عمومی

رتینوپاتی فشار خون چیست؟

شبکیه یک لایه بافت است که در پشت چشم شما قرار دارد. این لایه نور را به سیگنال های عصبی تبدیل می کند که برای تفسیر به مغز ارسال می شود. زمانی که فشار خون شما خیلی بالا است، دیواره رگ های خونی شبکیه ممکن است ضخیم شود. این امر باعث تنگ شدن رگ های خونی شما شده و در نتیجه جریان خون را به شبکیه محدود می کند. در برخی موارد نیز شبکیه متورم می شود. این عارضه عملکرد شبکیه را محدود کرده و به عصب بینایی فشار وارد می کند و باعث مشکلات بینایی می شود. به این بیماری رتینوپاتی فشار خون (HR) می گویند.

علائم رتینوپاتی فشار خون بالا

تا زمانی که این بیماری به طور گسترده پیشرفت نکند، هیچ علامتی نخواهید داشت. علائم و نشانه های احتمالی عبارتند از:

  • کاهش بینایی
  • تورم چشم
  • پارگی رگ های خونی چشم
  • دوبینی همراه با سردرد

اگر  فشار خون بالا دارید و تغییرات ناگهان در بینایی خود احساس می کنید سریعاً به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

چه عواملی باعث ایجاد مشکلات عروق چشمی ناشی از فشار خون بالا می شود؟

فشار خون بالا یا فشار خون بالای طولانی مدت، علت اصلی HR است. فشار خون بالا یک بیماری مزمن است که در آن نیروی جریان خون در عروق شما بسیار زیاد است. این نیرو در واقع حاصل پمپاژ خون از قلب به داخل رگ ها و همچنین نیرویی است که هنگام استراحت قلب با ضربان ایجاد می شود. وقتی خون با فشار بیشتری در بدن حرکت می کند، بافت عروق شروع به کشیده شدن می کنند و در نهایت آسیب می بیند. این عارضه در طولانی مدت منجر به مشکلات زیادی می شود.

رتینوپاتی فشار خون معمولاً هنگام بروز فشار خون بالا در طولانی مدت رخ می دهد. سطح فشار خون شما می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی افزایش یابد مثل:

  • عدم فعالیت بدنی
  • اضافه وزن و چاقی
  • مصرف نمک زیاد
  • داشتن سبک زندگی پرتنش
  • سابقه فشار خون بالا در خانواده

 فشار خون بالا یک “قاتل خاموش” نامیده می شود زیرا معمولاً هیچ علامت بالینی ندارد.

عوامل خطر برای رتینوپاتی فشار خون بالا

شرایط زیر شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به HR قرار می دهد:

البته نژاد و جنس در ابتلا به این بیماری بی تأثیر نیست. چنانچه آفریقایی تبار ها و زنان بیشتر از سایر نژاد ها و مردان تحت تأثیر آسیب رگهای خونی ناشی از فشار خون بالا قرار می گیرند.

چگونه رتینوپاتی فشار خون بالا تشخیص داده می شود؟

چشم پزشکی

پزشک  از ابزار مخصوصی برای بررسی شبکیه چشم شما استفاده می کند. این ابزار از طریق مردمک چشم شما نوری را می تاباند تا پشت چشم شما را از نظر علائم باریک شدن رگ ها و وجود پارگی در رگ و خونریزی بررسی کند. این روش بدون درد است و انجام آن کمتر از ده دقیقه طول می کشد.

آنژیوگرافی فلورسین

آنژیوگرافی فلورسین
آنژیوگرافی فلورسین

در برخی موارد برای بررسی دقیق تر شبکیه چشم و جریان خون در آن، نوعی آزمایش آنژیوگرافی خاص به نام آنژیوگرافی فلورسین انجام می شود. در این روش، پزشک قطره های چشمی ویژه ای برای گشاد کردن مردمک چشم در چشم می چکاند و سپس از چشم شما عکس می گیرد.

بعد از گرفتن اولین تصاویر، در گام بعدی پزشک رنگی به نام فلورسین را به داخل ورید تزریق می کند. این تزریق در قسمت داخلی آرنج انجام می دهند. سپس با حرکت ماده رنگی به داخل رگهای خونی چشم، تصاویر بیشتری از شبکیه چشم گرفته می شود.

طبقه بندی رتینوپاتی فشار خون بالا

میزان و شدت رتینوپاتی به طور کلی در 4 درجه رتبه بندی می شود. این مقیاس را سیستم طبقه بندی کیت-واگنر می نامند.

رتینوپاتی درجه 1: باریک شدن عروق شبکیه

رتینوپاتی درجه 2: شبیه درجه 1 است، اما انقباضات شدیدتر یا تنگ تری در عروق شبکیه وجود دارد. به این حالت فشار خون شریانی یا AV گفته می شود.

رتینوپاتی درجه 3: دارای علائم درجه 2 است، اما ادم شبکیه، میکروانوریسم، لکه های پنبه ای (ضایعات سفید کرکی در شبکیه) و خونریزی شبکیه وجود دارد.

رتینوپاتی درجه 4: دارای علائم شدید درجه 3 همراه با تورم صفحه بینایی به نام پاپیلوما و ادم ماکولا (تورم لکه زرد شبکیه) است. افراد مبتلا به رتینوپاتی درجه 4 خطر بیشتری برای سکته مغزی دارند و ممکن است به بیماری های کلیوی یا قلبی مبتلا باشند.

درمان عوارض چشمی فشار خون بالا

درمان مؤثر HR شامل کنترل و کاهش فشار خون بالا با دارو درمانی و تغییر سبک زندگی است.

تغییر سبک زندگی

رژیم غذایی حاوی میوه ها و سبزیجات ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. فعالیت بدنی منظم، کاهش مصرف نمک و محدود کردن مصرف کافئین و نوشیدنی های الکلی، همگی در نگه داشتن فشار خون در محدوده طبیعی نیز نقش دارند.

ترک سیگار و کاهش وزن یک گام مؤثر برای کنترل فشار خون است.

داروها

پزشک معالج شما ممکن است داروهای کنترل فشار خون مانند انواع دارو های ادرار آور، مسدود کننده های بتا یا مهار کننده های ACE را تجویز کند.

درجات رتینوپاتی 3 و 4 معمولا با عارضه های زیر مرتبط است:

نکاتی برای جلوگیری از عوارض چشمی فشار خون بالا

برای جلوگیری از HR، اقدامات جلوگیری از ابتلا به فشار خون بالا و کنترل آن را انجام دهید:

  • داروهای فشار خون را به طور منظم مصرف کنید.
  • ورزش منظم داشته باشید.
  • رژیم غذایی متعادل و سالمی داشته باشید.
  • از استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • برای اطمینان از طبیعی بودن میزان فشار خون، چکاپ و معاینات پزشکی منظمی را انجام دهید.

تغییرات ساختاری عروق در شبکیه به طور کلی برگشت پذیر نیستند. حتی با درمان، بیماران مبتلا به HR در معرض خطر بیشتری برای انسداد عروق و سایر مشکلات شبکیه هستند. با کنترل فشار خون می توانید رتینوپاتی فشار خون را کنترل کنید. اگر وضعیت شما شدید است، ممکن است آسیب چشمی غیر قابل جبرانی داشته باشید که باعث مشکلات دائمی بینایی شود.

منبع:

www.healthline.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس