عمومی

چربی خون ارثی و فرزندآوری

اگر به بیماری هایپرکلسترولمی فامیلی (FH) مبتلا باشید، یک دوم این احتمال وجود دارد که فرزندان شما نیز به چربی خون ارثی مبتلا شوند، اما هیچ دلیلی وجود ندارد که آنها نتوانند یک زندگی کاملا سالم داشته باشند. درمان ها و شیوه زندگی سالم می تواند به جلوگیری از مشکلات سلامتی در آینده کمک کند.

زمان انجام آزمایش چربی خون بالای ارثی در کودکان

اگر خودتان چربی خون ارثی دارید، می توانید در مورد زمان آزمایش کلسترول کودک با پزشک متخصص صحبت کنید. آزمایش و تشخیص زودهنگام به این معنی است که کودک شما می تواند در زمان مناسب درمان را شروع و قبل از بروز هرگونه مشکلی در مورد سبک زندگی سالم اطلاعات کسب کند.

دستورالعمل های ملی فعلی توصیه می کنند کودکی که والدینی با تشخیص چربی خون ارثی دارد در اولین فرصت و در صورت امکان قبل از 10 سالگی آزمایش شود. این آزمایش یک آزمایش ژنتیک است که ژن های معیوبی که منجر به چربی خون ارثی یا FH می شوند و در والدین هم وجود دارد، مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهد. پزشک متخصص داخلی یا پزشک متخصص قلب و عروق می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

کودکانی که FH آنها تشخیص داده می شود تحت نظر متخصصی که متخصص FH در کودکان و جوانان است، قرار می گیرد.

 

هایپرکلسترولمی فامیلی در کودکان

یک رژیم غذایی سالم و ورزش به ویژه برای افراد مبتلا به چربی خون بالای ارثی بسیار مهم است و کمک می کند تا نتیجه بهتری به دست بیاید. تشویق کودک برای یادگیری در مورد غذا و کلسترول به این معنی است که کودک بتواند به تنهایی از سلامتی خود مراقبت کند.

خوب است که به عنوان یک خانواده، از جمله خواهران و برادران، به صورت دسته جمعی تغییرات سالم در زندگی انجام دهید. دیدن الگوهای سالم در اطرافیان به فرزندان شما کمک می کند تا عادت های سالم در آنها ایجاد شوند و باعث می شوند که احساس نکنند با آنها متفاوت رفتار می شود.

نیازهای کودکان نسبت به بزرگسالان متفاوت است. اگر می خواهید دستی در یادگیری غذاهای مورد نظر خود بگیرید ، از پزشک متخصص خود بخواهید که شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد.

فعال بودن برای کودکانی که چربی خون ارثی | هایپرکلسترولمی فامیلی دارند ضروری است. کودکان باید حداقل یک ساعت در روز و کودکان زیر پنج سال نیز باید فعال باشند . می توان این مقدار فعالیت را در طول روز تقسیم بندی کرد.

باید یاد بگیرید که چطور می توانید کودک خود را به فعالیت تشویق کنید. آیا باشگاه هایی بعد از مدرسه وجود دارد که بتوانند در آن عضو شوند؟

 

 آزمایش ژنتیکی کلسترول بالای ارثی

فرزند شما همچنین می تواند یک آزمایش ژنتیکی انجام دهد. اگر قبلاً خودتان آزمایش ژنتیکی انجام داده اید و ژن معیوب این بیماری پیدا شده است، تشخیص اینکه فرزند شما همان ژن را دارد آسان خواهد بود.

اگر فرزند شما همان ژن معیوب را داشته باشد، این بدان معنی است که FH دارد. ادر غیر این صورت، هایپرکلسترولمی فامیلی ندارند – مگر اینکه ژن معیوبی را از والدین دیگر خود به ارث برده باشند که البته بسیار بعید اما ممکن است.

پزشک عمومی می تواند شما یا فرزندتان را برای آزمایش ژنتیک معرفی کند.

درمان چربی خون ارثی

اگر فرزند شما FH دارد، شما و فرزندتان باید در یک محیط مناسب خانوادگی تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرید. همه افراد متفاوت هستند و پزشک شما در مورد بهترین روش های درمانی برای کودک با شما صحبت خواهد کرد. درمان صحیح به بسیاری از موارد از جمله میزان کلسترول و ابتلای دیگر افراد خانواده به مشکلات قلبی عروقی بستگی دارد.

درمان معمولاً با داروی استاتین انجام می شود که اغلب برای معالجه کودکان استفاده می شود. از استاتین ها در سنین بسیار کم می توان استفاده کرد.

"درمان

 

اگر فرزند شما دو ژن معیوب هایپرکلسترولمی دارد

افراد مبتلا به FH معمولاً یک ژن معیوب دارند که باعث چربی خون بالا می شود. این نوع چربی خون ارثی هتروزیگوت نامیده می شود.

اگر هم شما و هم همسرتان چربی خون ارثی داشته باشید، ممکن است فرزند شما دو ژن معیوب را به ارث ببرد. این نوع چربی خون هموزیگوت نامیده می شود.

این نوع FH سطح کلسترول خون را بالاتر می برد و بدون درمان می تواند باعث بیماری های قلبی عروقی در سنین بسیار کم، حتی در کودکی شود. اگر فرزند شما این نوع چربی خون ارثی را دارد، می تواند با استاتین درمان شود. همچنین ممکن است نیاز به درمانی بنام آفرز LDL داشته باشند.

 

منبع:

www.heartuk.org.uk

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا