بیماری ها

همه چیز در مورد میوکاردیت قلب + علائم

میوکاردیت قلب یک علت نادر از بیماریهای قلبی و عروقی است؛ که عمدتا به دلیل مرگ ناگهانی، درد قفسه سینه یا نارسایی قلبی اتفاق می افتد. علائم نارسایی قلبی از میوکاردیت شامل ضعف تنفس، خستگی و تورم مچ پا است. علت آن هم التهاب عضله قلب است. اغلب بین ۰٫۵ تا ۳٫۵ درصد موارد بستری شدن بخاطر نارسایی قلبی ناشی از میوکاردیت است؛ که در اکثر موارد میوکاردیت قلب در بزرگسالان تشخیص داده می شود که مردان بیشتر از زنان مبتلا به آن هستند.تشخیصی که داده میشود باید در هر جوان بالغ با علت های ناشناخته قلبی تنگی نفس یا از دست دادن هوشیاری در نظر گرفته شود.

علائم و نشانه ها

علائم خاصی برای میوکاردیت قلب اغلب وجود ندارد اما بیشتر شبیه علائم شایعتر مانند اختلالات قلب هستند.

احساس سفتی یا فشار در قفسه سینه که با استراحت و اعمال جراحی همراه باشد، شایع است.

اغلب درد قفسه سینه با خم شدن به جلو و با حالت خوابیدن بهبود می یابد.

اما زمانی که التهاب بر روی پوشش بیرونی قلب یا پریکارد باشد بر عضله قلب تاثیر می گذارد.

اگر ضربان قلب آهسته باشد ممکن است باعث خستگی یا سرگیجه شود.

التهاب قلب همچنین می تواند ضربات اضافی را ایجاد کند که در قفسه سینه احساس می شود.

مرگ ناگهانی ناشی از آریتمی مرتبط با میوکاردیت می باشد؛ که عامل مهمی در مرگ و میر کودکان و ورزشکاران جوان است.

عوامل میوکاردیت قلب

در اکثر موارد علائم میوکاردیت قلب چند روز تا چند هفته با بیماری مثل آنفولانزا پیش می آید.

ویروس های خاص و حتی عفونت های متعدد ممکن است در بیماران مبتلا به ایمنی مانند افرادی که به HIV دچار هستند دیده شود. میوکاردیت به ندرت ممکن است ناشی از واکنش نامطلوب دارو باشد. در این حالت، یک رابطه زمانی بین داروهای جدید و علائم میوکاردیت می تواند علت این مشکل باشد. در اکثر موارد میوکاردیت قلب خفیف هستند و با درمان استاندارد پزشکی که جهت بهبود عملکرد قلب یا اصلاح ریتم های غیر طبیعی قلب است، بهبود می یابند. در بعضی موارد علائم بهبود تکرار نمی شود. در این شرایط مراجعه به مرکز پزشکی با تخصص در مدیریت و بهبود میوکاردیت مفید است.

میوکاردیت قلب ۱

علل میوکاردیت قلب

اغلب موارد میوکاردیت علت ناشناخته ای (ایدیوپاتیک) دارد.

وقتی علت آن شناسایی می شود، معمولا نتیجه آن عفونت است.

در آمریکای شمالی و اروپای غربی، عفونت های ویروسی شایع ترین علل تشخیصی میوکاردیت هستند.

در مناطق خاص جهان، دیگر علل مهم عبارتند از: میوکاردیت پس از عفونت باکتری استرپتوکوک و عفونت های مرتبط با HIV. باکتری هایی نظیر دیفتری، سرخجه و حتی گاز ناقل دندانی گزارش شده است.

آسیب قلبی چیست؟

آسیب قلبی می تواند به طور مستقیم از یک اثر سمی مانند توکسین یا ویروس حاصل شود.

شایع ترین بیماری میوکاردیت ناشی از واکنش ایمنی بدن به آسیب اولیه قلبی است.

اکثر واکنش های ایمنی مفید هستند و برای پاک کردن عفونت ها بکار میروند؛ اما گاهی بافت ناشی از التهاب می تواند منجر به کاهش طول عمر در عملکرد قلب یا اختلالات مزمن در ریتم قلب شود.

میوکاردیت

گاهی اوقات واکنش ایمنی بدن قادر به پاکسازی عفونت نیست که می تواند منجر به میوکاردیت مزمن ویروسی شود.

میوکاردیت قلب همچنین می تواند اختلالات التهابی سیستمیک مانند لوپوس یا بیماری کاوازاکی را همراه داشته باشد.

میوکاردیت به ارث برده نمی شود. هیچ ژن شناخته شدهی مرتبط با میوکاردیت انسانی وجود ندارد.

هنگامی که اعضای خانواده چندگانه تحت تأثیر قرار می گیرند، علت معمولا عفونت معمولی یا تماس با محیط زیست است.

به عنوان مثال، مطالعات تجربی نشان می دهد که سطح خون پایین سلنیوم و سطح بالای جیوه ممکن است سبب میوکاردیت ویروسی شود.

 

جمعیت متاثر شده در مواجه شدن با میوکاردیت قلب

میوکاردیت بیشتر در بزرگسالان و جوانان بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سال تشخیص داده می شود.

به نظر می رسد کودکان نسبت به بزرگسالانی که دارای سن بیشتری هستند نیاز به حمایت مداوم مکانیسم گردش خون دارند. مردان به طور کلی بیشتر از زنان دچار این بیماری می شوند، احتمالا به دلیل اثرات تستوسترون بر واکنش ایمنی بدن به عفونت است. فراوانی نسبی بیماری های قلبی-عروقی مرتبط با بیماری های شایع مانند بیماری های عروق کرونر می تواند در افراد سالخورده نیز تشخیص داده شود.

اشکال خاصی از میوکاردیت

اشکال خاصی از میوکاردیت، مانند سارکوئیدوز قلبی، در افراد سیاه پوست و افراد سفید پوست در ایالات متحده رایج است.

با این حال، اکثر اشکال میوکاردیت هیچ شناختی نسبت به قومیت ندارند.

شیوع میوکاردیت قلب در مطالعات مبتنی بر جمعیت شناخته شده نیست، زیرا آزمایش گسترده ای در دسترس نیست که بتواند در سطح جمعیت مورد استفاده قرار گیرد.

اختلالات مرتبط با میوکاردیت قلب

میوکاردیت علت نادر بسیاری از علائم بالینی است.

به عنوان مثال درد قفسه سینه و تنگی نفس با فعالیت فیزیکی می توانند از انواع مختلف بیماری های قلبی و غیر قلبی ایجاد شوند. از آنجا که آزمایش های تشخیصی برای التهاب قلب به طور گسترده ای در دسترس نیستند، تشخیص اغلب نادیده گرفته می شود.

افراد مبتلا به اختلالات autoimmune

در افراد مبتلا به اختلالات autoimmune، میوکاردیت ممکن است از یک واکنش خود ایمنی در برابر بافت های قلب و یک عفونت ویروسی ناشی شود. در این حالت، میوکاردیت بخشی از فرآیند گسترده تر است که ممکن است نیاز به درمان با دارو برای سرکوب سیستم ایمنی بدن داشته باشد. میوکاردیت همچنین می تواند آسیب قلبی را از دیگر بیماری های قلبی نادر مانند آمیلوئیدوز تشدید کند.

تشخیص میوکاردیت قلب

میوکاردیت باید در افراد مبتلا به علائم قلبی جدید مانند درد قفسه سینه یا مشکل تنفس مشکوک شود.

هیچ شواهدی از اختلالات رایج مانند بیماری عروق کرونر، آسیب دیدگی قلب و یا شدید فشار خون وجود ندارد.

در موارد خفیف، ویژگی های مشخصه در تصویربرداری رزونانس مغزی قلب (MRI) به شدت از تشخیص و بیوپسی قلب معمولا مورد نیاز نیست.

اکوکاردیوگرافی

در موارد شدید تر اگر بیماران قادر به پاسخگویی به مراقبت های استاندارد پزشکی نباشند، ممکن است بایپسی قلب برای تایید تشخیص و راهنمای درمان باشد.

هیچ آزمایش خون مشخصی برای تایید تشخیص میوکاردیت قلب وجود ندارد؛ با این حال، افزایش غیر قابل توضیح در تروپونین (یک آزمایش خون که نشان دهنده آسیب عضلات قلب است) و یا ویژگی های الکتروکاردیوگرام آسیب قلبی است. به طور مشابه، اختلالات حرکتی دیواره قلب یا مایع در اطراف قلب دیده شده در اکوکاردیوگرافی مشخص نیست، اما از تشخیص پشتیبانی می کند که یکی دیگر از اختلالات رایج تر می باشد.

میوکاردیت خفیف

در موارد خفیف میوکاردیت، به خصوص با عملکرد پمپ طبیعی قلب و شواهد التهاب مجاری پریکارد، MRI قلب یک آزمون تأیید شده معمولا معقول است. ویژگی های تشخیصی MRI از میوکاردیت حاد اغلب موقت و از یک کانال به یک الگوی آسیب دیدگی بیشتر تبدیل می شود؛ که در اکثر موارد طی چند ماه این ویژگی های تشخیصی ممکن است حل شود.

بیوپسی قلب

در موارد شدیدتر از میوکاردیت قلب باید بیوپسی قلب انجام شود.

بیوپسی قلب باید حتما در مراکز با تخصص و با تکنیک انجام شود تا خطر عوارض مربوط به رویه به حداقل برسد. مراکز انجام بیوپسی قلب باید به آسیب شناسان قلب برای بررسی بافت قلب دسترسی داشته باشند. به طور کلی، استراتژی تشخیصی برای تایید مایوکاردیت باید اثر بالینی احتمالی را با ایمنی بدن حفظ کند.افراد مبتلا به میوکاردیت قلب اغلب نیاز به پیگیری از سوی پزشک را دارند. برای اطمینان از این که بیماری به درمان پاسخ داده است. آزمایشات خاص در فواصل و مدت پیگیری بستگی به ارائه و شدت بیماری اولیه دارد.

 

درمان های استاندارد و رفتار آن

میوکاردیت قلب که علائم نارسایی قلبی را نشان می دهد.

عملکرد کمبود ضربان قلب را نیز نشان می دهد باید با توجه به دستورالعمل های موجود در جامعه ملی در مورد نارسایی قلبی سیستولیک درمان شود. داروهایی که سیستم ایمنی را مسدود می کنند به طور کلی برای مدیریت شایع ترین انواع میوکاردیت در بزرگسالان مشخص نیست.

فرم های خاص میوکاردیت قلب

با این حال، در فرم های خاصی از میوکاردیت مانند میوکاردیت سلول های غول پیکر، سارکوئیدوز قلبی یا میوکاردیت ائوزینوفیل.

داروهایی که واکنش ایمنی را تغییر می دهند، باید مورد توجه قرار گیرد.

این فرم های خاص از میوکاردیت توسط بیوپسی قلب تشخیص داده می شود.

مشارکت ورزشی در طی میوکاردیت حاد ویروسی ممکن است باعث مرگ ناگهانی شود.

بنابراین سطح فعالیت بدنی بعد از تشخیص میوکاردیت باید حداقل ۳ تا ۶ ماه اجتناب شود. مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نظیر ایبوپروفن به علت خطر التهاب افزایش می یابد.

بیمارانی که به میوکاردیت قلب دچار هستند

برخی از بیماران مبتلا به میوکاردیت شدید فشار خون پایین را با وجود مراقبت های پزشکی بهینه ای افزایش می دهند. این بیماران ممکن است نیاز به یک پمپ موقت قلب (نوعی از دستگاه پشتیبانی مکانیکی گردش خون) برای زنده ماندن از آسیب حاد باشند. برخی از این بیماران مبتلا به میوکاردیت می توانند به بهبودی برسند و پمپ را از بین ببرند. بقای پس از پیوند قلب برای بیماران بزرگسال مبتلا به میوکاردیت شبیه به علل دیگر از نارسایی قلبی است. بیماران مبتلا به میوکاردیت شدید باید زیر نظر متخصصان قلب و عروق با اختلالات قلب و اختلالات ریتم قلب باشند.

درمان های پژوهشی میوکاردیت قلب

اشکال خاصی از میوکاردیت ممکن است نیاز به درمان با هدف پاک کردن عفونت های ویروسی یا مهار بازوهای سیستم ایمنی بدن را داشته باشند. افرادی که دارای موارد پیچیده تر یا مقاوم تر باشند در معرض میوکاردیت هستند. ممکن است از نظر متخصص برای مشاوره در مورد درمان میوکاردیت تحقیقاتی را با استفاده از کارشناس انجام دهند. محققان نیز تحقیقاتی جهت افزایش ترخیص ویروسی انجام میدهند که نتیجه آن بر درمان مشخص خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا