دسته‌بندی نشدهمراقبت و سلامت

چربی خون بالا و رابطه آن با استرس

زمانی که فرد با استرس روبرو می شود، ممکن است بالا رفتن غلظت خون را تجربه کند. این امر باعث از دست رفتن مایعات در خون می شود. اجزای خون، از جمله کلسترول، غلظت بیشتری دارند. از این جهت ممکن است استرس منجر به چربی خون بالا در کوتاه مدت می شود.

مطالعات نشان داده است که استرس کلسترول را نه تنها در کوتاه مدت افزایش می دهد بلکه می تواند بر سطح کلسترول در بلند مدت نیز تأثیر بگذارد. علت این امر دقیقاً مشخص نیست.

مطالعات دیگر نشان داده است که خود استرس در واقع تنها عامل اصلی چربی خون بالا نیست بلکه چگونگی واکنش و کنترل فرد در برابر استرس نیز مهم است. کسانی که استرس را از روش های ناسالم کنترل می کنند همانند ایجاد انزوای اجتماعی، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی، عادات غذایی نامناسب و پرخوری، سطح پایین تری از کلسترول HDL (خوب) را تجربه می کنند.

استرس باعث افزایش چربی خون و به ویژه کلسترول بد (LDL) می شود.

استرس باعث افزایش سطح کلسترول کل و به ویژه کلسترول بد یا LDL می شود. میزان استرس در زندگی شما به اندازه کنترل آن نیز بستگی دارد. هرچه عصبانیت بیشتری در شما ایجاد شود، میزان LDL و تری گلیسیرید شما بالاتر خواهد رفت.

استرس بدن را تشویق می کند تا انرژی بیشتری را برای سوخت و ساز تولید کند. این امر باعث تولید و ترشح بیشتر کلسترول بد LDL در کبد می شود. همچنین، استرس ممکن است در پاکسازی چربی ها در بدن تداخل ایجاد کند.

مدیریت کلسترول خون
مدیریت کلسترول خون

نظریه ای در این باره می گوید که عملکرد هورمون های استرس تأمین سوخت برای یک وضعیت احتمالی اضطراری است. اگر از این انرژی استفاده نشود، به تدریج موجب تجمع  بافت چربی می شود. علاوه بر این، گلوکزی که با استرس تولید می شود، استفاده نشده و در نهایت به تری گلیسیرید یا سایر اسیدهای چرب تبدیل می شود.

استرس علاوه بر چربی خون بالا باعث افزایش التهاب در بدن می شود.

استرس نه تنها التهاب را در بدن افزایش می دهد بلکه باعث عادت های غذایی نادرست می شود .همه این موارد بر میزان کلسترول تأثیر می گذارد. در واقع افزایش کلسترول خون می تواند به عنوان یک پاسخ استرس در بدن در نظر گرفته شود.

آرامش داشتن و خونسرد بودن به مدیریت چربی خون بالا کمک می کند.

هنگامی که تحت فشار روانی قرار دارید، بدن شما برای محافظت از شما آماده شده و واکنش های ابتدایی را دریافت می کند. در چنین شرایطی، مغز هورمونهای کورتیزول و آدرنالین تولید می کند. ترشح این هورمون ها سیگنال هایی را ارسال می کند تا جریان خون را به مغز افزایش دهند. در نهایت این کار انرژی بیشتری در بدن تولید می کند.

زمانی که هورمونهای کورتیزول و آدرنالین ترشح می شوند، سطح کلسترول شما افزایش می یابد. به طور اختصاصی ترشح هورمون کورتیزول سطح قند خون را برای تأمین انرژی بدن افزایش می دهد. بنابراین با آزاد شدن کورتیزول، سطح گلوکز خون در بدن افزایش می یابد، که به نوبه خود تری گلیسیرید بیشتری تولید می شود. تری گلیسیرید بالاتر نیز باعث ایجاد میزان کلسترول بالاتر خواهد شد.

اگر کورتیزول به طور مداوم این کار را انجام دهد، سطح قند خون به طور مداوم بالا می ماند، که می تواند منجر به دیابت و افزایش سطح کلسترول و در نتیجه ابتلا به چربی خون بالا خواهد شد. بنابرا این مدیریت استرس یک روش مؤثر برای کنترل چربی خون بالا برای طولانی مدت است.

کنترل کلسترول بالا با مدیریت استرس

کنترل استرس و کاهش کلسترول خون
کنترل استرس و کاهش کلسترول خون

در زندگی مدرن، استرس اجتناب ناپذیر است. استرس شغلی و مراقبت از خانواده همه در ایجاد استرس نقش دارند. بنابراین نحوه مدیریت استرس مهم است.

بدون شک استرس عاطفی دائمی با سطح کلسترول بالا ارتباط مستقیم دارد. خوشبخت بودن برای هر انسانی یک نیاز اساسی است. کار های زیر را برای کنترل استرس انجام دهید:

  • شرایطی که باعث ناراحتی شما می شود خودداری کنید!
  • یک برنامه مدیتیشن روزانه به مدت  15 تا 20 دقیقه به تسکین استرس کمک می کند.
  • 45 دقیقه فعالیت جسمی شدید (افزایش ضربان قلب به بیش از 120 بار در دقیقه) سه بار در هفته به کاهش  اضطراب و استرس کمک می کند.
  •  خواب کافی داشته باشید. حدود شش تا هشت ساعت خواب در روز (نه بیشتر و نه کمتر ) برای همه  افراد لازم است.

 

استرس می تواند تأثیرات  متعددی روی بدن بگذارد که برخی از آنها می توانند خطرناک باشند. علاوه بر  چربی خون بالا و افزایش قند خون، استرس ذهنی می تواند منجر به بیماری ایسکمیک قلب شود. هنگامی که استرس منجر به کاهش خونرسانی به قلب می شود، این می تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

 

منابع:

www.everydayhealth.com

www.medicalnewstoday.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا