آزمایش های تشخیصیقلب و عروق

مزایای اکوکاردیوگرافی چیست

اکوکاردیوگرافی یا اکوی قلب آزمایشی است که برای سنجش سلامت عروق قلب و دریچه‌های آن ازدستگاه سونوگرافی استفاده می‌کند. در ادامه این مقاله مزایای اکوکاردیوگرافی را برای بیماران قلبی بررسی خواهیم کرد.

اگر برای درد قفسه سینه یا مشکلات تنفسی به پزشک مراجعه می کنید و پزشک سوفل قلب ( صدای ناهمگون قلب)  قوی ای را در قلب شما می شنود. ممکن است انجام اکوکاردیوگرافی یا همان اکوی قلب را برای شما تجویز کند. این  ابزار تشخیصی برای بیمارانی است که ممکن است مشکلات قلبی داشته باشند. اکوی قلب می تواند چیزهای زیادی در مورد سلامت قلب و عروق شما نشان دهد.

اکوی قلب برای چه مواردی تجویز می شود؟

اکوکاردیوگرافی با استفاده از امواج صوتی (کار آن مشابه دستگاه سونوگرافی است) تصاویری از قلب شما به مانیتور ارسال می کند. بنابراین، می توان گفت که اکو در اصل سونوگرافی قلب است. از طریق این آزمایش، پزشک می تواند ناهنجاری ها و بیماری هایی قلبی عروقی که به آن مبتلا هستید و نیاز به درمان دارند را شناسایی کند.

اکوی قلب می تواند به پزشک کمک کند تا انواع مختلفی از مشکلات قلبی عروقی را تشخیص دهد از جمله:

تفاوت اکوی قلب با اکو استرس
اکوی قلب یک آزمایش تشخیصی بسیار بی خطر است

مزایای اکوکاردیوگرافی در تشخیص اولیه بیماری های قلبی

1- بررسی بیماری ها و ناهنجاری ها

اکوکاردیوگرافی تمام اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص اینکه آیا مشکل قلبی جدی دارید یا خیر را به پزشک ارائه می دهد. اکوی قلب می تواند عملکرد قلب را ارزیابی کند و پیشرفت بیماری قلبی و توده های قلبی را تشخیص دهد.

یکی از مزایای اکوکاردیوگرافی تشخیص به موقع آترواسکلروز، کاردیومیوپاتی، بیماری قلبی مادرزادی و تومورهای قلبی با آن است. بیماران مبتلا به مشکلات دریچه قلب خفیف یا جزئی، در صورت متوسط ​​یا شدید شدن، نیاز به نظارت منظم دارند. اگر این مسائل نادیده گرفته شوند، ممکن است دچار حمله قلبی، سکته مغزی یا لخته شدن خون شوند. استفاده از اکوی قلب در هر بار چکاپ قلبی یک روش بسیار مناسب برای نظارت بر روند پیشرفت بیماری است.

2- اکوی قلب تا حدودی زیادی بدون خطر است

برخلاف روش‌های تشخیصی که از اشعه های رادیواکتیو برای نمایش ضایعه استفاده می‌کنند، اکوکاردیوگرافی هیچ خطری ندارد. یکی از مزایای بسیار خوب اکوی قلب غیر تهاجمی بودن آن است، به این معنی که شما نیازی به مقابله با درد و مداخلات بدنی مثل ایجاد برش و … ندارید. انجام انواع اکوی قلب عوارض بسیار کم و گذرایی دارد:

  • در اکوی قلب معمولی شاید به خاطر فشار کمی ناراحتی جزئی داشته باشید، اما هیچ خطری در این روش وجود ندارد.
  • در اکو مری ممکن است گلودرد ایجاد شود که معمولاً در عرض چند ساعت از بین می‌رود.
  • در استرس اکو از شما خواسته می شود تا تمریناتی  مثل دویدن روی تردمیل یا پا زدن روی دوچرخه ثابت را انجام دهید تا فعالیت قلب در مواقع تحت فشار مورد بررسی قرار گیرد. ممکن است ضربان قلب سریعتری داشته باشید، اما حملات قلبی یا سایر مشکلات در طول استرس اکو بسیار نادر هستند.

3- نظارت بر ایمنی و اثربخشی درمان

بعد از تشخیص و درمان بیماری های قلبی و عروقی، اکوکاردیوگرافی یک روش مناسب برای نظارت بر  روند بیماری و اثربخشی درمان یا جراحی محسوب می شود.

به عنوان مثال، پس از جراحی بای پس قلب از نوعی اکوکاردیوگرافی برای نظارت بر عملکرد درست عروق و عضله و دریچه های قلب استفاده می‌شود. همچنین بیمارانی که دچار نارسایی قلبی اند برای آگاهی از روند بیماری خود  اکوکاردیوگرافی منظم از قلب دارند. بیمارانی که تحت درمان سرطان هستند که در آن خطر سمیت قلبی وجود دارد، از مزایای اکوکاردیوگرافی به خوبی استفاده می کنند.

از دیگر مزایای اکوی قلب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارزیابی کلی عملکرد قلب
  • بررسی وجود انواع بیماری‌های قلبی و عروق آن
  • بررسی و کنترل پیشرفت بیماری‌های مربوط به دریچه‌های قلبی
  • بررسی تأثیر درمان‌ها در طولانی مدت

خدمات اکوکاردیوگرافی

هر درمانی با تشخیص شروع می شود. اگر درد و ناراحتی در قفسه سینه خود احساس می کنید، اکوکاردیوگرافی می تواند علت آن را نشان دهد. مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار مفتخر است که خدمات تشخیصی کاملی را به شما ارائه دهد.

نوبت دهی آنلاین

برای تشخیص، درمان و نظارت بر بیماری‌های قلبی عروقی می توانید از خدمات و مزایای اکوکاردیوگرافی، اکوی استرس، هولتر مانیتورینگ، نوار قلب  و پوشش بیمه های تکمیلی در کاهش هزینه های تشخیصی در این مرکز بهره ببرید. هدف این کلینیک راهنمایی و درمان شما با استفاده از پیشرفته ترین ابزارهای تشخیصی موجود است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس