عمومی

سلامت قلب زنان را جدی بگیریم

در حالی که اکثر زنان از  فاکتور های خطر مرتبط با بیماری های قلبی عروقی اطلاع دارند، در یک نظرسنجی در استرالیا تقریباً 40٪  از زنان هنوز فکر می کنند که بیماری های قلبی عروقی یک بیماری  مختصص مردان است و بیش از نیمی از آنها هرگز با پزشک معالج و خانوادگی خود بررسی و چکاپ سلامت قلب نکرده اند.

انجمن herheart  استرالیا با حمایت دولت یک نظرسنجی سلامت قلب زنان را در سال 2019 با نزدیک به 800 نفر (98٪ پاسخ دهندگان زن) به پایان رساند. بزرگترین گروه سنی که مشکلات قلبی را تجربه کردند، زنان در گروه سنی 45-54 سال بودند. این آمار بیشتر از گروه سنی 65-74 سال دیده می شود که بیش از 50٪ از آنها سابقه خانوادگی بیماری های قلبی عروقی داشتند.

ریسک  خطر در سلامت قلب زنان

آمار دلگرم کننده این است که متخصصان معتقدند بیش از 90٪  زنان می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهند. این نظر سنجی نشان می دهد که بیشترین عوامل مؤثر  عبارتند از قطع مصرف سیگار، کاهش فشار خون، وزن و کاهش کلسترول.

با این وجود اطلاعات بیشتری در مورد نقش استرس در سلامت قلب لازم است زیرا این عامل جزء کمترین فاکتور خطر شناخته شده است. اثرات استرس می تواند ضربان قلب را افزایش دهد، کیفیت خواب را کاهش دهد و باعث کاهش روحیه و کارایی افراد در زندگی روزمره شود.

در این نظر سنجی تقریباً همه (91٪) فکر می کردند که آگاهی کافی در مورد بهداشت عمومی درباره زنان و بیماری های قلبی عروقی وجود ندارد. در این آمار بیشترین رده در گروه سنی 18 تا 24 سال و 75 سال به بالا بودند.

عوامل خطر بیماری های قلبی برای زنان

چندین عامل خطر سنتی برای بیماری عروق کرونر – مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا و چاقی – زنان و مردان را تحت تأثیر قرار می دهد. اما عوامل دیگری وجود دارند که  می توانند نقش بیشتری در پیشرفت بیماری های قلبی در زنان داشته باشند.

عوامل خطر سلامت قلب برای زنان عبارتند از:

دیابت.

زنان مبتلا به دیابت بیشتر از مردان مبتلا به دیابت به بیماری  های قلبی عروقی مبتلا می شوند. از آنجا که دیابت می تواند نحوه احساس درد را تغییر دهد، زنان بیشتر در معرض خطر حمله قلبی بدون علامت هستند.

استرس ذهنی و افسردگی

استرس و افسردگی بیش از مردان بر قلب زنان تأثیر می گذارد. افسردگی حفظ سبک زندگی سالم و پیروی از درمان های توصیه شده را دشوار می کند.

سیگار کشیدن

استعمال دخانیات بیشتر از مردان در خطر ابتلا به بیماری های قلبی در زنان است.

عدم فعالیت بدنی

کمبود فعالیت بدنی یکی از عوامل اصلی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. برخی تحقیقات نشان داده است که زنان کمتر از مردان فعال هستند.

یائسگی

سطح پایین استروژن بعد از یائسگی خطر قابل توجهی در ایجاد بیماری عروق کرونر کوچک دارد.

عوارض بارداری.

فشار خون یا دیابت در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به فشار خون و دیابت را در طولانی مدت در مادر افزایش دهد. این شرایط همچنین زنان را بیشتر در معرض بیماری های قلبی عروقی قرار می دهد.

سابقه خانوادگی بیماری قلبی زودرس.

به نظر می رسد این عامل خطر بیشتر در زنان نسبت به مردان وجود دارد.
بیماری های التهابی آرتریت روماتوئید، لوپوس و  غیره می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در زنان افزایش دهند.

آیا  فقط زنان مسن باید نگران بیماری های قلبی خود باشند؟

نه این چنین نیست. زنان در هر سنی باید بیماری های قلبی عروقی را جدی بگیرند. زنان زیر 65 سال – به ویژه آنهایی که سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند نیز باید توجه زیادی به فاکتور های خطر بیماری های قلبی  عروقی و سلامت قلب داشته باشند.

 

منابع:

www.herheart.org

www.mayoclinic.org

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس