مراقبت و سلامت

لباسهای مناسب بعد از عمل جراحی باز قلب در زنان

جراحی قلب باز روشی است که در آن جراح، قفسه سینه را به منظور جراحی بر روی قلب باز می کند. این عمل می تواند برای درمان بیماری ها و مشکلات مختلف قلبی مورد استفاده قرار گیرد.  نحوه انتخاب لباس می تواند روی زمان و کیفیت بهبود بعد از عمل جراحی قلب تأثیر بسزایی داشته باشد.

با پیشرفت روز افزون علم پزشکی و به وجود آمدن دستگاه ها و روش های جدید درمان، همچون آنژیوپلاستی و همچنین عوارض ناشی از عمل جراحی قلب باز امروزه افراد بسیار کمی در سراسر دنیا از این عمل جراحی استفاده می کنند.

قبل و بعد از عمل جراحی قلب باز توجه به برخی از موارد همچون نحوه انتخاب لباس می تواند روی زمان و کیفیت بهبود بعد از عمل جراحی قلب باز تأثیر بسزایی داشته باشد. ما در این مقاله به بررسی نحوه انتخاب لباس برای زنان بعد از عمل جراحی قلب باز می پردازیم.

 

زنان باید تا یک ماه بعد از جراحی قلب باز از سوتین نرم و بدون سیم استفاده کنند.

وزن حاصل از سینه ها می تواند زخم جدیدی در ناحیه جراحی ایجاد کند و ممکن است بهبود را کند کرده و یا آن را به خطر بیندازد.

اگر سینه ها به اطراف تغییر مکان پیدا کنند، به خصوص زمانی که بیمار دراز کشیده است، ممکن است باعث کشش زخم ناشی از برش تیغ جراحی شود.

به همین دلیل است که حمایت از سینه ها، از این موارد جلوگیری می کند، به بیمار راحتی می دهد و به طور بالقوه، خطر ابتلا به عفونتهای بعد از عمل را در ناحیه جراحی کاهش می دهد.

زنان بعد از جراحی قلب باز، بیشتر از مردان دچار عفونت می شوند. این امر تا حدی به حرکت پستان ها مربوط است که ممکن است باعث کشش در زخم شده و بخیه ها را باز کند.

همچنین این عفونتها معمولا توسط باکتری ها یا گاهی قارچ هایی ایجاد می شوند که در چین های پوستی مانند زیر نیم تنه رشد می کنند.

 

بعد از جراحی قلب باز چه نوع لباس زیری را انتخاب کنیم؟

هنگام خرید سوتین بعد از عمل جراحی قلب باز، به دنبال نوع سنتی آن باشید.

از خریدن سوتین ورزشی، فانتزی و یا سوتین های فشرده کننده( سوتین هایی که بعد از جراحی پستان استفاده می شود) خود داری کنید.

باید لباس زیری بپوشید که در آن تنفس راحت تری داشته باشید و هنگام سرفه کردن ناراحت نشوید. به خصوص وقتی که پس از عمل جراحی قلب باز، از ماسک اکسیژن استفاده می کنید.

سوتین شما نباید محدود کننده باشد. نوع حمایت لباس شما باید از طرفین صورت بگیرد نه با فشار دادن روی پستان ها و قفسه سینه شما.

در صورت امکان سوتینی انتخاب کنید که جلو باز باشد. به خصوص وقتی که عمل جراحی قلب باز شما از نوع استرنوتومی کامل است ( برش طولانی تا پایین قفسه سینه). سگک های این نوع سوتین ها در جلود تعبیه شده است. برخی از انواع آن نیز دارای یک زیپ برای باز و بسته کردن  سوتین هستند.

سوتین مناسب بعد از جراحی قلب باز

حتی در صورت داشتن برش جراحی کوتاه تر روی قفسه سینه، زمانی می توانید از سوتین های جلو بسته استفاده کنید که کسی بتواند در پوشیدن و بستن آن به شما کمک کند.

سوتین هایی که از جلو باز می شوند، برای بررسی زخم و بخیه های جراحی نیز مناسب تر و راحت تر اند.

سوتین نباید در زخم جراحی شما فرو رود. بهتر است سگک های پایینی سوتین را باز بگذارید. به خصوص در حالت نشسته تا فشار روی زخم را کاهش دهد.

برخی از داروهایی که بعد از عمل جراحی قلب باز مصرف می کنید، ممکن است موجب احتباس مایعات در زیر پوست شود و بدن را متورم کنند.

بنابراین، بهتر است بافت سوتین شما نرم و کششی باشد. تا از بروز زخم های فشاری و التهاب های پوستی در ناحیه جراحی شده، جلوگیری کند.

 

قبل از جراحی قلب باز، حتما ناحیه قفسه سینه و پستان های خود را از نظر وجود عفونت و یا زخم بررسی کنید. در صورت وجود هر گونه زخم و عفونت، آن ها را درمان کنید.

پوشیدن و انتخاب لباس زیر مناسب، می تواند کیفیت فرایند بهبود را بالا برده و حرکت بیمار و مراقبت های پس از جراحی قلب باز را نیز آسان تر کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس