بیماری ها

خطرات برگشت خون به قلب

زمانی که دریچه میترال قلب شما محکم بسته نشود، در این صورت موجب برگشت خون به بطن چپ می شود. اگر برگشت خون به قلب قابل توجه باشد، خون نمی تواند به شکلی کارآمد از طریق قلب یا بقیه بدن حرکت کند که باعث می شود احساس خستگی داشته باشید. درمان اختلال در عملکرد دریچه میترال بستگی به این دارد که وضعیت شما چقدر شدید است، آیا وضعیت وضخیم تر می شود و چه علائمی را تجربه می کنید. در موارد نشتی دریچه میترال به صورت خفیف، معمولا درمان لازم نیست.

برای ترمیم یا تعویض دریچه برای نشت شدید یا برگشت خون به قلب، ممکن است به عمل جراحی قلب نیاز داشته باشید. اگر دریچه میترال معیوب درمان نشود، می تواند باعث نارسایی قلبی یا مشکلات ریتم قلبی (آریتمی) شود. حتی افراد بدون علائم ممکن است نیاز به ارزیابی توسط متخصص قلب و عروق و جراح آموزش دیده در بیماری دریچه میترال داشته باشند تا مشخص شود آیا مداخله زودهنگام مفید است یا خیر.

علائم برگشت خون به بطن چپ

برخی از افراد مبتلا به بیماری دریچه میترال ممکن است سالها علائم را تجربه نکنند. علائم و نشانه های برگشت خون به قلب که به شدت آن بستگی دارد و سرعت آن در چه شرایطی رشد می کند، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • صدای غیر طبیعی قلب (صدای زوزه قلب) از طریق یک گوشی پزشکی شنیده می شود.
  • تنگی نفس، به خصوص هنگامی که بسیار فعال بوده اید یا هنگام دراز کشیدن
  • خستگی
  • تپش قلب – احساس ضربان قلب سریع و پرتحرک
  • پا یا مچ پامتورم

عارضه برگشت خون به قلب اغلب خفیف است و به آرامی پیشرفت می کند. ممکن است سالها هیچ علامتی نداشته باشید و از این بیماری آگاه نباشید و ممکن است پیشرفت نکند. پزشک شما ممکن است ابتدا تشخیص دهد که این عارضه هنگام تشخیص سوفل قلب وجود دارد. با این وجود، گاهی اوقات، این مشکل به سرعت توسعه می یابد و ممکن است با شروع ناگهانی علائم، علائم شدید را تجربه کنید.

دریچه میترال معیوب موجب برگشت خوب به قلب می شود
دریچه میترال معیوب موجب برگشت خوب به قلب می شود

علل بازگشت خون به قلب

قلب شما چهار دریچه دارد که خون را در جهت صحیح جریان می دهد. این دریچه ها شامل دریچه میترال، دریچه سه لختی، دریچه ریوی و دریچه آئورت است. هر دریچه دارای فلپ (جزوات یا دست و پا) است که در طول هر ضربان قلب یک بار باز و بسته می شود. گاهی اوقات، دریچه ها به درستی باز یا بسته نمی شوند و جریان خون را از طریق قلب به بدن شما مختل می کنند.

در اختلال در عملکرد دریچه میترال، دریچه بین محفظه فوقانی قلب (دهلیز چپ) و محفظه قلب سمت چپ پایین (بطن چپ) محکم بسته نمی شود و باعث نشت خون به سمت عقب در دهلیز چپ (مجددا) می شود. بیماری های بطن چپ می تواند منجر به دریچه میترال معیوب ثانویه یا عملکردی شود.

برگشت خون به قلب
برگشت خون به قلب

عوامل بروز نشتی دریچه میترال

 

  • پرولاپس دریچه میترال

در این شرایط، در هنگام انقباض قلب، فلپ های دریچه میترال به دهلیز چپ باز می گردند. این نقص شایع قلب می تواند مانع از محکم بسته شدن دریچه میترال شود و منجر به برگشت خون به قلب شود.

افتادگی دریچه میترال
افتادگی دریچه میترال و بازگشت خون به بطن چپ
  • تارهای بافت آسیب دیده

با گذشت زمان، بند ناف های بافتی که لبه های دریچه میترال را به دیواره قلب متصل کرده اند، ممکن است کشیده یا پاره شود، به خصوص در افرادی که افتادگی دریچه میترال دارند. پارگی می تواند به صورت ناگهانی نشتی در دریچه میترال ایجاد کند و با جراحی قلب ممکن است نیاز به ترمیم داشته باشد. تروما به قفسه سینه نیز می تواند تارها را پاره کندو موجب بازگشت خون به قلب شود.

  • تب روماتیسمی

تب روماتیسمی ناشی از گلو درد درمان نشده است که می تواند به دریچه میترال آسیب برساند و منجر به اختلال در عملکرد دریچه میترال در اوایل یا بعد از بیماری شود. این بیماری هنوز هم در کشورهای در حال توسعه شایع است.

تب روماتیسمی موجب اختلال در عملکرد دریچه میترال می شود.
تب روماتیسمی و اختلال در عملکرد دریچه میترال
  • اندوکاردیت دریچه میترال

اندوکاردیت دریچه میترال ممکن است در اثر عفونت آستر قلب (اندوکاردیت) آسیب دیده باشد که می تواند دریچه های قلب را درگیر کند و موجب برگشت خون به قلب شود.

  • حمله قلبی و بازگشت خون به بطن چپ

حمله قلبی می تواند به ناحیه عضله قلب که از دریچه میترال پشتیبانی می کند آسیب وارد کند و بر عملکرد دریچه تأثیر بگذارد. اگر این آسیب به اندازه کافی گسترده باشد، حمله قلبی می تواند باعث تغییر ناگهانی و شدید دریچه میترال شود.

  • ناهنجاری عضله قلب (کاردیومیوپاتی)

با گذشت زمان، شرایط خاصی مانند فشار خون بالا می تواند قلب شما را سخت تر کند و بتدریج بطن چپ قلب شما را بزرگ کند. این می تواند بافت اطراف دریچه میترال شما را دراز کند، که می تواند منجر به برگشت خون به قلب شود.

  • ضربه

تجربه تروما مانند تصادف رانندگی، می تواند منجر به اختلال عملکرد در دریچه میترال شود.

  • نقایص مادرزادی قلب

برخی از نوزادان با نقص در قلبشان از جمله دریچه های آسیب دیده قلب متولد می شوند.

  • داروهای خاص

استفاده طولانی مدت از برخی داروهای خاص می تواند باعث تغییر دریچه میترال شود، مانند آنهایی که حاوی ارگوتامین (Cafergot ، Migergot) هستند که برای درمان میگرن و سایر شرایط استفاده می شوند.

مشکلات مشابهی با سرکوب کننده های اشتها فنن فلورامین و دگزفن فلورامین مشاهده شد که دیگر فروخته نمی شوند.

  • پرتو درمانی

در موارد نادر، پرتودرمانی برای سرطان که در ناحیه قفسه سینه متمرکز است، می تواند منجر به برگشت خون به قلب شود.

  • فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی یک مشکل شایع در ریتم قلبی است که می تواند یک دلیل احتمالی برای برگشت خون به بطن چپ باشد.

عوامل موثر بر برگشت خون از دریچه میترال

عوارض نشت خون از دریچه میترال

وقتی نارسایی میترال خفیف است، دریچه میترال معیوب معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال، برگشت مجدد دریچه میترال شدید می تواند منجر به عوارضی شود، از جمله:

  • نارسایی قلبی

نارسایی قلب هنگامی اتفاق می افتد که قلب شما نتواند خون کافی را برای تأمین نیازهای بدن شما پمپ کند. برگشت خون به قلب فشار اضافی بر قلب ایجاد می کند زیرا با پمپاژ خون به عقب، با هر ضربان خون کمتری پیش می رود. بطن چپ بزرگتر می شود و در صورت عدم درمان ضعیف می شود. این می تواند نارسایی قلبی ایجاد کند.

همچنین، فشار در ریه های شما ایجاد می شود و منجر به تجمع مایعات در سمت راست قلب می شود.

  • فیبریلاسیون دهلیزی

کشش و بزرگ شدن دهلیز چپ قلب شما ممکن است منجر به این بی نظمی ریتم قلب شود که در آن حفره های فوقانی قلب شما به صورت آشفته و سریع پر و خالی می شوند.

فیبریلاسیون دهلیزی می تواند باعث لخته شدن خون شود، که می تواند از قلب شما شسته شده و به قسمتهای دیگر بدن سفر کند، باعث ایجاد مشکلات جدی مانند سکته مغزی در صورت انسداد لخته رگ خونی در مغز شما می شود.

  • فشار خون ریوی

اگر به مدت طولانی برگشت خون به بطن چپ داشته باشید یا درمان اختلال در عملکرد دریچه میترال را کامل انجام ندهید، می تواند نوعی فشار خون بالا ایجاد کند که بر رگ های ریه ها (فشار خون ریوی) تأثیر بگذارد. دریچه میترال معیوب می تواند باعث افزایش فشار در دهلیز چپ شود که در نهایت می تواند باعث فشار خون ریوی شود. این می تواند منجر به نارسایی قلبی در سمت راست قلب شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر پزشک در هنگام گوش دادن به قلب شما با یک استتوسکوپ، سوفل قلب را بشنود، ممکن است توصیه کند به پزشک متخصص قلب مراجعه کرده و از اکوکاردیوگرام استفاده کنید.

اگر علائمی ایجاد کرده اید که نشان دهنده برگشت خون به قلب یا مشکل دیگری در قلب شما است، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. بعضی اوقات برخی از نشانه ها در واقع عارضه برگشت خون به قلب از جمله نارسایی قلبی و نارسایی دریچه میترال است، وضعیتی که قلب شما نمی تواند خون کافی را برای تأمین نیازهای بدن شما پمپ کند.

خلاصه

دریچه میترال بین بطن چپ و دهلیز چپ قرار دارد و از برگشت خون از بطن چپ به دهلیز چپ جلوگیری می‌کند. اگر دریچه میترال به درستی بسته نشود، خون از بطن چپ به دهلیز چپ برمی‌گردد. این عارضه برگشت خون به قلب نامیده می‌شود و می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد دریچه میترال شود.

اختلال در عملکرد دریچه میترال می‌تواند باعث علائمی مانند تنگی نفس، سرفه، ضربان قلب نامنظم و درد قفسه سینه شود. در موارد شدید، اختلال در عملکرد دریچه میترال می‌تواند منجر به نشت خون از دریچه میترال شود. درمان اختلال در عملکرد دریچه میترال به شدت بیماری بستگی دارد. در موارد خفیف، ممکن است درمان دارویی کافی باشد. در موارد شدیدتر، ممکن است جراحی برای تعویض دریچه میترال معیوب لازم باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس