بیماری ها

بعد از آنژیوپلاستی می توان ورزش کرد؟

هنگامی که پلاک باعث انسداد جریان خون به سمت قلب می شود، خطر بیشتری برای درد قفسه سینه، حملات قلبی و سایر وقایع قلبی وجود دارد. آنژیوپلاستی می تواند به بهبود جریان خون به قلب کمک کند. پس از این روش، شروع یک سبک زندگی سالم برای قلب ضروری است. ورزش بعد از آنژیوپلاستی معمولاً بخش مهمی از بهبودی طولانی مدت شما است. در مورد نوع، میزان و شدت تمرینی که انتخاب کرده اید محافظ کار باشید. به این ترتیب، شما می توانید بدن خود را برای بهبودی و کار ، به منظور جلوگیری از بروز مشکلات قلبی دیگر، آماده کنید.

 

بلافاصله بعد از آنژیوپلاستی ورزش کنید

 

از پزشک خود مجوز پزشکی بگیرید

زیرا بلافاصله پس از آنژیوپلاستی شما را ملزم به رعایت دستورالعمل های خاص ورزش می کند. همیشه دقیقاً آنچه را که پزشک توصیه کرده است، انجام دهید.

هنگامی که بعد از آنژیوپلاستی از بیمارستان مرخص شدید، پزشک با شما صحبت خواهد کرد و اوراق ترخیص را در اختیارتان قرار می دهد که دقیقاً توضیح می دهد چه نوع فعالیت بدنی را می توانید و چه نوعی را نمی توانید انجام دهید.

مطمئن باشید که توضیحات پزشک را می فهمید و این دستورالعمل ها را کاملاً خوانده اید. حتما در مورد هرگونه سوال یا نگرانی که دارید با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین بخواهید که پزشک ترخیص کتبی یا کلامی فعالیت را برای شما انجام می دهد.

هنگامی که ترخیص شدید به طور کلی مجاز به انجام اکثر آموزش های هوازی و ایروبیک هستید.

 

حداقل یک یا دو روز بعد از عمل استراحت کنید.

اگرچه آنژیوپلاستی یک روش جراحی مهم قلبی نیست، اما اغلب به ماندن یک شبه در بیمارستان و یک دوره استراحت پس از آن نیاز دارید.

اگرچه هر پزشکی در توصیه های خود کمی متفاوت است، اما بیشتر آنها می خواهند که یک یا دو روز پس از آنژیوپلاستی استراحت کنید.

این بدان معناست که هیچ وزنه سنگینی را برندارید، از فعالیت هوازی یا فعالیتی که باعث می شود ضربان قلبتان بالا رود، اجتناب کنید.

فعالیت های روزمره معمولی در بیشتر موارد مناسب است. مراقب فعالیت هایی مانند حمل مواد غذایی سنگین، نظافت، باغبانی و غیره باشید که معمولا فعالیتی سنگین محسوب می شود.

پیاده روی کردن بعد از آنژیوپلاستی

 

در مورد فواید شروع برنامه توانبخشی قلب صحبت کنید.

بعد از چند روز استراحت، سعی کنید که در یک باشگاه برای انجام فعالیت های ورزشی ثبت نام کنید. این باید موضوعی باشد که شما با پزشک یا متخصص قلب در مورد آن صحبت می کنید.

یک برنامه توانبخشی قلبی به طور خاص برای بیمارانی طراحی شده است که در حال حاضر سابقه بیماری قلبی (مانند آنژیوپلاستی یا حمله قلبی) دارند یا قبلا داشته اند.

برنامه های توانبخشی قلبی برای بیمارانی که انسداد قلبی بودند، دارای حوادث قلبی قبلی (مانند سکته قلبی یا آنژین) بوده اند یا در حال حاضر دارند، است.

هدف از این برنامه های توانبخشی، آموزش شما در مورد چگونگی انجام ورزش ایمن و کار با شما برای ایجاد استقامت هوازی در طول زمان است.

در این مراکز یک متخصص بدن سازی و قلب و عروق وجود دارد که هنگام ورزش بر شما و قلب شما نظارت خواهد کرد. علاوه بر این، بیشتر برنامه های توانبخشی قلب تحت پوشش برنامه بیمه درمانی شما قرار دارد.

 

 

در ابتدا با فعالیت های سبک زندگی شروع کنید.

اگر قصد ندارید یک برنامه توانبخشی قلب را انجام دهید، می توانید فعالیت روزمره خودتان را شروع کنید. فعالیت های سبک زندگی (یا فعالیت های روزانه) آن دسته از تمریناتی هستند که جزئی از کارهای روزمره شما هستند. این فعالیت هایی است که شما را “به سمت بالا و حرکت” سوق می دهد.

به عنوان مثال، بالا رفتن از پله ها، پیاده روی در پارکینگ، خرید مواد غذایی، باغبانی و غیره، کلیه فعالیت هایی است که شما را به حرکت در آورده و ضربان قلب شما را افزایش می دهد.

وقتی برای اولین بار بعد از آنژیوپلاستی به خانه می روید، احتمالاً برای انجام فعالیت های کلی خود محدود خواهید بود. به جای شروع با ورزش های سنگین، به آرامی با این نوع فعالیت های سبک زندگی در بدن خود استقامت ایجاد کنید.

بیشتر به حالت ایستاده حرکت کنید. این به ساختن یک سطح استقامت و تناسب اندام پایه ای که می توانید در آینده ایجاد کنید، کمک خواهد کرد.

 

 

با خودتان همراه داشته باشید.

یک گزینه هوشمندانه و ایمن این است که از زمانی که ورزش را شروع می کنید، دوست، همکار یا یک عضو خانواده را با خود به همراه داشته باشید.

به طور کلی، حال بیماران در حین انجام ورزش بعد از آنژیوپلاستی خوب خواهد بود.

با این وجود شاید وجود شخصی همراه شما کار هوشمندانه ای باشد. در صورت بروز احساس سرفه، سرگیجه یا دردهای قفسه سینه می توانند به شما کمک کند.

همچنین، خیلی از خانه یا محل کار خود دور نشوید. اگر نیاز به کمک دارید، سریعا خود را به یک تلفن همگانی برسانید یا جایی بنشینید.

 

 

پیدا کردن ورزش مناسب خود و انجام آن برای مدت طولانی

 

۱۵۰ دقیقه تمرینات هوازی را هدف قرار دهید.

بسیاری از متخصصان بهداشت توصیه می کنند که بزرگسالان سالم هر هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی داشته باشند. تا زمانی که توسط پزشک معالج خود گواهی سلامتتان را دریافت نکرده اید، باید بعد از آنژیوپلاستی نیز این میزان ورزش را هدف قرار دهید.

۱۵۰ دقیقه هدفی نیست که شما باید فوراً برآورده کنید. شما فقط می توانید بعد از چند هفته یا چند ماه در یک برنامه توان بخشی قلبی، به این هدف برسید.

توصیه می شود که فعالیت هوازی با شدت متوسط را انجام دهید. نشان داده شده است که این سطح از تمرینات، میزان بستری شدن در بیمارستان و علائم طولانی مدت را کاهش می دهد.

فعالیت هایی مانند پیاده روی، آهسته دویدن، دوچرخه سواری، شنا، پیاده روی یا رقصیدن را امتحان کنید.

ورزش مناسب خودتان را پیدا کنید

دو یا سه روز تمرین وزنه برداری کنید.

بعد از اینکه برنامه ورزش هوازی را طی کردید، به فکر برخی از تمرینات وزنه برداری باشید. این تمرینات قلب و عروقی شما را قوی می کند.

متخصصان بهداشت توصیه می کنند که بزرگسالان سالم، حتی افراد دارای مشکلات قلبی، دو یا سه روز تمرین قدرت یا مقاومت را در هفته هدف قرار دهند. دو روز متوالی برای یک ماهیچه وزنه برداری را تمرین کنید.

به مدت ۲۰ دقیقه تمرین داشته باشید. یک سری از تمرینات کلی را انجام دهید تا همه ماهیچه ها فعالیت داشته باشد.

توجه داشته باشید که اگر درد قفسه سینه دارید و یا قبلاً داشته اید، تمریناتی که باعث فشار شانه می شود، ممکن است باعث درد در قفسه سینه شود. در صورتی که احساس درد داشتید سریعا ورزش ها را متوقف کنید.

 

 

مراقب شرایط شدید آب و هوایی باشید.

اگرچه به طور کلی اکثر تمرینات بعد از آنژیوپلاستی برای شما بی خطر خواهد بود، اما برخی پزشکان توصیه می کنند در صورت وجود تغییرات شدید آب و هوایی بیشتر در منزل بمانید.

 

برخی از شرایط آب و هوایی مانند روزهای خیلی گرم، مرطوب یا بسیار سرد می تواند علائمی مانند درد قفسه سینه، مشکل در تنفس یا سفتی قفسه سینه را ایجاد کند.

اگر درجه حرارت زیر ۲۰ درجه فارنهایت (۶- درجه سانتیگراد) است، توصیه می شود در داخل خانه ورزش کنید.

همچنین اگر رطوبت بالای ۷۵ درصد یا در کل درجه حرارت بالای ۸۰ درجه فارنهایت (۲۶٫۶ درجه سانتیگراد) باشد، در داخل خانه بمانید.

توجه داشته باشید که در کدام روزها درجه حرارت بسیار گرم یا سرد است و برنامه هایی را برای ایمن بودن برای ورزش در خارج از خانه و به جای ماندن در داخل خانه پیاده کنید.

 

 

 

در طول فعالیت مراقب عوارض جانبی یا علائم شدید باشید.

معمولاً آنژیوپلاستی به تسکین علائم مربوط به قلب (مانند درد قفسه سینه) کمک می کند. با این حال، شما هنوز هم باید به این نکته توجه داشته باشید که در حین فعالیت و بعد از فعالیت ورزشی چه احساسی دارید. در صورت احساس درد، ورزش را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد قفسه سینه
  • تنگی قفسه سینه
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • خس خس کردن
  • سرگیجه
  • تپش قلب
  • ناراحتی در فک، بازو، شانه یا پشت
  • حالت تهوع

 

پیشنهاد برای مطالعه آنژیوپلاستی | آیا angioplasty برای عروق بسته مناسب است؟

 

به طور مرتب توسط پزشک خود ویزیت شوید.

بعد از آنژیوپلاستی توصیه می شود به طور مرتب با پزشک خود در ارتباط باشید.

اگر می خواهید فعالیت هایی با شدت بیشتر و زمان طولانی تر داشته باشید، با پزشک خود تماس بگیرید تا در مورد این موضوع با او مشورت کنید.

اگر عوارض جانبی، علائم یا مشکلات دیگری را تجربه کرده اید، با پزشک متخصص قلب خود تماس بگیرید.

 

 

تمرینات ایمن بعد از آنژیوپلاستی را در برنامه خود بگنجانید

 

با گرم کردن ورزش را شروع کنید و با سرد کردن به پایان برسانید.

یک نوع اساسی و بخشی از کارهای روزمره ورزش، گرم کردن و خنک کردن است. بعد از انجام آنژیوپلاستی هر دو را داشته باشید.

حتی اگر گرم کردن و سرد کردن نوع خاصی از ورزش نیستند، اما بعد از هر نوع عمل قلبی، جزء خاصی از ورزش ایمن محسوب می شوند.

گرم کردن باید حدود پنج تا ۱۰ دقیقه طول بکشد. یک تمرین با شدت کم را انتخاب کنید که ورژن ضعیفی از تمریناتی است که در آینده انجام خواهید داد. به عنوان مثال، پیاده روی آرام در تردمیل قبل از دویدن.

هدف از گرم کردن این است که به ضربان قلب شما کمک کند تا به آرامی افزایش یابد و ماهیچه های شما گرم و قوی شود و توجه داشته باشید که آن ها را در تمام تمرینات خود به طور کامل بکشید.

سرد کردن هم شبیه گرم کردن است. آن هم باید حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه طول بکشد.

سرد کردن باعث می شود ضربان قلب و فشار خون شما بدون افت سریع در طول فعالیت به سطح عادی برگردد.

 

در اکثر روزها ۳۰ دقیقه پیاده روی را بگنجانید.

یک ورزش بسیار ایمن که اغلب توصیه می شود ۳۰ دقیقه پیاده روی در طول روز است. این یک تمرین عالی برای اکثر بیماران آنژیوپلاستی است.

مطالعات نشان داده است که یکی از بهترین تمرینات برای شروع، پیاده روی است. بیشتر روزهای هفته ۳۰ دقیقه پیاده روی را هدف قرار دهید.

اگر در حال حاضر به مدت ۳۰ دقیقه نمی توانید پیاده روی کنید، این اولین هدف برای شروع ورزش است.

از آنجا که پیاده روی یک ورزش کم شدت و کم تحرک است، می توانید این کار را در تمام روزهای هفته انجام دهید.

 

توصیه برای مطالعه رژیم غذایی قلب سالم و بایدها و نبایدهای آن

 

سایر تمرینات هوازی مانند دویدن، دوچرخه سواری یا شنا را امتحان کنید.

اگر ۳۰ دقیقه پیاده روی دارید و می خواهید انواع دیگری از فعالیت های هوازی را هم امتحان کنید، برخی از موارد زیر را امتحان کنید:

آهسته دویدن. اگرچه ممکن است بنظر برسد که این ورزش ضربان قلب شما را بیش از حد بالا می برد، این یک نوع ورزش قلبی است که می توانید با گذشت زمان کار کنید. آهسته دویدن کالری بیشتری نسبت به دویدن می سوزاند و قلب شما را سخت تر می کند. این امر به ایجاد آمادگی جسمانی هوازی بهتر کمک می کند.

شنا کردن. این یکی دیگر از ورزش های قلبی عالی است. بدن شما را کامل درگیر می کند. به علاوه آب، بدن شما را خنک تر نگه می دارد و ضربان قلب شما را پایین می آورد.

دوچرخه سواری. اگر آهسته دویدن ورزش سبکی است، دوچرخه سواری را امتحان کنید.

 

یوگا کار کنید.

از آنجایی که تمرینات قدرتی نوع خوبی برای ورزش در کنار قلب و عروق است، برای یافتن این روش باید راه هایی پیدا کنید. یوگا یک تمرین کم تحرک بسیار عالی است که می تواند بدون بالا بردن ضربان قلب شما به تقویت بدنتان کمک کند.

نکته جالب در مورد یوگا این است که می تواند برای تمرینات قدرتی مفید باشد، اما تنفس شما را نیز آموزش می دهد و می تواند به آرامش و کنترل استرس کمک کند که ممکن است بعد از انجام یک عمل قلبی مانند آنژیوپلاستی با آن ها درگیر باشید.

سعی کنید هفته ای یک یا دو بار کلاس یوگا را برگزار کنید. یک جلسه ۴۵ – ۶۰ دقیقه ای داشته باشید. اگر قبلاً یوگا انجام نداده اید، کلاس های مبتدی را برگزار کنید تا بتوانید ضربان قلب خود را پایین نگه دارید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس