اندام‌های دیگر لازم است.

MRI جنین:

این آزمایش گسترده‌تر می‌شود و می‌تواند اطلاعات دیگری در مورد سلامت کلی جنین و مشکلات مربوط به اندام‌های خاصی ارائه دهد.

ام ار آی جنین
ام ار آی جنین برای کمک به تشخیص قطعی اختلالات مادر زادی تجویز می شود.

مشاوره ژنتیک:

متخصصان ژنتیک و مشاوران ژنتیک ارزیابی لازم از احتمال ابتلا به یک سندرم ژنتیکی و ناهنجاری‌های احتمالی در ارگان‌های دیگر را بر اساس تشخیص قلب و سایر یافته‌های جنین ارائه می‌دهند. این متخصص می‌تواند اطلاعاتی را در مورد عواقب ناشی از اختلال، احتمال ابتلا به آن یا انتقال آن و راه‌های پیشگیری، درمان و مدیریت آن در اختیار بیماران و نزدیکانشان قرار دهد.

متخصص پریناتولوژیست:

متخصص پریناتولوژیست می‌تواند در مورد مدیریت بارداری، گزینه‌هایی برای تصمیم گیری در مورد ادامه بارداری و برنامه ریزی برای زایمان به شما توصیه کند.

مددکار اجتماعی / پرستار:

کسی که با بیماری‌های قلبی و حتی نقص‌های جنینی آشنا است، می‌تواند اطلاعات مربوط به مراقبت از کودک مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی را ارائه دهد.

آمنیوسنتز:

این آزمایش برای تعیین اختلالات کروموزومی و ژنتیکی و نقایص خاص هنگام تولد لازم است. این آزمایش شامل قرار دادن سوزن از طریق دیواره شکم و رحم در کیسه آمنیوتیک برای نمونه برداری از مایع آمنیوتیک است.

مشاوره متخصص های دیگر

بسته به تشخیص پزشک در مورد بیماری، شما ممکن است به متخصصان دیگری از جمله جراحان عمومی، جراحان مغز و اعصاب، جراحان ارتوپدی و ارولوژی ها نیز مراجعه کنید.

نتیجه گیری

با توجه به مواردی که در بالا اشاره شد، می‌توان اینگونه بیان کرد که تشخیص به موقع یک نقص یا بیماری در مراحل اولیه پیشرفت بیماری بسیار حائز اهمیت سات. زیرا در اینگونه موارد روش‌های درمانی به خوبی جواب داده می‌شود. با گسترش یک بیماری راههای درمان و حتی پیشگیری از پیشرفت بیماری دشوار می‌شود. بنابراین توصیه این است که قبل از بارداری در مورد بارداری خود مشاوره ژنتیک را حتماً در صورتی از وجود بیماری خاصی در خانواده خود اطلاع دارید انجام دهید. مشاوره ژنتیک درست از تولد کودک مبتلا به نقص مادرزادی جلوگیری می‌کند. بنابراین زندگی شما و کودکتان تحت تأثیر یک بیماری مادرزادی قرار نخواهد گرفت.

با تفسیر جواب اکو قلب جنین، مشاوران قادر هستند که ابتدا در مورد نقص های احتمالی جنین  اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار دهند و حتی بهترین روش‌های درمانی را برای بهبود و یا برای جلوگیری از پیشرفت آن بیماری در اختیارتان قرار دهند. حتی متخصصین توصیه می‌کنند که در طول بارداری تحت نظارت یک متخصص زنان و زایمان و در صورت ابتلا به بیماری قلبی تحت نظر فوق تخصص اکو قلب قرار داشته باشید. پرونده پزشکی خود را همیشه تا زمان زایمان با خود به همراه داشته باشید تا در صورت لزوم سابقه پزشکی شما در اختیار تیم درمان قر آر بگیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس