بیماری ها

درمان فشار خون پایین

فشار خون، ناشی از نیرویی است که خون به دیواره بطن وارد می کند که در نتیجه انقباض بطن ها یا سرخرگ ها است. معمولا فشار خون را فشار سیستولیک و دیاستولیک بیان می کنند، که اگر فشار سیستولیک کمتر از ۱۱۰ شود، فرد دچار افت فشار خون می شود. افت فشار خون به عبارتی به فشار خون پایین غیر طبیعی گفته می شود. فشار خون پایین می تواند علت های مختلفی داشته باشد، که شما می توانید برای دریافت اطلاعات در زمینه علائم و درمان فشار خون پایین به مقاله افت فشار خون همین سایت مراجعه کنید.

به طور کلی فشار خون پایین ناشی از فقر غذایی یا بی نظمی در کارکرد غدد تیروئید یا فوق کلیه است. از آنجایی که فشار خون پایی غیر طبیعی می تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد، تشخیص و درمان آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین برای آگاهی از درمان فشار خون پایین در این مقاله با ما همراه باشید.

تشخیص فشار خون پایین

هدف از آزمایش فشار خون پایین، یافتن علت اصلی و نحوه درمان فشار خون پایین است. علاوه بر گرفتن سابقه پزشکی، انجام معاینه بدنی و اندازه گیری فشار خون، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

فشار خون پایین

آزمایش خون

این آزمایش می توانند اطلاعاتی در مورد سلامت کلی شما و همچنین اینکه شما قند خون کم (هیپوگلیسمی)، قند خون بالا (هایپرگلیسمی یا دیابت) یا تعداد گلبول های قرمز خون کم خون (کم خونی) دارید را در اختیار پزشکان قرار دهند، این موارد می تواند در افت فشار خون نقش داشته باشد.

الکتروکاردیوگرام (ECG)

در طی این آزمایش بدون درد، تکه های نرم و چسبنده (الکترود) به پوست قفسه سینه، بازوها و پاها وصل می شوند. تکه ها سیگنال های الکتریکی قلب شما را تشخیص می دهند در حالی که یک دستگاه آنها را روی کاغذ گراف ضبط می کند یا آنها را روی صفحه نمایش می دهد.

عملکرد نوار قلب (ECG)

نوار قلب (ECG) می تواند در مطب پزشک شما انجام شود، بی نظمی در ریتم قلب شما، ناهنجاری های ساختاری در قلب شما و مشکلات در خون و اکسیژن به عضله قلب شما را تشخیص می دهد. همچنین می تواند به شما بگوید که آیا دچار حمله قلبی شده اید یا در گذشته دچار آن شده اید یا خیر.

ناهنجاری های ریتم قلب آمده و می رود، و نوار قلب ممکن است آنها را پیدا نکند. ممکن است از شما خواسته شود که هنگام انجام کارهای روزمره، مانیتور ۲۴ ساعته هولتر را انجام دهید تا فعالیت الکتریکی قلب شما را ضبط کند.

اکوکاردیوگرام

این آزمایش غیر تهاجمی، که شامل سونوگرافی از سینه شماست، تصاویر مفصلی از ساختار و عملکرد قلب شما را نشان می دهد و می تواند در درمان فشار خون پایین نقش داشته باشد.

امواج اولتراسوند منتقل می شوند و پژواک آنها با وسیله ای به نام مبدل ضبط می شود که در خارج از بدن شما نگه داشته می شود. یک کامپیوتر از اطلاعات مبدل برای ایجاد تصاویر متحرک بر روی مانیتور ویدیویی استفاده می کند.

تست استرس

این آزمایش برخی از مشکلات قلبی که می توانند باعث فشار خون پایین شوند، تشخیص می دهد که قلب شما در هنگام ورزش سخت تر از زمان استراحت است. در طی تست استرس، شما روی تردمیل قدم می زنید یا به نوعی ورزش دیگر می روید. اگر نتوانید ورزش کنید، ممکن است به شما دارو داده شود تا همان اثر ورزش را روی قلب شما بگذارد.

هنگامی که قلب شما سخت تر کار می کند، قلب شما با الکتروکاردیوگرافی یا اکوکاردیوگرافی کنترل می شود. فشار خون شما نیز ممکن است کنترل شود.

مانور والسالوا

این آزمایش غیر تهاجمی با تجزیه و تحلیل میزان ضربان قلب و فشار خون بعد از چندین چرخه از یک نوع تنفس عمیق، عملکرد سیستم عصبی خودمختار را بررسی می کند: شما نفس عمیق می کشید و سپس هوا را از طریق لب های خود بیرون می فرستید، انگار که سعی می کنید بادکنکی را با کنید.

آزمایش جدول شیب

اگر فشار خون در ایستادن و یا از سیگنال های معیوب مغز (فشار خون بالا واسطه ای) دارید، یک آزمایش جدول شیب می تواند نحوه واکنش بدن شما به تغییرات موقعیت را ارزیابی کند که می تواند به درمان فشار خون پایین کمک کند.

در طول آزمایش، شما روی یک میز که برای بالا بردن قسمت بالای بدن خود کج شده است، حرکت می کند، که حرکت را از حالت افقی به حالت ایستاده شبیه سازی می کند.

درمان فشار خون پایین

فشار خون پایین در بیشتر مواقع نشانه و علائمی ایجاد نمی کند و فقط علائم خفیفی ایجاد می کند و به ندرت نیاز به درمان دارد. اگر علائمی دارید، درمان به علت اصلی بستگی دارد. به عنوان مثال، هنگامی که فشار خون پایین توسط داروها ایجاد می شود، معمولاً درمان شامل تغییر یا قطع دارو یا کاهش دوز است.

اگر مشخص نیست که چه چیزی باعث فشار خون پایین می شود یا درمانی وجود ندارد، هدف این است که فشار خون خود را بالا برده و علائم را کاهش دهید.

بسته به سن، سلامتی و نوع فشار خون، درمان فشار خون پایین متفاوت است، که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نمک بیشتری مصرف کنید: متخصصان معمولاً محدود کردن نمک را در رژیم غذایی خود توصیه می کنند زیرا سدیم می تواند فشار خون را به طور چشمگیری افزایش دهد. برای افرادی که فشار خون کم دارند، این می تواند یک چیز خوب باشد.
  • اما از آنجا که سدیم اضافی می تواند منجر به نارسایی قلبی بخصوص در افراد مسن شود، لازم است قبل از افزایش نمک در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.
  • آب بیشتری بنوشید: مایعات باعث افزایش حجم خون شده و به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کنند، که هر دو در درمان فشار خون پایین بسیار مهم هستند.
  • جوراب های فشرده بپوشید: جوراب ساق بلند الاستیک که معمولاً برای تسکین درد و تورم رگهای واریسی استفاده می شود، می تواند به کاهش جمع شدن خون در پاها کمک کند.
  • داروها: از داروهای مختلفی می توان برای درمان فشار خون پایین که هنگام ایستادن رخ می دهد (افت فشار خون بالا) استفاده کرد. به عنوان مثال، داروی فلاودروکورتیزون، که باعث افزایش حجم خون شما می شود، اغلب برای معالجه این شکل از فشار خون پایین استفاده می شود.

پزشکان اغلب از داروی میدودرین (Orvaten) برای بالا بردن فشار خون ایستاده در افراد مبتلا به فشار خون مزمن ارتوستاتیک استفاده می کنند. با محدود کردن توانایی رگ های خونی برای گسترش، کار می کند که باعث افزایش فشار خون می شود.

سبک زندگی و داروهای خانگی

بسته به دلیل فشار خون پایین شما، ممکن است بتوانید علائم را کاهش داده یا از آن جلوگیری کنید.

  • الکل کمتر و آب بیشتر بنوشید: الکل باعث کمبود آب می شود و می تواند فشار خون را کاهش دهد، حتی اگر با اعتدال بنوشید. از طرف دیگر آب با کم آبی بدن مبارزه می کند و باعث افزایش حجم خون می شود.
  • یک رژیم غذایی سالم بخورید: با تمرکز روی انواع غذاها از جمله غلات سبوس دار، میوه، سبزیجات و مرغ و ماهی بدون چربی، تمام مواد مغذی مورد نیاز شما را برای سلامتی خوب دریافت کنید.
  • اگر پزشک توصیه می کند نمک بیشتری مصرف کنید، اما اگر نمک زیاد را در غذای خود دوست ندارید، سعی کنید از سس سویا طبیعی استفاده کنید.
  • به موقعیت های بدن خود توجه کنید: به آرامی از حالت مستعد یا چمباتمه به حالت ایستاده حرکت کنید. قبل از طلوع صبح، برای چند دقیقه نفس عمیق بکشید و سپس به آرامی قبل از ایستادن بنشینید.

اگر در حین ایستادن تجربه علائم خود را شروع کردید، یک پا را روی یک لبه یا صندلی بگذارید و تا حد ممکن تکیه دهید. این مانورها جریان خون را از پاهای شما به قلب شما تشویق می کنند.

  • وعده های غذایی کوچک و کم کربوهیدرات بخورید: برای جلوگیری از افت شدید فشار خون بعد از وعده های غذایی، مقادیر کمی روزانه چندین بار بخورید و غذاهای پر کربوهیدرات مانند سیب زمینی، برنج، ماکارونی و نان را محدود کنید.

پزشک شما همچنین ممکن است نوشیدن قهوه کافئین دار یا چای با وعده های غذایی را به منظور افزایش موقت فشار خون توصیه کند. اما از آنجا که کافئین می تواند مشکلات دیگری ایجاد کند، قبل از نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

آماده شدن برای قرار ملاقات

برای بررسی فشار خون، شما هیچگونه آمادگی خاصی لازم ندارید. مصرف داروهایی را که فکر می کنید ممکن است بر فشار خون شما تأثیر بگذارد، بدون توصیه پزشک متوقف نکنید. در اینجا برخی از اطلاعات به شما کمک می کند تا برای قرار ملاقات خود آماده شوید.

آنچه شما می توانید انجام دهید.

لیستی از:

  • علائم شما از جمله مواردی که به نظر می رسد با فشار خون پایین و زمان وقوع آن ارتباط ندارد.
  • اطلاعات شخصی اصلی، از جمله سابقه خانوادگی فشار خون پایین و فشارهای اساسی یا تغییرات اخیر زندگی
  • تمام داروها، ویتامین ها یا سایر مکمل های مصرفی از جمله دوز

سؤالاتی که باید از پزشک خود بپرسید.

برای فشار خون پایین، سوالات اساسی که باید از پزشک خود بپرسید عبارتند از:

  • چه عاملی باعث ایجاد علائم یا وضعیت من می شود؟
  • دلایل ممکن دیگر برای علائم یا وضعیت من چیست؟
  • به چه آزمایشاتی نیاز دارم؟
  • مناسب ترین روش درمانی چیست؟
  • چند بار باید از نظر فشار خون پایین غربالگری شود؟
  • شرایط سلامتی دیگری دارم. چگونه می توانم به بهترین وجه آنها را مدیریت کنم؟
  • آیا محدودیت هایی وجود دارد که باید دنبال کنم؟
  • آیا باید یک متخصص را ببینم؟

احتمالاً پزشک از شما سؤالاتی می کند، از جمله:

  • آیا علائم شما مداوم بوده یا گاه به گاه؟
  • علائم شما چقدر شدید است؟
  • چه علائمی وضعیت شما را وخیم تر می کند یا بهبود می بخشد؟
  • آیا سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید؟
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا