مراقبت و سلامت

صبحانه برای کاهش چربی خون

اگر پزشک معالجتان به شما گفته است که چربی خون بالا دارید، اولین گام در کاهش کلسترول تغییر در سبک غذا خوردن است. مطالعات نشان می دهد برای کاهش کلسترول نه تنها نباید وعده صبحانه تان را حذف نکنید، بلکه باید از مواد غذایی مناسب در این وعده مهم غذایی استفاده کنید.

ما در این مقاله سعی کرده ایم چند ایده صبحانه برای کاهش چربی خون بالا که شامل سالم ترین مواد غذایی برای بهبود سلامت قلب نیز مفید است به شما معرفی کنیم. شما می توانید کلسترول خود را به طور طبیعی کاهش دهید.

برای کاهش چربی خون بالا در صبحانه چه بخوریم

برخی از افراد وقتی صحبت از صبحانه می شود، می گویند آیا اصلا باید صبحانه بخورند؟ کیمبرلی گومر، مدیر تغذیه مرکز سلامتی Pritikin در میامیِ فلوریدا می گوید: “اگر صبح بیدار می شوید و احساس گرسنگی نمی کنید واقعا نیازی نیست که حتما و به زور غذا بخورید.” بسیاری از مردم به علائم گرسنگی بدن خود توجهی ندارد و خودشان را ملزم به خوردن موادی می کنند که برای بدن آنها مفید نیستند.

بلغور جوی دوسر

وقتی بدن شما می گوید گرسنه است، یکی از بهترین گزینه ها برای صبحانه جهت کاهش چربی خون بلغور جو دوسر است. البته نباید از بسته های فوری بلغور جوی دوسر استفاده کنید، بلکه منظور ما بلغور جوی دوسر کامل است. اگر برای پختن بلغور صبح ها وقت کافی ندارید، می توانید آخر هفته به اندازه چند وعده جو دو سر درست کنید و هر روز صبح یک قسمت را گرم کنید. فراموش نکنید که جوی دوسر را با سایر مواد مغذی، مانند انواع توت ها و پروتئین (شیر جوی دوسر، شیر بادام) مصرف کنید.

شیر جوی دوسر نیز چربی اشباع کمتری نسبت به شیر گاو دارد. همچنی این نوع شیر حاوی فیبرهای مفید و کاهش دهنده کلسترول مانند بتا گلوکان است و کلسترول LDL را بهتر از شیر گاو کاهش می دهد.

جوی دو سر حاوی فیبرهای مفید است. یکی از این فیبرها بتا گلوکان است که در روده به مادی شبیه ژل تبدیل می شود و متابولیسم جذب کلسترول را تعدیل و به شما کمک می کند تا چربی بی

جوی دوسر و انواع توت برای کاهش چربی خون
جوی دوسر و انواع توت برای کاهش چربی خون

شتری دفع کنید. تحقیقات در علم تغذیه نشان می دهد که بتا گلوکان به میکروب های روده کمک می کند تا روی سطح کلسترول خون شما تأثیر بگذارتد. این میکروب ها پروبیوتیک ها، اسید صفراوی را تنظیم و اسیدهای چرب زنجیره ای کوتاهی تولید می کنند که بر نحوه تنظیم کلسترول کل خون تأثیر می گذارند.

توصیه می کنند که جوی دوسر خود را با انواع توت ها میل کنید.چرا که خوردن انواع توت علاوه بر اینکه به طور قابل توجهی کلسترول را کاهش می دهد، موجب کاهش فشار خون بالا، گلوکز ناشتا و التهاب های می شود که می تواند تصلب شرایین ایجاد کند. این ترکیب خوشمزه سلامت قلب را نیز بهبود می بخشد!

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ منبعی سالم از پروتئین است و می تواند بخشی از یک صبحانه برای کاهش چربی خون باشد. زرده تخم مرغ یکی از پنج منبع اصلی کلسترول در رژیم های غذایی آمریکای شمالی است. در واقع این چربی های اشباع شده در زرده تخم مرغ است که ارزش حذف آن از رژیم کم چرب را دارد.

سفیده تخم مرغ غنی از پروتئین است و خوردن املت یک روش سریع و مغذی برای آغاز کردن روز است.

املت سفید تخم مرغ بدون روغن یا با روغن های گیاهی همراه با سبزیجات خرد شده و سیب زمینی می تواند یک ترکیب عالی برای صبحانه شما باشد.

برای اینکار به آسانی چند سفیده تخم مرغ را با همزن بزنید، مقداری از سبزیجات و سیب زمینی خرد شده را داخل آن بریزید و آن را در ماهیتابه رژیمی سرخ کنید!این املت در کمتر از 5 دقیقه آماده است.

متخصصان تغذیه در مرکز Pritikin پیشنهاد می کنند صبحانه شما برای کاهش چربی خون حتما حاوی پروتئین و کربوهیدرات باشد.

مصرف سبزیجات برگ دار در صبحانه:

سبزیجات برگ پهن برای کاهش چربی خون بالا
سبزیجات برگ پهن برای کاهش چربی خون بالا

تحقیقات نشان می دهد سبزیجات با سلامت شریان ها (عروق خونی سالم) ارتباط مستقیم دارند. به گفته محققان، خوردن سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ و کاهو به شما کمک می کند تا سطح کلسترول خود را کاهش دهید. چرا که میزان کلسترول دفع شده از بدن را افزایش می دهد و دارای خواص آنتی اکسیدانی است.

مواد غذایی دیگری که برای کاهش چربی خون می توانید در صبحانه بخورید عبارتند از:

  • انواع فلفل
  • سیب زمینی شیرین
  • مغز های گیاهی

چربی خون بالا یکی از عوامل خطر بیماری های قلبی و عروق است. در صورتی که دچار کلسترول بالا هستید، تغییر رژیم غذایی به خصوص صبحانه می تواند در کنترل چربی خون شما نقش مهمی ایفا کند. به خاطر داشته باشید در کنار رژیم غذایی، داشتن فعالیت بدنی، مصرف به موقع داروهای کنترل چربی خون و چکاپ های دوره ای می تواند از عوارض چربی خون بالا بکاهد.

 

منابع:

www.pritikin.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس