مراقبت و سلامت

تأثیر خواب بر سلامت قلب و گردش خون

تحقیقات جدید نشان داده است که خوابیدن بین ساعت 10 شب تا 11 شب می تواند برای سلامت قلب شما مفید باشد. طبق تحقیقات جدید، خوابیدن بین ساعت 10 تا 11 شب و توجه به تأثیر خواب بر سلامت قلب خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی به خصوص حملات قلبی را کاهش دهد.

یافته های این تحقیق در مجله قلب اروپا (Digital Health) منتشر شده است. در این تحقیق از داده‌های 88000 شرکت‌کننده انگلیسی 43 تا 74 ساله استفاده شده که در طول یک هفته تحت نظر قرار گرفتند. در این تحقیق شرکت کنندگان به سؤالاتی در مورد سبک زندگی خود پاسخ دادند. به هر کدام از شرکت کنندگان یک مچ بند ردیاب داده شد که ساعت خوابیدن و بیدار شدن آنها را ضبط می کرد. طی شش سال بعد، 3172 نفر از آنها به بیماری قلبی و گردش خون مبتلا شدند.

هنگامی که نتایج این تحقیق با در نظر گرفتن سن، مصرف سیگار و سایر عوامل خطر بیماری های قلبی و عروقی گرفته شد، افرادی که بین ساعت 10 تا 11 شب به خواب می رفتند، کمترین خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را داشتند. افرادی که بین ساعت 11 تا نیمه شب به خواب می‌ رفتند، 12 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و افرادی که در نیمه‌شب یا دیرتر به خواب می‌روند، این خطر را تا 25 درصد افزایش داده بودند.

محققان همچنین دریافتند که به نظر می‌رسد تأثیر خواب بر سلامت قلب روی زنان بیشتر از مردان است.

خواب چگونه روی قلب و گردش خون تأثیر می گذارد

اثرات خواب روی سلامت قلب

محققان بر این فرض هستند که زمان خواب می‌تواند یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی و عروقی باشد. خوابیدن در زمان مناسب به این معنی است که احتمال بیدار شدن شما با نور صبحگاهی بیشتر است. این امر می تواند به تنظیم ریتم شبانه‌روزی بدن شما کمک کند. شواهد نشان می دهد اختلال در ریتم شبانه روزی بدن می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی و عوامل خطر آن مانند فشار خون بالا را افزایش دهد.

البته محققان می گویند که باید تحقیقات بیشتری درین باره انجام شود چرا که تأثیر خواب بر سلامت قلب قبلا در تحقیقات در نظر گرفته نشده است.

ارزیابی نتایج تحقیقات روی اثرات قلبی خواب کافی

علی رغم داشتن نتایج خوب، این نوع مطالعه نمی تواند ارتباط علت و معلول مستقیم تأثیر خواب بر سلامت قلب را اثبات کند. علاوه بر این، زمانی که افراد به خواب می‌روند ممکن است با سایر بیماری‌ها یا رفتارهایی مرتبط باشد که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد، مانند بیرون ماندن تا دیروقت و نوشیدن مشوربات الکلی. این مطالعه فقط زمان خواب افراد را در یک دوره یک هفته ای اندازه گیری کرده است. همچنین این تحقیق فقط طول و زمان خواب شرکت کنندگان را بررسی کرده نه کیفیت آن را.

در حالی که مطالعه تأثیر خواب بر سلامت قلب بر روی تعداد زیادی از افراد انجام شده است، داوطلبان عمدتاً سفیدپوست انگلیسی بوده و افراد سالم‌تر و ثروتمندتر در این تحقیق بیشتر به چشم می خورند. محققان این موضوع را تصدیق کردند و خواستار انجام تحقیق با طیف وسیع تری از شرکت کنندگان شدند. اگرچه تحقیقات نشان می دهد که خوابیدن بین ساعت 10 تا 11 شب بهتر است، تعداد نسبتا کمی از افراد هم وجود داشتند که زودتر از ساعت 10 شب می خوابیدند

محققان می گویند قبل از اینکه به افراد توصیه کنند زمان خواب خود را تغییر دهند باید تحیقیقات وسیع تری درباره تأثیر خواب بر سلامت قلب صورت پذیرد.

سلامت طولانی مدت قلب با خواب کافی

رجینا جیبلین، پرستار ارشد قلب در بنیاد قلب انگلستان می گوید این مطالعه نشان می‌دهد که خوابیدن بین ساعت 10 تا 11 شب می‌تواند نقطه عطفی برای حفظ سلامت طولانی مدت قلب افراد باشد.

به خاطر داشته باشید که این مطالعه تنها نشان دهنده یک ارتباط است و نمی تواند رابطه علت و معلولی را اثبات کند. تحقیقات بیشتری در مورد زمان خواب و مدت زمان آن به عنوان یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی مورد نیاز است.

خواب کافی برای سلامت عمومی و همچنین سلامت قلب و گردش خون ما مهم و تأثیرگذار است. بیشتر بزرگسالان باید هفت تا نه ساعت خواب در شب را هدف قرار دهند. علاوه بر توجه به تأثیر خواب بر سلامت قلب توجه به سبک زندگی نیز بسیار مهم است چرا که فشار خون و سطح کلسترول، حفظ وزن مناسب و ورزش منظم، کاهش مصرف نمک و مشروبات الکلی و داشتن یک رژیم غذایی متعادل نیز می تواند به عملکرد قلب شما کمک کند.

 

منبع:

www.bhf.org.uk

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس