مراقبت و سلامت

رابطه حیوانات خانگی و فشار خون بالا

فشار خون بالا یا پرفشاری خون یک بیماری مزمن است. با افزایش فشار خون، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند. همین امر موجب برخی بیماری های مزمن قلبی عروقی، همچون گرفتگی عروق کرونر و نارسایی قلبی خواهد شد.

علاوه بر ایجاد بیماری های مزمن، تأثیر این بیماری بر هزینه های مراقبت های بهداشتی همچون بیمه و زندگی افراد آسیب دیده و خانواده های آنها و جامعه قابل توجه است.

 

حیوانات خانگی چه ارتباطی با فشار خون بالا دارند؟

برای کاهش بیشتر میزان فشار خون بالا و بهبود میزان بقای ناشی از حمله قلبی، محققان به طور گسترده ای اثرات متغیرهای مختلف پزشکی و اجتماعی را بر سلامت قلب و عروق بررسی کردند.

یکی از این تحقیقات شامل تماس انسان و حیوان و اثرات آن روی فشار خون بالا است. تعامل انسان و حیوان می تواند شامل تماس موقت، تماس منظم، زندگی مشترک یا مالکیت باشد.

تشخیص انواع مختلف تعامل انسان با حیوان در این تحقیق بسیار مهم است، زیرا برخی از مطالعات شامل تعامل با یک حیوان ناآشنا نیز می شود.

طبق تحقیقات تخمین زده می شود که آمریکایی ها حدود 75 میلیون سگ و 80 میلیون گربه به صورت حیوان خانگی همراه خود دارند. این آمار البته شامل خزندگان ، پرندگان، ماهی ها و بقیه حیوانات نمیشود.

در یک نظرسنجی انجام شده در سال 2013، 64٪ از خانواده های آمریکایی حداقل 1 حیوان خانگی و 45٪ از آنها نیز بیش از یک حیوان خانگی دارند. بنابراین داشتن این همه حیوان خانگی چگونه می تواند در درمان و کنترل برخی از بیماری ها همچون فشار خون بالا کمک کند؟

حیوانات خانگی و تحقیقات فشار خون

حیوانات خانگی و کنترل فشار خون بالا
حیوانات خانگی و کنترل بیماری ها

در یک تحقیق 92 نفر مورد آزمایش قرار گرفتند. این افراد به دلیل حمله قلبی یا آنژین تحت درمان قرار گرفته و به خانه بازگشته بودند. در این تحقیق میل به زندگی پس از یک سال برای صاحبان حیوانات خانگی 94٪ و برای افراد بدون حیوان خانگی 72٪ بود.

این تحقیق نشان داد که میل به زندگی با مالکیت حیوانات خانگی و شدت بیماری ارتباط مستقیم دارد. این یافته در مطالعه بعدی روی 424 نفر که از سکته قلبی جان سالم به در برده بودند تکرار شد.

براساس تحقیق منتشر شده در مجله پزشکی رفتاری آمریکا، فعل و انفعالات انسان و سگ نشان داد که گفتگو و نوازش با سگ با پایین آمدن فشار خون بالا ارتباط مستقیم دارد.

برای روشن شدن این تحقیق و اثرات حیوان خانگی، 60 دانشجوی کارشناسی ارشد زن و مرد با نگرش مثبت یا خنثی نسبت به سگ ها مورد آزمایش قرار گرفتند.

در این آزمایش همزمان با تعامل و تماس با سگ چه به صورت کلامی چه بصری، ضربان قلب و فشار خون این دانشجوها ثبت شد.

نتایج نشان داد که میزان فشار خون افراد در هنگام نوازش سگ پایین ترین، هنگام مکالمه با سگ بیشتر بود.

ضربان قلب افراد هنگام صحبت یا لمس سگ پایین تر و در حالی که سگ را لمس می کردند و با او صحبت می کردند بیشتر بود. به نظر می رسد لمس جز اصلی اثر حیوان خانگی است، در حالی که عوامل شناختی دیگر همچون مکالمه و حضور آنها در اطراف از درجه اهمیت کمتری برخوردار است.

مطالعات اخیر در مورد حیوانات خانگی و پرفشاری خون

یک مطالعه 12 ساله مبتنی بر جمعیت در سراسر کشور سوئد نشان داد که مالکیت سگ با کاهش خطر بیماری قلبی عروقی در خانواده های مجرد و کاهش خطر قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از آن در جمعیت عمومی ارتباط دارد.

گزارش ها نشان می دهد افرادی که حیوان خانگی دارند، قلب سالم تری دارند، کمتر دلتنگ می شوند و کمتر به پزشک مراجعه می کنند. آنها به سبب بازی با حیوانات خانگی تحرک بیشتر و افسردگی کمتری دارند.

امروز حتی از اصطلاح ” حیوان خانگی درمانی”  نیز به کرات استفاده می شود. در این روند درمان از حیوانات اهلی، به ویژه گربه ها و سگ ها، نه تنها برای کاهش استرس و اضطراب، بلکه برای افزایش عزت نفس و بهبود مهارت های اجتماعی استفاده می شود.

نوازش، در آغوش گرفتن یا دست زدن به حیوانات خانگی، می تواند به سرعت افراد را آرام کرده و در هنگام استرس، افسردگی یا اضطراب را کاهش دهد. این تعامل با حیوان خانگی فشار خون بالا را نیزکاهش می دهد. این امر باعث می شود تا فرد احساس آرامش بیشتر و استرس کمتری کند.

 

 

منبع:

www.resperate.com

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا