بیماری ها

راههای درمان بیماری قلبی بعد از تشخیص

بیماری قلبی گروهی از شرایط را در بر می گیرد که بر ماهیچه، دریچه و ریتم قلب شما تاثیر می گذارد. به طور کلی، این بیماری ها شامل بیماری عروق کرونر، آریتمی و بیماری مادرزادی قلبی است. علائم بیماری قلبی به نوع بیماری بستگی دارد و می تواند علائمی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه، تورم، خستگی، غش، ضعف، سرگیجه و ضربان نامنظم را ایجاد کند. بنابراین برای درمان بیماری قلبی ابتدا باید نوع آن شناخته شود.

با توجه به علائم و عوارض بیماری قلبی، درمان بیماری قلبی از اهمیت بالایی بر خوردار است. بنابراین، در این مقاله با ما همراه باشید تا از عوامل خطر، عوارض، تشخیص و درمان بیماری قلبی آگاهی یابید.

شناخت عوامل خطر برای درمان بیماری قلبی

عوامل خطر در ایجاد بیماری های قلبی شامل موارد زیر است:

سن

پیری خطر ابتلا به عروق آسیب دیده و باریک و ضعف یا ضعف عضله قلب را افزایش می دهد.

 جنس

عموماً مردان در معرض خطر بیماری های قلبی هستند. با این حال، خطر بیماری قلبی در زنان پس از یائسگی افزایش می یابد.

سابقه خانوادگی

سابقه خانوادگی بیماری قلبی، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد.

سیگار کشیدن

نیکوتین رگ های خونی شما را منقبض می کند و مونوکسید کربن می تواند به پوشش داخلی آن ها آسیب برساند، و آن ها را مستعد آترواسکلروز می کند. حملات قلبی در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

داروهای شیمی درمانی و پرتودرمانی برای سرطان

برخی از داروهای شیمی درمانی و پرتودرمانی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهند.

رژیم غذایی ضعیف

رژیم غذایی پر چربی، نمک، قند و کلسترول می تواند در ایجاد بیماری های قلبی نقش داشته باشد.

فشار خون بالا

فشار خون بالا کنترل نشده می تواند منجر به سخت شدن و ضخیم شدن عروق شما شود، عروق شما باریک می شود و خون در آنها به سختی جریان می یابد.

سطح کلسترول بالا خون

کلسترول بالا در خون شما می تواند خطر ایجاد پلاک ها و آترواسکلروز را افزایش دهد.

دیابت

دیابت خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. هر دو بیماری عوامل خطر مشابهی مانند چاقی و فشار خون بالا دارند.

چاقی

وزن بیش از حد معمولاً سایر عوامل خطر را بدتر می کند.

عدم تحرک جسمی

عدم ورزش همچنین با بسیاری از اشکال بیماری های قلبی و برخی دیگر از عوامل خطر آن نیز همراه است.

فشار

استرس ممکن است به شریان های شما صدمه بزند و سایر عوامل خطرناک بیماری های قلبی را بدتر کند.

بهداشت نامناسب

عدم شستن مرتب دست ها و عدم ایجاد عادت های دیگر که می تواند به جلوگیری از عفونت های ویروسی یا باکتریایی کمک کند، می تواند شما را در معرض عفونت های قلبی قرار دهد، به خصوص اگر قبلاً یک بیماری قلبی اساسی داشته باشید. سلامت ضعیف دندان نیز ممکن است در بیماری های قلبی نقش داشته باشد.

تشخیص و درمان بیماری قلبی

عوارض

عوارض و درمان بیماری قلبی شامل موارد زیر است:

نارسایی قلبی

یکی از شایع ترین عوارض بیماری قلبی، نارسایی قلب است و هنگامی رخ می دهد که قلب شما نتواند خون کافی برای رفع نیازهای بدن شما پمپ کند. نارسایی قلبی می تواند ناشی از بسیاری از اشکال بیماری های قلبی از جمله نقایص قلبی، بیماری قلبی عروقی، بیماری قلبی دریچه ای، عفونت قلبی یا کاردیومیوپاتی باشد.

حمله قلبی

یک لخته خون که جریان خون را از طریق رگ خونی که باعث تغذیه قلب می شو ، مسدود می کند، باعث حمله قلبی می شود، احتمالاً به بخشی از عضله قلب آسیب می رساند یا آن را از بین می برد. آترواسکلروز می تواند باعث حمله قلبی شود.

سکته مغزی

عوامل خطر که منجر به بیماری های قلبی عروقی می شوند نیز می توانند منجر به سکته مغزی ایسکمیک شوند، که وقتی شریان های مغز شما باریک یا مسدود می شوند، اتفاق می افتد به طوری که خون خیلی کمی به مغز شما می رسد. سکته مغزی یک فوریت پزشکی است – بافت مغز تنها در طی چند دقیقه پس از سکته مغزی می میرد.

آنوریسم

آنوریسم یک عارضه جدی است که می تواند در هر نقطه از بدن شما ایجاد شود، آنوریسم یک برآمدگی در دیواره شریان شماست. اگر آنوریسم ترکیده شود، ممکن است با خونریزی داخلی تهدیدآمیز روبرو شوید.

بیماری شریان محیطی

آترواسکلروز همچنین می تواند منجر به بیماری شریان محیطی شود. هنگام ابتلا به بیماری شریان محیطی، اندام های شما – معمولاً پاهای شما – جریان خون کافی را دریافت نمی کنند. این امر باعث ایجاد علائم می شود که مهم ترین آنها درد پا هنگام راه رفتن است.

ایست قلبی ناگهانی

ایست قلبی ناگهانی از بین رفتن ناگهانی، غیر منتظره عملکرد قلب، تنفس و هوشیاری است که اغلب در اثر آریتمی ایجاد می شود. ایست قلبی ناگهانی یک اورژانس پزشکی است. اگر بلافاصله درمان نشود، کشنده است و در نتیجه مرگ ناگهانی قلب ایجاد می شود.

جلوگیری و درمان بیماری قلبی

نمی توان از انواع خاصی از بیماری های قلبی مانند نقص قلب جلوگیری کرد. با این وجود، با ایجاد تغییر در شیوه زندگی که می تواند باعث بهبود بیماری های قلبی شما شود، می توانید از انواع دیگر بیماری های قلبی جلوگیری کنید. این تغییرات سبک زندگی شامل موارد زیر است:

  • ترک سیگار کشیدن
  • کنترل شرایط بهداشتی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت
  • ۳۰ دقیقه ورزش در روزهای هفته
  • خوردن رژیم غذایی کم نمک با چربی اشباع
  • حفظ وزن سالم
  • کاهش و مدیریت استرس

تشخیص برای درمان بیماری قلبی

آزمایشاتی که برای تشخیص بیماری قلبی نیاز دارید بستگی به این دارد که پزشک فکر کند ممکن است شما چه بیماری قلبی داشته باشید. ولی به طور کلی، آزمایشات در خواستی به نوع بیماری قلبی مرتبط نیست. احتمالاً پزشک معاینه جسمی را انجام داده و قبل از انجام هرگونه آزمایش، در مورد سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی شما سوال خواهد کرد. علاوه بر آزمایش خون و اشعه X قفسه سینه، آزمایش هایی برای تشخیص بیماری قلبی می تواند در خواست شود، شامل موارد زیر است:

الکتروکاردیوگرام (ECG)

نوار قلب این سیگنال های الکتریکی را ضبط می کند و می تواند به پزشک کمک کند تا بی نظمی در ریتم و ساختار قلب شما را تشخیص دهد. ممکن است هنگام استراحت یا هنگام ورزش، نوار قلب (EC) داشته باشید (الکتروکاردیوگرام استرس).

نظارت هولتر

مانیتور هولتر وسیله ای قابل حمل است که شما برای ضبط ECG مداوم، معمولاً برای ۲۴ تا ۷۲ ساعت، از آن استفاده می کنید. مانیتورینگ هولتر برای تشخیص بی نظمی های ریتم قلبی که در یک آزمایش منظم ECG یافت نمی شود، استفاده می شود.

اکوکاردیوگرام

این آزمایش غیر تهاجمی، که شامل سونوگرافی از سینه شماست، تصاویر مفصلی از ساختار و عملکرد قلب شما را نشان می دهد.

سنجش استرس

این نوع آزمایش شامل افزایش ضربان قلب شما با ورزش یا دارو هنگام انجام آزمایشات قلبی و تصویربرداری برای بررسی نحوه پاسخ قلب شما است.

کاتتریزاسیون قلبی

در این آزمایش، یک لوله کوتاه (غلاف) در رگ یا شریان در پای شما (کشاله ران) یا بازو وارد می شود. سپس یک لوله توخالی، انعطاف پذیر و طولانی تر (کاتتر راهنما) درون غلاف قرار می گیرد. با کمک تصاویر اشعه ایکس بر روی مانیتور، پزشک شما کاتتر راهنمای را از طریق آن سرخرگ تا زمانی که به قلب شما برسد، می فرستد.

فشارهای موجود در محفظه های قلب شما قابل اندازه گیری است و می توان رنگ را تزریق کرد. این رنگ را می توان روی اشعه ایکس مشاهده کرد که به پزشک کمک می کند تا جریان خون را از طریق قلب، رگ های خونی و دریچه های شما مشاهده کند.

اسکن توموگرافی کامپیوتری قلبی (CT)

این آزمایش اغلب برای بررسی مشکلات قلبی و درمان بیماری قلبی استفاده می شود. در سی تی اسکن قلبی، شما روی یک میز داخل یک دستگاه قرار می گیرید. یک لوله اشعه ایکس داخل دستگاه به دور بدن شما می چرخد ​​و تصاویری از قلب و سینه شما را جمع می کند.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلبی (MRI)

برای این آزمایش، شما روی یک میز داخل یک دستگاه لوله مانند مانند قرار دارید که یک میدان مغناطیسی تولید می کند. میدان مغناطیسی تصاویری را تولید می کند تا به پزشک در ارزیابی قلب شما کمک کند.

درمان بیماری قلبی

درمان بیماری های قلبی بر حسب شرایط متفاوت است. به عنوان مثال، اگر شما یک عفونت قلبی دارید، به احتمال زیاد آنتی بیوتیک به شما داده می شود. به طور کلی، درمان بیماری های قلبی معمولاً شامل موارد زیر است:

تغییر سبک زندگی

این موارد شامل رژیم غذایی کم چرب و کم سدیم، حداقل ۳۰ دقیقه ورزش متوسط ​​در بیشتر روزهای هفته، ترک سیگار و محدود کردن مصرف الکل است.

داروها

اگر تغییر سبک زندگی به تنهایی کافی نباشد، پزشک ممکن است داروهایی را برای کنترل بیماری قلبی شما تجویز کند. نوع دارو به نوع بیماری قلبی بستگی دارد.

روش های پزشکی یا جراحی

اگر داروها کافی نباشند، ممکن است پزشک شما روش های خاص یا جراحی را توصیه کند. نوع روش بستگی به نوع بیماری قلبی و میزان آسیب به قلب شما دارد.

سبک زندگی و داروهای خانگی

بیماری های قلبی با ایجاد برخی از سبک های زندگی می تواند بهبود یابد – یا حتی از آن جلوگیری شود. تغییرات زیر می تواند به هر کسی که می خواهد سلامت قلب را بهبود بخشد کمک کند:

سیگار نکشیدن

استعمال سیگار عامل اصلی خطر بیماری قلبی به ویژه آترواسکلروز است. ترک کردن بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عوارض آن است.

کنترل فشار خون

حداقل هر دو سال یکبار از پزشک خود برای اندازه گیری فشار خون درخواست آزمایش کنید . اگر فشار خون شما بالاتر از حد معمول باشد یا سابقه بیماری قلبی داشته باشید، ممکن است وی اندازه گیری های مکرر را توصیه کند.

بررسی کلسترول

در ۲۰ سالگی و پس از آن حداقل هر ۵ سال یکبار، از پزشک خود برای آزمایش کلسترول اولیه سؤال کنید. اگر کلسترول بالا در خانواده شما وجو داشته باشد ممکن است لازم باشد زودتر آزمایش را شروع کنید. اگر نتایج آزمایش شما در محدوده مطلوب نباشد، ممکن است پزشک شما اندازه گیری های مکرر را توصیه کند.

کنترل دیابت

اگر به دیابت مبتلا هستید، کنترل شدید قند خون می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حتی درمان بیماری قلبی کمک کند.

تحرک و فعالیت

ورزش به شما در دستیابی و حفظ وزن سالم و کنترل دیابت، کلسترول و فشار خون کمک می کند. اگر ورم و یا نقص قلبی دارید، ممکن است محدودیت هایی در فعالیت هایی که می توانید انجام دهید وجود داشته باشد، بنابراین با پزشک خود صحبت کنید.

خوردن رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم قلب مبتنی بر میوه، سبزیجات، غلات کامل، چربی اشباع نشده و … است که می تواند در کنترل وزن، فشار خون و کلسترول به شما کمک کند.

حفظ وزن سالم

اضافه وزن داشتن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

مدیریت استرس

استرس را تا حد ممکن کاهش دهید. تکنیک هایی را برای مدیریت استرس مانند آرامش عضلات و تنفس عمیق تمرین کنید.

مقبله با افسردگی

افسردگی می تواند خطر بیماری قلبی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. اگر در زندگی احساس ناامیدی یا عدم علاقه دارید با پزشک خود صحبت کنید.

رعایت بهداشت

از افرادی که مبتلا به بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی هستند، دوری کنید، در برابر آنفولانزا واکسینه شوید، مرتباً دستان خود را بشویید و مرتباً مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

نکته:

همچنین، معاینات پزشکی منظم را انجام دهید. تشخیص زودرس و درمان می تواند زمینه را برای سلامت قلب فراهم کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس