آزمایش های تشخیصی

آمادگی های لازم برای گرفتن نوار قلب

نوار قلب ( EKG یا ECG) برای بررسی علائم بیماری های قلبی عروقی توسط پزشک تجویز می شود. این آزمایش غیر تهاجمی که سریع، ایمن و بدون درد است فعالیت های الکتریکی قلب شما را از طریق الکترودهای کوچکی که به سینه، بازوها و پاهای شما چسبینده شده، ثبت می شود. در این مقاله با دستورالعمل های لازم برای گرفتن نوار قلب آشنا می شوید.

چرا پزشک از شما نوار قلب می گیرد

ECG یا نوار قلب فعالیت الکتریکی قلب را اندازه گیری و ثبت می کند. نوار قلب هیچ برق یا الکتریسیته ای را به بدن شما ارسال نمی کند، بلکه تکانه های الکتریکی طبیعی سلول های قلب را ثبت می کند. این کار اطلاعات ارزشمندی درباره ضربان قلب، منظم یا نامنظم بودن ریتم قلب، قدرت قلب و حرکت های عضله قلب در اختیار پزشک قرار می دهد.

با این آزمایش، پزشک موارد زیر را بررسی می کند:

  • ریتم قلب
  • آیا جریان خون شما به عضله قلب ضعیف است یا خیر (ایسکمی)
  • تشخیص حمله قلبی
  • بررسی موارد غیر طبیعی مانند ضخیم شدن عضله قلب
  • تشخیص ناهنجاری های الکترولیتی قابل توجه مانند پتاسیم یا کلسیم بالا یا پایین.
  • بررسی وضعیت ضربان ساز یا سایر دستگاه های قلبی کاشته شده
  • چکاپ قبل از جراحی
  • ارزیابی اثربخشی برخی داروهای قلبی روی عملکرد قلب
  • تشخیص علل درد قفسه سینه
  • بررسی مشکلات تنفسی و علائم مشکوک

یکی از مزایای خوب نوار قلب این است که هیچ عارضه جانبی یا منفی در انجام آن وجود ندارد و عملا هیچ خطری ندارد. با این حال، اگر نگرانی‌هایی از هر نوع دارید، قبل از انجام این عمل با پزشک متخصص قلب مشورت کنید.

چطور برای گرفتن نوار قلب آماده شوید

1- خود را برای تجهیزاتی که به شما متصل می کنند آماده کنید

برای نوار قلب، تکنسین یا پرستار تکه های کوچکی به نام الکترود را روی قفسه سینه، بازوها و پاهای شما قرار می دهد. بسته به پیچیدگی اطلاعات مورد نظر پزشک، در کل حدود 10 تا 15 الکترود به بدن شما متصل می کنند.

قرار دادن این الکترودها ممکن است تصادفی به نظر برسد، اما قرار دادن آنها در بهترین موقعیت‌های ممکن می‌توان فعالیت الکتریکی قلب را با دقت بیشتری ثبت کرد.

این الکترودها بی ضرر هستند. آنها حاوی برقیا الکتریسیته نیستند. بلکه فقط فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت و اندازه گیری می کنند.
تنها مشکلی که ممکن است الکترودها داشته باشد خارش محل چسباندن به بدن است.

برای مردانی که قفسه سینه پرمو دارند، تکنسین ممکن است برای بهتر چسبیدن الکترودها به پوست، موی سینه را در آن نواحی بتراشد.
الکترودها از طریق سیم‌های سربی به دستگاه ECG متصل می‌شوند تا اطلاعات قلبی روی کاغذ یا دستگاه ثبت شود.

الکتورد برای گرفتن نوار قلب
الکترود برای گرفتن نوار قلب

2- هنگام گرفتن نوار قلب چه چیزی حس می کنید

نکته مهم در مورد نوار قلب این است که در حین انجام این روش چیزی احساس نمی کنید.

به غیر از برخی تحریکات خفیف احتمالی که از الکترودهای قرار داده شده بر روی پوست شما ممکن است حس کنید، هیچ احساس دیگر ناخوشایندی درباره این آزمایش وجود ندارد.

3- جواهرات و سایر لوازم جانبی خود را دربیاورید

قبل از انجام نوارقلب، هر نوع جواهرات یا لوازم جانبی دیگری را که احتمالاً در عملکردهای الکترود ها اختلال ایجاد می‌کند، بردارید.

همچنین از شما خواسته می‌شود که لباس‌های نیمه بالایی بدنتان ( بلوز، زیرپوش و سوتین) را درآورید، به طوری که سینه و بازوهایتان در معرض دید قرار گیرند.

ممکن است از شما بخواهند که شلوارک بپوشید. برای احساس راحتی ممکن است یک گان به شما بدهند تا بپوشید.

4- هنگام گرفتن نوار قلب بی حرکت بمانید

ECG بدون احتساب زمان قراردادن تجهیزات در مجموع چند دقیقه ای بیشتر طول نمی کشد. در طول این مدت صحبت نکنید، حرکت نکنید، یا از انجام فعالیتی که باعث اختلال در خوانش می شود، خودداری کنید.

تا حد امکان بی حرکت دراز بکشید. بی حرکت بودن دقت نتایج نوار قلب را بیشتر تضمین کنید.

مثل زمانی که استراحت می کنید به طور طبیعی نفس بکشید زیرا تنفس غیرطبیعی می تواند در نتایج آزمایش تداخل ایجاد کند.

انجام نوار قلب
برای گرفتن نوار قلب به سینه و برخی قسمتهای بدن شما الکترود وصل می کنند

اقدامات بعد از انجام نوار قلب

هیچ دستورالعمل خاصی پس از انجام نوار قلب یا ECG وجود ندارد. پس از پایان آزمایش از جای خود بلند شوید و میتوانید محل را ترک کنید.

نتایج نوار قلب بالافاصله حاضر می شود. این نتایح معمولا روی نوارهای کاغذی که حاوی نمودار است یا به صورت فایل به پزشک معالج شما می فرستند.

پزشک با بررسی نوار قلب شما در صورت نیاز هر گونه آزمایش تشخیصی دیگر که اغلب برای اطلاعات بیشتر پس از ECG انجام می‌شوند مثل هولتر ریتم یا اکوی قلب و یا داروی اضافی را به شما تجویر می کند.

پرسش های متداول

پرسش: چرا قبل از نوار قلب و اکو در آقایان  موهای  قفسه سینه شان را کوتاه می کنند؟و اینکه تعداد الکترودهایی که به بدن وصل می کند چه قدر است.

پاسخ دکتر اصغر مزارعی:

برای مردانی که قفسه سینه پرمو دارند، تکنسین  یا پزشک ممکن است برای بهتر کردن حالت چسبندگی الکترودها به پوست، موی سینه را در آن نواحی بتراشد.
بسته به پیچیدگی اطلاعات مورد نظر پزشک، در کل حدود 10 تا 15 الکترود وجود خواهد داشت. سپس الکترودها از طریق سیم‌های سربی به دستگاه نوار قلب متصل می‌شوند. در واقع الکترودها برق ندارند و فقط فعالیت های الکتریکی قلب را به واطه سیم به دستگاه ارسال می کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس