بیماری ها

متخصص قلب با جراح قلب چه فرقی دارد؟

پیشگیری از بیماری های قلبی باید پایه اصلی همه افراد جامعه باشد، به ویژه افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی هستند. درمان بیماری هایی که توسط متخصص قلب و عروق و  جراح قلب انجام می شود حائز اهمیت است.

 

 پزشک متخصص قلب کیست؟

فوق تخصص اکوکاردیوگرافی/ دکتر اصغر مزارعی
فوق تخصص اکوکاردیوگرافی/ دکتر اصغر مزارعی

متخصصان قلب متخصص بیماری های قلبی عروقی هستند و قادر به درمان بیماری ها از فشار خون بالا و چربی خون بالا گرفته تا مشکلات ریتم قلب هستند. آنها همچنین قادر به انجام روش هایی هستند که هم به تشخیص و هم به درمان بسیاری از بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

به عنوان مثال، متخصص قلب می تواند انواع آزمایش های قلبی همچون انواع اکو ( اکوی قلب، استرس اکو و…) را برای کشف بیماری عروق کرونر قلبی، تشخیص  وجود سوراخ و مشکلات دریچه ای قلب و نظارت بر عملکرد قلب جهت تشخیص موارد آریتمی مانند فیبریلاسیون دهلیزی انجام دهد. علاوه بر این، متخصص قلب و عروق ممکن است روش هایی را برای درمان این مشکلات خاص انجام دهند.

متخصصان قلب و عروق مداخله ای می توانند کار کاشت استنت / آنژیوپلاستی، بستن سوراخ های کوچک قلب و کارگذاری دستگاه های تخصصی را در قلب قرار دهند. سایر متخصصان قلب ممکن است عمل کاشت ضربان ساز یا دفیبریلاتور را برای درمان مشکلات جدی تر ریتم قلب انجام دهند.

پزشکان متخصص در زمینه قلب و عروق به طور معمول پس از فارغ التحصیلی از پزشکی عمومی، آموزش خود را در تخصص قلب آغاز می کنند که معمولا  بین 3 تا 5 سال طول می کشد. تمام این آموزش ها به پزشکی منجر می شود که می تواند بیماران را در مشکلات فکری و قلبی عروقی در شرایط فوری و طولانی مدت و حتی تا پایان عمر تشخیص و معالجه کند.

 

جراح قلب کیست؟

جراحان قلب
جراحان قلب

جراحان قلب از زمینه ای کاملاً متفاوت برخوردارند. پس از فارغ التحصیلی از پزشکی عمومی، جراحان وارد رزیداسیون جراحی می شوند که از 5 تا 7 سال طول می کشد. یک جراح قلب و عروق “عمومی” می تواند اعضای اندام قفسه سینه و بالای شکم را عمل کند. آنها روی مری، ریه ها، قلب، عروق و دریچه های آن و رگهای خونی بزرگ در قفسه سینه مانند آئورت یا شریان ریوی کار می کنند.

جراحان قلب ممکن است تخصص خاصی را به عنوان جراح قلب انتخاب و عمل خود را به عروق قلب و دریچه های قلب محدود کنند. مراقبت آنها از بیماران شامل مشاوره قبل از جراحی، انجام جراحی در اتاق عمل و مراقبت بعد از جراحی و توان بخشی است.

تقاوت روش های درمانی متخصان قلب با جراحان

روشهای معمولی که متخصصان قلب انجام می دهند با روشهایی که جراحان قلب انجام می دهند متفاوت است. با این حال، برخی روش ها وجود دارد که هم متخصصان قلب و هم جراحان قلب و عروق می توانند انجام دهند، مانند کاشت انواع ضربان ساز. علاوه بر این، روش هایی مانند تعویض دریچه آئورت ترانس کاتر (TAVR) به طور معمول توسط متخصصین قلب و جراحان قلب با هم انجام می شود. سایر روش ها برای هر تخصص خاص است، مانند:

تفاوت عمده دیگر این است که جراحان قلب و عروق ممکن است ترمیم های پیچیده ای در قلب و ساختارهای مرتبط با آن انجام دهند، اما معمولاً درمان آنها با بیمار را به زمان عمل و موفقیت آمیز بودن آن محدود می کنند. این در حالی است که متخصصان قلب و عروق اغلب بیماران خود را برای مدت زمان طولانی تری پیگیری می کنند. این کار اغلب در همکاری با یک پزشک عمومی برای کمک به نظارت، درمان و کنترل بیماری های زمینه ای همچون دیابت و فشار خون صورت می گیرد.

در پایان، بیماران از داشتن هر دو متخصص قلب و جراح قلب برای پیگیری درمان ها و فن آوری های درمانی روزافزون بیماری های قلبی عروقی بهره مند می شوند.

 

منابع:

http://ctsurgerypatients.org

dr-pedram.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس