مراقبت و سلامت

درمان فشار خون بالا با پیاده روی نوردیک

پیاده روی نوردیک یک نوع پیاده روی است که افراد ورزشکار و هم غیر ورزشکار به عنوان یک فعالیت بدنی و تقویت سلامتی می توانند از آن لذت ببرند. این فعالیت با عصای مخصوص راه رفتن طراحی شده است. این نوع پیاده روی می تواند یکی از گزینه ها در درمان فشار خون بالا محسوب شود.

در مقایسه با پیاده روی منظم، پیاده روی نوردیک شامل اعمال نیرو به هر طرف با هر گام است. این نوع پیاده روی موجب تحریک فعالیت بدنی هنگام راه رفتن طبیعی برای قفسه سینه، عضله لاتیسیموس دورسی، عضلات سه سر، عضلات دو سر، شانه، شکم، ستون فقرات و سایر عضلات اصلی است که منجر به افزایش قابل توجهی در ضربان قلب با سرعت مشخص می شود. پیاده روی نوردیک در مقایسه با راه رفتن بدون عصا، تا 46٪ افزایش مصرف انرژی دارد.

 

پیاده روی نوردیک و درمان فشار خون بالا
پیاده روی نوردیک و درمان فشار خون بالا

طبق یافته های تحقیقی که توسط دانشمندان گروه از دانشگاه های مختلف انجام شده است، هر دو پیاده روی نوردیک و معمولی برای بزرگسالان به ویژه کسانی که دچار فشار خون بالا هستند، مفید است.

با این حال، پیاده روی نوردیک مزایای بیشتری در قدرت بخشی عضلانی نسبت به پیاده روی معمولی دارد. این پیاده روی برای بهبود ظرفیت هوازی و قدرت عضلانی و همچنین سایر مولفه های تناسب اندام عملکردی در مدت زمان کوتاه مناسب می کند.

 

مزایای پیاده روی نوردیک برای درمان فشار خون بالا:

  • پیاده روی نوردیک و پیاده روی معمولی هر دو عملکرد قلب و تنفس را بهبود می بخشند.
  • پیاده روی نوردیک در مقایسه با پیاده روی معمولی مزایای بیشتری در قدرت بخشیدن به عضلات بالاتنه دارد.
  • پیاده روی نوردیک یک نوع ورزش مؤثر و کارآمد برای بهبود تناسب اندام کلی در بزرگسالان مسن است.
  • ضرب آهنگ ها در این نوع پیاده روی در بازوها، پاها، به صورت ریتمیک است. دامنه حرکت بازو طول گام را تنظیم می کند. حرکات محدود بازو به معنای حرکت طبیعی لگن و طول گام است. هرچه رانش عصا بیشتر باشد، گام بلندتر و چرخش لگن و قسمت بالاتنه آن قدرتمندتر است.

نحوه شروع پیاده روی نوردیک برای درمان فشار خون

دکتر باگیش می گوید بیشتر افراد کاندیدای راهپیمایی نوردیک هستند، حتی اگر مشکلات تعادلی داشته باشند. به خصوص برای افرادی که به دنبال درمان فشار خون بالا هستند.

اگر مشکلات تعادل دارید، به دلیل افزایش ثبات از دو طرف، بهترین کاندید برای این امر هستید.

با این حال اگر دچار بیماری های قلبی هستید و می خواهید برای درمان فشار خون بالای خود از این ورزش بهره ببرید، بهتر است ابتدا با پزشک معالج خود مشورت کنید.

می توانید روی سطوح هم تراز یا زمین های متنوع قدم بزنید – از پیاده روها گرفته تا زمین های چمن یا مسیرهای پیاده روی. محله ها و پارک های امن ایده آل هستند.

نکاتی برای موفقیت در پیاده روی نوردیک

  • راحت لباس بپوشید: لباسی بپوشید که اجازه می دهد مقدار زیادی بازو باز شود.
  • هیدراته بمانید: اگر کمتر از یک ساعت پیاده روی کنید، آب بنوشید و آب بدن خود را در تعادل نگه دارید. این کار برای کنترل فشار خون شما مهم و حیاتی به شمار می رود
  •  قبل از شروع پیاده روی 10 دقیقه بدنتان را گرم کنید و 10 دقیقه هم بعد از پیاده روی بدن خود را خنک کنید.

 

پیاده روی نوردیک یک ورزش سرگرم کننده است. این نوع پیاده روی به دلیل اینکه تمام عضلات اصلی بدن را درگیر می کند، توان عضلانی را بیشتر کرده و می تواند در درمان فشار خون بالا به شما کمک زیادی کند.

 

منبع:

www.resperate.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس