بیماری ها

درمان ناراحتی قلبی به دو روش مستقیم و غیرمستقیم

بهترین روش برای درمان ناراحتی قلبی ، شناخت عوامل ایجاد کننده آن است. با افزایش آگاهی خود و اطرافیان می‌توان تا حدی زیادی از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کرد. به این ترتیب مانع به هدر رفتن زمان، هزینه و حتی آرامش خود و اطرافیانمان خواهیم شد.

برای اینکه درمان ناراحتی قلبی در مراحل ابتدایی انجام شود تا هم هزینه کاهش یابد و هم درمان موفق‌تری داشته باشیم، عواملی که موجب توسعه بیماری خواهند شد را با هم خواهیم آموخت.

 

عوامل توسعه دهنده ناراحتی قلبی

 

سن

پیری خطر ابتلا به سرطان‌های آسیب رسان، تنگ و تضعیف کننده قلب و شریان‌های آن را افزایش می‌دهد.

 

جنسیت

مردان به طور کلی در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. با این وجود، پس از یائسگی، خطر ابتلا در زنان افزایش می‌یابد.

 

سابقه خانوادگی

سابقه خانوادگی ناراحتی قلبی، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می‌دهد.

 

سیگار کشیدن

نیکوتین عروق خونی را تنگ می‌کند و مونوکسید کربن می‌تواند به پوشش داخلی عروق آسیب برساند. به این ترتیب خطر بیماری آترواسکلروز افزایش می‌یابد. حملات قلبی در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

 

برخی داروهای شیمی درمانی و پرتودرمانی سرطان

بعضی از داروهای شیمی درمانی و پرتودرمانی ممکن است خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش دهند.

 

رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی که دارای چربی زیاد، نمک، قند و کلسترول است، می‌تواند درمان ناراحتی قلبی را با شکست مواجه کند.

 

فشار خون بالا

فشار خون بالا و کنترل نشده می‌تواند به سخت شدن و ضخیم شدن شریان‌ها منجر شود و تنگ شدن عروق مانع جریان خون می‌شود.

 

سطح کلسترول خون بالا

سطح بالای کلسترول خون می‌تواند خطر ایجاد پلاک‌ها و آترواسکلروز را افزایش دهد.

 

دیابت

دیابت خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. هر دو شرایط عوامل خطر مشابهی مانند چاقی و فشار خون بالا را دارند.

 

چاقی

وزن بیش از حد، خطر هر یک از عوامل بالا را افزایش می‌دهد.

 

عدم فعالیت فیزیکی

عدم فعالیت فیزیکی با خطر ابتلا به ناراحتی‌های قلبی و عوامل افزایش دهنده آن، رابطه مستقیمی دارد.

 

استرس

استرس ممکن است به شریان‌ها آسیب رسانده و فاکتورهای ایجاد کننده ناراحتی‌های قلبی را افزایش دهد.

 

رعایت بهداشت یعنی به طور منظم شستن دست‌ها و ایجاد عادت‌های دیگر، می‌تواند:

  • باعث جلوگیری از عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی شود
  • می‌تواند شما را در معرض خطر عفونت‌های قلبی قرار دهد، به خصوص اگر در حال حاضر مبتلا به بیماری قلبی باشید.

عدم رعایت بهداشت دندان هم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش داده و مانع درمان ناراحتی قلبی گردد.

 

عوارض ناراحتی قلبی

عوارض جانبی عدم درمان ناراحتی قلبی

 

نارسایی قلبی

یکی از رایج‌ترین عوارض بیماری قلب، نارسایی قلبی است. زمانی اتفاق می افتد که قلب نمی‌تواند خون لازم برای بدن را پمپاژ کند. نارسایی قلبی می‌تواند ناشی از انواع بیماری‌های قلبی، از جمله نقص‌های قلبی، بیماری قلبی عروقی، بیماری قلبی دریچه‌ای، عفونت قلب و یا کاردیومیوپاتی باشد.

 

حمله قلبی

ایجاد لخته خون در رگ‌هایی که خون را به قلب می‌رساند، باعث ایجاد حمله قلبی شده که ممکن است موجب آسیب رساندن یا از بین بردن بخشی از عضله قلب شود. آترواسکلروز می‌تواند باعث حمله قلبی گردد.

 

سکته مغزی

عواملی که منجر به بیماری قلبی عروقی می‌شوند نیز می‌توانند منجر به سکته مغزی شوند. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که رگ‌های مغزی محدود یا مسدود شوند و خون کافی به مغز نرسد.

 

بیماری شریانی محیطی (ناراحتی در رگ‌های منشعب سراسر بدن)

آترواسکلروز همچنین می‌تواند منجر به بیماری عروق محیطی شود. در زمان بروز این ناراحتی، اندام‌های پایین بدن بخصوص پاها خون کافی را دریافت نمی‌کند. علائم این ناراحتی درد و رنج زیاد به هنگام پیاده روی است.

 

ایست قلبی

در واقع از دست دادن عملکرد قلب، تنفس و آگاهی است، که اغلب ناشی از آریتمی است. ایست ناگهانی قلب یک وضعیت اورژانسی پزشکی است. اگر بلافاصله درمان نشود، منجر به مرگ خواهد شد.

 

 

درمان بیماری قلبی به روش غیرمستقیم

برخی از انواع بیماری‌های قلبی، مانند نقص قلب، درمان نمی‌شوند. با این حال، با جلوگیری از ابتلا به ناراحتی قلبی می‌توان به روش غیرمستقیم موجب درمان ناراحتی قلبی شد. تغییر در سبک زندگی باعث بهبود ناراحتی قلبی خواهد شد، مانند:

 

  • ترک سیگار
  • درمان فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت
  • ورزش به مدت ۳۰ دقیقه در روز
  • رعایت رژیم غذایی کم چرب و کم نمک
  • حفظ وزن سالم
  • کاهش و کنترل استرس
  • رعایت بهداشت فردی

 

 

نحوه تشخیص ناراحتی قلبی

آزمایشات لازم برای تشخیص بیماری قلبی، بستگی به نظر پزشک دارد. مهم نیست که چه نوع بیماری قلبی دارید، احتمالاً پزشک ابتدا معاینه فیزیکی را انجام می‌دهد و قبل از انجام هرگونه آزمایش، درباره سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی بیمار می‌پرسید. آزمایش‌های تشخیص بیماری‌های قلبی علاوه بر آزمایش خون و یک اشعه ایکس قفسه سینه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

 

الکتروکاردیوگرام (ECG)

ECG سیگنال‌های الکتریکی را ثبت می‌کند و پزشک می‌تواند بی نظمی‌های ریتم قلب و ساختار آن را تشخیص دهد. ممکن است بیمار زمانی که در حال فعالیت یا ورزش است، این تست را انجام دهند (تست اکو استرس).

 

مانیتور هولتر

Holter یک دستگاه قابل حمل برای ضبط ECG مداوم بوده که معمولاً برای ۲۴ تا ۷۲ ساعت استفاده می‌شود. از هولتر برای تشخیص بی نظمی‌های ریتم قلبی استفاده می‌شود که در طول تست الکتروکاردیوگرام تشخیص داده نشده است.

 

اکوکاردیوگرام

در طی این آزمون غیر تهاجمی که شامل سونوگرافی قفسه سینه است، تصاویری دقیق از ساختار و عملکرد قلب نشان داده می‌شود.

 

تست اضطراب

این نوع آزمون شامل افزایش ضربان قلب با ورزش یا دارو در هنگام انجام آزمایشات قلبی و تصویربرداری برای بررسی چگونگی عملکرد قلب است.

 

کاتتریزاسیون قلب

در این آزمایش یک لوله باریک (غلاف) به داخل رگ یا شریان پاها (کشاله ران یا بازو) وارد می‌شود. لوله توخالی، انعطاف پذیر و طولانی (راهنمای کاتتر) سپس به داخل غلاف وارد می‌شود. دکتر با استفاده از تصاویر اشعه ایکس روی یک مانیتور، راهنمای کاتتر را درون لوله باریک وارد کرده تا زمانی که به قلب برسد.

 

با این روش فشار داخل حفره‌های قلبی می‌تواند اندازه گیری شود. در این روش رنگ مخصوصی وارد بدن شده و سپس با کمک اشعه، رنگ رد یابی می‌شود. در نتیجه جریان خون از طریق قلب، رگ‌های خونی و دریچه‌های قلبی قابل مشاهده بوده و ناهنجاری‌های آن قابل تشخیص خواهد بود.

 

توموگرافی کامپیوتری قلب (CT) اسکن

این آزمایش اغلب برای بررسی مشکلات قلب استفاده می‌شود.

 

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلب (MRI)

برای این آزمون، بیمار روی یک تخت در داخل دستگاهی مانند لوله بزرگ که میدان مغناطیسی را تولید می‌کند، دراز می‌کشد. میدان مغناطیسی، تصاویر را برای کمک به دکتر ایجاد می‌کند.

 

 

درمان ناراحتی قلبی

درمان انواع ناراحتی قلبی متفاوت است. به عنوان مثال، در صورتی که قلب عفونت داشته باشد از آنتی بیوتیک استفاده می‌شود. به طور کلی، درمان بیماری‌های قلبی معمولاً شامل موارد زیر است:

 

تغییر سبک زندگی

  • داشتن رژیم غذایی کم چرب و کم نمک،
  • حداقل ۳۰ دقیقه تمرین متوسط ​​در بیشتر روزهای هفته،
  • ترک سیگار

 

داروها

اگر تغییر شیوه زندگی به تنهایی برای درمان ناراحتی قلبی کافی نباشد، پزشک ممکن است داروهایی برای کنترل بیماری قلبی تجویز کند. نوع دارو به نوع ناراحتی قلبی بستگی دارد.

جراحی برای درمان بیماری قلبی

روش‌های پزشکی یا جراحی

در صورت جوابگو نبودن دارو، پزشک روش خاص یا جراحی را توصیه می‌کند. نوع روش بستگی به نوع بیماری قلبی و میزان آسیب دیدگی آن دارد.

 

 

درمان خانگی ناراحتی قلبی

بیماری‌های قلبی را می‌توان با تغییر شیوه زندگی بهبود داد و یا حتی مانع آن شد. تغییرات زیر می‌تواند به هر کسی که بخواهد سلامت قلب خود را بهبود دهد، کمک می‌کند:

 

سیگار نکشیدن

سیگار کشیدن یکی از عوامل افزایش دهنده خطر مهم بیماری قلبی، به ویژه آترواسکلروز است. ترک، بهترین راه برای کاهش خطر بیماری قلبی و عوارض آن است.

 

کنترل فشار خون

هر چند ماه یکبار برای کنترل فشار خون خود اقدام کنید. در صورتی که فشار از حد معمول بالاتر باشد و یا سابقه بیماری قلبی وجود داشته باشد، پزشک به کنترل فشار خون به طور مکرر توصیه می‌کند. فشار خون مطلوب کمتر از ۱۲۰ سیستول و ۸۰ دیاستول است که در میلی متر جیوه (mmHg) اندازه گیری می‌شود.

 

اندازه گیری میزان کلسترول خون

از زمان ۲۰ سالگی، حداقل هر ۵ سال یکبار آزمایش کلسترول را انجام دهید. در صورت داشتن سابقه کلسترول بالا در خانواده شاید لازم باشد که زودتر از این زمان، تست را انجام دهید. در صورت مطلوب نبودن نتیجه آزمایش، پزشک بررسی‌های مکرر را توصیه می‌کند.

 

کنترل دیابت خون

در صورت ابتلا به دیابت، کنترل قند خون به درمان ناراحتی قلبی کمک می‌کند.

 

ورزش و تمرین

ورزش به حفظ؛

  • وزن متعادل،
  • کنترل دیابت،
  • فشار خون،
  • کلسترول بالا
  • عوامل افزایش دهنده خطر ناراحتی قلبی

کمک می‌کند. در صورت داشتن آریتمی قلبی یا نقص قلب مادرزادی با محدودیت در وزرش کردن مواجه هستید، در این مورد با پزشک متخصص قلب مشورت کنید.

 

خوردن غذاهای سالم

رژیم غذایی قند بر اساس:

  • میوه‌ها،
  • سبزیجات
  • انواع مغزها
  • غذاهای کم چرب، کلسترول و نمک
  • متوقف کردن مصرف شکر

همه این موارد می‌تواند به کنترل وزن، فشار خون و کلسترول کمک کند.

 

حفظ وزن متعادل

داشتن اضافه وزن باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی می‌شود. BMI کمتر از ۲۵ و دور کمر ۳۵ اینچ (۸۸٫۹ سانتی متر) یا کمتر، هدف از آن پیشگیری و درمان ناراحتی قلبی است.

 

مدیریت استرس

کاهش استرس تا جایی که ممکن است. انجام تکنیک‌هایی برای مدیریت استرس، مانند نفس عمیق.

 

درمان افسردگی

افسردگی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. اگر در زندگی خود احساس نا امیدی دارید با پزشک مشورت کنید.

 

و موارد دیگر

  • رعایت بهداشت
  • دوری از افراد مبتلا به بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی،
  • واکسینه شدن در برابر آنفلوانزا،
  • شستن منظم دست‌ها در طول روز
  • بررسی منظم سلامت دندان‌ها

 

بررسی‌های پزشکی را به طور منظم انجام دهید. تشخیص زودهنگام و درمان بیماری قلبی می‌تواند داشتن زندگی سالم و به دور از استرس ناراحتی‌های قلبی را تضمین کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا