مراقبت و سلامت

کنترل فشار خون بالا با زینک (روی)

در کنترل فشار خون بالا کلسیم و پتاسیم نقش مهمی دارند، اما یک مطالعه جدید در علم پزشکی نشان می دهد که مصرف روی یا همان زینک نیز می تواند روی تنظیم فشار خون اثر داشته باشد.
محققان این کشف را به طور تصادفی در حالی انجام دادند که در حال بررسی نقش روی در عملکرد مغز موش بودند.
اگر تحقیقات اضافی نتیجه‌گیری مطالعه را تأیید کند، یافته‌ها در نهایت می‌تواند به داروهای جدیدی برای کنترل فشار خون بالا منجر شود.
پزشکان از استراتژی های مختلفی برای کمک به افراد در مدیریت فشار خون استفاده می کنند. زمانی که ورزش و اقدامات غذایی مانند افزایش مصرف پتاسیم و کاهش مصرف نمک برای حفظ فشار خون در محدوده قابل قبول کافی نباشد، داروهای زیادی در دسترس هستند.

پزشکان تلاش می کنند برون ده قلبی یا مقاومت محیطی در سیستم شریانی بدن را کاهش دهند.
یکی از مکانیسم‌های کاهش مقاومت در برابر جریان خون، شل شدن ماهیچه‌هایی که اطاف شریان‌ها است و اجازه می‌دهند خون آزادانه‌تر جریان یابد.
نویسندگان مطالعه اخیر می‌گویند: «کشف‌های بنیادی که به بیش از 60 سال قبل برمی‌گردد ثابت کرده است که سطح کلسیم و پتاسیم در ماهیچه‌های اطراف رگ‌های خونی، نحوه انبساط و انقباض آنها را کنترل می‌کند. با این حال، این دانشمندان به طور غیر منتظره دریافتند که فلز روی، نیز ممکن است در حفظ ریتم عروق نقش داشته باشد.
دکتر اسکات آیتون، نویسنده ارشد مطالعه، می گوید:

روی یک یون فلزی مهم در زیست‌شناسی است و با توجه به اینکه کلسیم و پتاسیم برای کنترل جریان خون و فشار معروف هستند، جای تعجب است که نقش روی قبلاً مورد توجه قرار نگرفته است. دکتر آیتون می افزاید: «در اصل، روی بر جریان خون و فشار تأثیری معکوس با کلسیم دارد.»

دکتر آشنافی بتری، نویسنده اصلی این مطالعه دکترا  و نویسنده ارشد همکار دکتر کریستین رایت، و دکتر آیتون همگی به مؤسسه علوم اعصاب و سلامت روان فلوری در پارک ویل، استرالیا، و دانشگاه ملبورن، وابسته هستند.

این مطالعه در مجله Nature Communications Trusted Source منتشر شده است.

 

منبع:

www.medicalnewstoday.com

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس