بیماری ها

درمان ادم ریوی | چگونه تجمع آب درون ریه ها را درمان می کنند؟

همان طور که گفته شد ادم ریوی مرگبار است، بنابراین باید سریعاً نسبت به درمان ادم ریوی اقدام شود. نحوه درمان بر اساس علائم و معاینات فیزیکی، الکتروکاردیوگرام و اشعه ایکس قفسه سینه تشخیص داده می‌شود. هنگامی که وضعیت بیماری شما پایدارتر است، پزشک درباره سابقه بیماریتان به ویژه اینکه آیا تا به حال بیماری قلبی عروقی یا ریوی داشته‌اید، سؤال می‌پرسد.

 

آزمایشات لازم برای تشخیص و درمان ادم ریوی

آزمایشاتی که ممکن است برای تشخیص و درمان ادم ریوی انجام شود و یا برای تعیین اینکه چرا مایعات در ریه‌های شما جمع شده است عبارتند از:

 

اشعه ایکس قفسه سینه

اشعه ایکس قفسه سینه احتمالاً اولین آزمایش شما برای تأیید و تشخیص ادم ریوی است و سایر علت‌های احتمالی تنگی نفس را حذف می‌کند.

 

پالس اکسیمتری

در پالس اکسیمتری، حسگر متصل به انگشت یا گوش شما از نور برای تعیین مقدار اکسیژن موجود در خون استفاده می‌کند.

 

آزمایش خون

از یکی از شریان‌های درون دست شما مقداری خون، برای تعیین مقدار اکسیژن و دی اکسید کربن موجود در خونتان، گرفته می‌شود.

خون شما نیز ممکن است برای تعیین مقدار یک ماده به نام پتید بیوتیک نوع B (BNP) مورد بررسی قرار گیرد. افزایش سطح BNP ممکن است نشان دهد که ادم ریوی شما توسط یک بیماری قلبی ایجاد شده است.

 

سایر آزمایش‌های خون ممکن است انجام شود از جمله آزمایشات:

  • عملکرد کلیه
  • عملکرد تیروئید
  • شمارش گلبول‌های خون
  • آزمایش‌هایی برای حذف حمله قلبی به عنوان علت ادم ریوی

 

الکتروکاردیوگرام  (ECG)

این تست غیر تهاجمی می‌تواند طیف گسترده‌ای از اطلاعات مربوط به قلب را نشان دهد. در طی یک  ECG، الکترودهایی که به پوست شما متصل می‌شوند ضربان قلب و فعالیت الکتریکی آن را اندازه می‌گیرند.

 

نتایج این تست به صورت امواج، بر روی کاغذ گراف یا یک مانیتور ثبت می‌شوند. الگوهای موج، نشان دهنده ضربان قلب و ریتم آن است و اینکه آیا بخش‌های مختلف قلب موجب کاهش جریان خون می‌شوند یا خیر.

تشخیص ادم ریوی با اکو

اکوکاردیوگرام

اکوکاردیوگرام یک تست غیر تهاجمی است که از یک دستگاه جادویی به نام مبدل برای تولید امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌کند که به بافت قلب انتشار داده شده و سپس منعکس می‌شود. سپس امواج صوتی دریافتی به دستگاهی که از آن‌ها برای ساخت تصاویری از قلب در یک مانیتور استفاده می‌شود (دستگاه اکوکاردیوگرافی) ارسال می‌شود.

 

این آزمایش می‌تواند به تشخیص برخی از مشکلات قلب، از جمله:

  • مشکلات دریچه قلب
  • حرکات غیر طبیعی دیواره‌های بطن
  • مایع اطراف قلب (عفونت پریکاردی)
  • بیماری قلبی مادرزادی
  • علت کاهش جریان خون درون قلب
  • همین طور درصد مؤثر عملکرد قلب به هنگام خونریزی استفاده می‌شود.

 

کاتتریزاسیون قلب

اگر آزمایشاتی نظیر ECG یا اکوکاردیوگرافی باعث تشخیص و درمان ادم ریوی شما نشود، یا اینکه شما همچنان درد قفسه سینه را داشته باشید، پزشک ممکن است کاتتریزاسیون قلبی و آنژیوگرافی عروق کرونری را پیشنهاد کند.

 

در طی کاتتریزاسیون قلب، پزشک یک کاتتر طولانی و نازک را در یک شریان یا ورید در کشاله ران، گردن یا بازوی بیمار قرار می‌دهد و آن را از طریق رگ‌های خونی با کمک تصویر اشعه ایکس به قلب می‌رساند. پزشکان سپس رنگ را به رگ‌های خونی قلب تزریق می‌کنند تا آنها را به وسیله اشعه ایکس ببینند (آنژیوگرافی عروق کرونر).

 

در طی این روش، پزشکان می‌توانند درمان‌هایی مانند باز کردن یک رگ مسدود شده را انجام دهند که ممکن است، به سرعت عمل پمپاژ بطن چپ قلب را بهبود بخشد.

کاربرد کاتتریزاسیون قلب

  • اندازه گیری فشار در حفره‌های قلب
  • ارزیابی دریچه‌های قلب
  • بررسی علل ادم ریوی

 

 

درمان ادم ریوی

اکسیژن رسانی اولین گام در درمان ادم ریوی است. معمولاً اکسیژن را از طریق ماسک صورت یا کانول بینی به بیمار منتقل می‌کنند. کانول یک لوله پلاستیکی انعطاف پذیر با دو سوراخ است که اکسیژن را به هر سوراخ بینی می‌رسانند. اکسیژن رسانی برخی از علائم ادم ریوی را تسکین می‌دهد. پزشک باید با دقت میزان اکسیژن را کنترل کند.

ادم ریوی

بسته به وضعیت و علت، برای درمان ادم ریوی ممکن است یک یا چند داروی زیر تجویز شود:

 

دیورتیک ها

پزشکان معمولاً دیورتیک ها، مانند فوروزماید (Lasix) را تجویز می‌کنند تا فشار ناشی از مایع اضافی در قلب و ریه‌ها را کاهش دهند.

 

مورفین (MS Contin)

این مواد مخدر ممکن است برای از بین بردن تنگی نفس و اضطراب استفاده شود. اما بعضی از پزشکان بر این باورند که خطرات مورفین کمتر از منافع آن است، بنابراین بیشتر از سایر داروها مناسب هستند.

 

داروهای فشار خون

اگر فشار خون بالا هنگام آدم ریه دارید، برای کنترل آن داروهای فشار خون به شما داده می‌شود. به طور خلاصه، اگر فشار خون شما کم است، به احتمال زیاد به داروهایی برای بالا بردن آن نیاز خواهید داشت.

 

نیتروگلیسیرین یک رگولاتور پیش بار است که به کاهش فشار داخل قلب کمک می‌کند. داروهایی مانند نیتروپروسید (نیتروپرس)، داروهای کمکی هستند که عروق خونی  را تحریک می‌کنند و بار فشار را از بطن چپ قلب می‌گیرند.

 

اگر ادم ریوی شما به علت دیگری از جمله وضعیت سیستم عصبی ایجاد شده باشد، پزشک برای درمان ادم ریوی شرایطی که موجب ایجاد آن می‌شود را درمان می‌کند.

 

درمان ادم ریوی در ارتفاع  (HAPE)

اگر به ارتفاعات بالا سفر می‌کنید و یا کوهنوردی هستید که به ارتفاعات صعود می‌کند و علائم خفیف HAPE را دارد، باید در ارتفاعات خاصی توقف کرده و از داروهای خاصی برای کنترل علائم استفاده کنید. شما همچنین باید فعالیت بدنی را کاهش دهید و اگر هنگام فعالیت بدنی، دچار سرماخوردگی شوید، می‌تواند وضعیت شما را بدتر کند. بسته به شدت وضعیت، درمان ادم ریوی در ارتفاع بالا متفاوت است.

 

اکسیژن معمولاً اولین درمان است و اغلب علائم شما را تسکین می‌دهد. اگر اکسیژن مکمل در دسترس نباشد، شما می‌توانید از کپسول‌های اکسیژن قابل حمل استفاده کنید که تا چند ساعت می‌تواند اکسیژن مورد نیاز شما را فراهم کند تا به ارتفاع مناسب برسید.

 

علاوه بر اکسیژن و نزول به ارتفاع پایین، داروی نایفدیپین ممکن است به کاهش فشار خون در شریان‌های ریه کمک کند و وضعیت شما را بهبود بخشد و موجب درمان ادم ریوی شما به طور موقت شود.

 

بعضی از کوهنوردان داروهای تجویزی مانند استازولامید یا نایفیدیپین (پروکاردیا) را برای درمان ادم ریوی ارتفاع بالا یا پیشگیری از نشانه‌های HAPE مصرف می‌کنند. برای جلوگیری از  HAPE، مصرف دارو حداقل باید یک روز قبل از صعود آغاز شود.

 

 

شیوه زندگی و درمان ادم ریوی به صورت خانگی

با توجه به وضعیت شما، پزشک ممکن است تغییرات شیوه زندگی را توصیه کند، از جمله:

 

کنترل فشار خون بالا

اگر فشار خون بالا دارید، داروهای خود را همانطور که تجویز شده مصرف کنید و فشار خود را به طور مرتب کنترل نمایید. نتایج را ثبت کرده و از دکتر خود برای راهنمایی در مورد فشار خون مطلوب، کمک بخواهید.

کنترل سایر شرایط پزشکی

اگر دچار دیابت هستید، هر گونه شرایطی که شما در معرض این بیماری قرار می‌دهد را کنترل کنید مانند کنترل سطح گلوکز.

اجتناب از علت ایجاد کننده ادم ریوی در شما

اگر وضعیت شما به علت مواد مخدر، آلرژن ها یا ارتفاع بالا باشد، از این موارد برای کاهش آسیب بیشتر به ریه‌ها و درمان ادم ریوی، دوری کنید.

ترک سیگار

اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید.

خوردن یک رژیم غذایی سالم

پزشک شما ممکن است توصیه کند که یک رژیم کم نمک را دنبال کنید. برای نحوه ارزیابی میزان نمک در غذاها از متخصص تغذیه کمک بگیرید. همچنین یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و انواع مغزها را در وعده غذایی خود بگنجانید.

حفظ وزن سالم و ورزش منظم

مراجعه به پزشک

 

به هنگام مراجعه به پزشک چه باید کرد؟

اگر ادم ریوی دارید، احتمالاً اولین بار توسط یک پزشک اورژانس دیده می‌شوید. در صورتی که در مورد علائم خود مطمئن هستید به معاینه سرپایی بسنده نکرده و از یک متخصص کمک بخواهید.

 

معاینه افرادی که ادم ریوی دارند حداقل چند روز طول می‌کشد. چون در این فاصله شما در بیمارستان بستری شده و احتمالاً چند متخصص شما را معاینه خواهند کرد. پس از تثبیت وضعیت شما، ممکن است بعداً از یک متخصص بیماری‌های قلب (فوق تخصص قلب) یا ریه‌ها (متخصص ریه) برای تحت نظر بودنتان و کنترل بیماری خود کمک بگیرید.

 

در طول روند درمان ادم ریوی چه کار می‌توانید انجام دهید

  • هر گونه علائمی را که تجربه می‌کنید بنویسید، از جمله مواردی که ممکن است ناشی از تعیین علت ایجاد کننده بیماری شما باشد.
  • در صورتی که نشانه‌های مشابهی در گذشته داشته‌اید، حتی اگر پزشکی شما را برای آن ویزیت نکرده، بنویسید.
  • اطلاعات شخصی کلیدی را بنویسید، از جمله هر تنش یا تغییرات زندگی اخیر.
  • در صورت امکان، کپی‌های پرونده پزشکی را دریافت کنید. خلاصه‌ای از گزارشات بستری و ترخیص بیمارستان، نتیجه آزمایشات قلبی و همچنین نامه‌های خلاصه‌ای از گزارش و تشخیص هر متخصص قبلی که شما را ویزیت کرده، زیرا می‌تواند برای دکتر جدید شما مفید باشد.
  • فهرستی از تمام داروها و همچنین هر گونه ویتامین یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید تهیه کنید.
  • دائماً وزن خود را کنترل کرده و گزارش آن را به دکترتان اعلام کنید.
  • لیستی از غذاهایی که به طور منظم می‌خورید فهرست کنید.

 

سؤالات احتمالی که پزشک برای تشخیص و درمان ادم ریوی از شما می‌پرسد

  • چه زمانی برای اولین بار علائم را تجربه کردید؟
  • آیا علائم شما مداوم بوده است؟
  • آیا شما اخیراً غذاهای شور خوردید؟
  • نشانه‌های شما چقدر شدید است؟ آیا علائم شما بر کارتان یا فعالیت‌های روزانه شما تأثیر گذاشته است؟
  • چه مواردی علائم شما را بدتر می‌کند؟
  • آیا سابقه خانوادگی بیماری ریوی یا قلبی دارید؟
  • آیا تا کنون بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) یا آسم داشته‌اید؟
  • آیا سیگار می‌کشید؟
  • آیا به ارتفاعات بالاتر از ۱ مایل سفر می‌کنید؟
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا