بیماری ها

اکوی قلب در کاردیومیوپاتی چه نقشی دارد و چگونه به درمان کمک می کند؟

کاردیومیوپاتی به بیماری‌های عضله قلب اشاره دارد. این بیماری‌ها علل، علائم و درمان‌های بسیاری دارند. در کاردیومیوپاتی، عضله قلب بزرگ، ضخیم یا سفت می‌شود. در موارد نادر، بافت عضله در قلب با بافت اسکار جایگزین می‌شود. هرچه کاردیومیوپاتی بدتر شود، قلب ضعیف‌تر می‌شود. در نتیجه کمتر قادر به پمپ کردن خون در بدن و حفظ ریتم الکتریکی معمولی است. این موضوع می‌تواند منجر به نارسایی قلبی یا ضربان قلب نامنظم به نام آریتمی شود. به نوبه خود، نارسایی قلبی می‌تواند باعث جمع شدن مایعات در ریه‌ها، مچ پا، ساق پا، پا یا شکم شود. برای درمان این بیماری ابتدا باید آن را تشخیص داد که برای تشخیص آن پزشک اکوی قلب را توصیه می‌کند که در ادامه به نقش اکوی قلب در تشخیص کاردیومیوپاتی می‌پردازیم.

 

بررسی اجمالی اکوی قلب در کاردیومیوپاتی

انواع کاردیومیوپاتی عبارتند از:

  • کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک
  • ضربان قلب و عروق
  • کاردیومیوپاتی محدود کننده
  • دیسپلازی بطن راست آریتتوژنیک
  • کاردیومیوپاتی طبقه بندی نشده

کاردیومیوپاتی را می‌توان در طول زندگی کسب کرد یا به ارث برد. “اکتسابی” به این معنی است که شما با این بیماری متولد نشده‌اید، اما به دلیل یک بیماری یا عامل دیگری آن را ایجاد می‌کند. “ارثی” یعنی پدر و مادر شما ژن بیماری را به شما منتقل کنند. بسیاری از اوقات، علت کاردیومیوپاتی مشخص نیست.

کاردیومیوپاتی می‌تواند در هر سنی، افراد را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، افراد در گروه‌های سنی خاص احتمال ابتلا به انواع خاصی از کاردیومیوپاتی را دارند. این مقاله به نقش اکوی قلب در کاردیومیوپاتی در بزرگسالان می‌پردازد.

 

علائم بزرگ شدن قلب

علائم

بعضی از افرادی که کاردیومیوپاتی دارند هرگز علائم و علائمی ندارند. برخی دیگر در مراحل اولیه بیماری علائم یا علائمی ندارند.

هرچه کاردیومیوپاتی بدتر شود و قلب ضعیف‌تر، معمولاً علائم نارسایی قلبی بروز می‌کند. این علائم و نشانه‌ها شامل موارد زیر است:

  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس ، به ویژه با فشار بدنی
  • خستگی
  • تورم در مچ پا، ساق پا، پاها، شکم و رگ‌های گردن
  • علائم و نشانه‌های دیگر ممکن است شامل سرگیجه باشد.
  • سبک بودن؛
  • غش در حین فعالیت بدنی؛
  • آریتمی (ضربان قلب نامنظم)؛
  • درد قفسه سینه، به خصوص بعد از فشار بدنی یا وعده‌های غذایی سنگین.
  • و زمزمه‌های قلب (سوفل قلب، صداهای اضافی یا غیرمعمول است که در هنگام ضربان قلب شنیده می‌شود.)

 

نحوه تشخیص با اکوی قلب

پزشک شما بر اساس تاریخچه پزشکی و خانوادگی ، معاینه جسمی و نتایج حاصل از آزمایشات، کاردیومیوپاتی را تشخیص خواهد داد.

  • پزشک شما می‌خواهد در مورد تاریخچه پزشکی شما بداند. او می‌خواهد بفهمد چه علائمی و مدت زمانی که آن‌ها را تجربه کرده‌اید.
  • پزشک شما می‌خواهد بداند که آیا کسی در خانواده شما دچار کاردیومیوپاتی، نارسایی قلبی یا ایست قلبی ناگهانی شده است یا خیر.
  • پزشک برای گوش دادن به قلب و ریه‌های شما برای صداهایی که ممکن است کاردیومیوپاتی را نشان دهد، از یک استتوسکوپ استفاده خواهد کرد. این صداها حتی ممکن است نوع خاصی از بیماری را نشان دهند.

 

تست‌های تشخیصی کاردیوماتی

پزشک شما ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را برای تشخیص کاردیومیوپاتی توصیه کند.

آزمایش خون

در طی آزمایش خون مقدار کمی خون از بدن شما گرفته می‌شود. اغلب با استفاده از سوزن از رگ در بازوی شما کشیده می‌شود. این روش معمولاً سریع و آسان است، اگرچه ممکن است باعث ناراحتی کوتاه مدت شود.

آزمایش آنزیم های قلبی اطلاعاتی در مورد قلب شما به پزشک می‌دهد.

 

CHEST X RAY

اشعه ایکس قفسه سینه از اندام‌ها و ساختارهای داخل سینه مانند قلب، ریه‌ها و رگ‌های خونی عکس می‌گیرد. این آزمایش می‌تواند نشان دهد که قلب شما بزرگ شده است یا خیر. اشعه ایکس قفسه سینه همچنین می‌تواند نشان دهد که مایعات در ریه‌های شما جمع شدند یا خیر.

 

EKG (الکتروکاردیوگرام)

EKG یک آزمایش ساده است که فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کند. این آزمایش نشان می‌دهد که ضربان قلب چگونه است. EKG همچنین با عبور از هر قسمت از قلب، قدرت و زمان سیگنال‌های الکتریکی را ثبت می‌کند.

نوار قلب برای تشخیص و بررسی بسیاری از مشکلات قلبی مانند حمله قلبی ، آریتمی و نارسایی قلبی استفاده می‌شود. نتایج EKG همچنین می‌تواند اختلالات دیگری را که بر عملکرد قلب تأثیر می‌گذارد را نشان دهد.

EKG استاندارد فقط چند ثانیه ضربان قلب را ضبط می‌کند. در نتیجه مشکلاتی که در طول آزمایش اتفاق نمی‌افتد را تشخیص نمی‌دهد.

 

اکوی قلب در کاردیومیوپاتی

اکوکاردیوگرافی (اکو) آزمایشی است که از امواج صوتی برای ایجاد تصویری در حال حرکت از قلب شما استفاده می‌کند. تصویر نشان می‌دهد که قلب شما چقدر خوب کار می‌کند و اندازه و شکل آن را نیز نشان می‌دهد.

 

اکو استرس

این آزمایش به عنوان بخشی از یک تست استرس انجام می‌شود. اکو استرس می‌تواند نشان دهد که آیا جریان خون به قلب شما کاهش یافته است یا خیر که نشانه‌ای از بیماری عروق کرونر قلب است.

 

اکو مری

برای این آزمایش، یک گره موج صدا در انتهای یک لوله مخصوص قرار داده شده است. لوله به آرامی از گلو و درون مری عبور می‌کند (گذر از دهان به معده شما). از آنجا که مری درست پشت قلب است ، TEE می‌تواند تصاویر مفصلی از ساختارهای قلب ایجاد کند.

قبل از TEE، دارویی به شما کمک می‌کند تا به آرامش برسید و گلوی شما با داروی بی حسی اسپری می‌شود.

 

درمان

در صورتی که در اکو در کاردیومیوپاتی  این بیماری تشخیص داده و علائم هم موجود باشد نیازی به درمان وجود دارد. بعضی اوقات، کاردیومیوپاتی اتساع شده که ناگهان به وجود می‌آید ممکن است به تنهایی از بین برود. درمان بستگی به نوع کاردیومیوپاتی شما، شدت علائم و عوارض و سن و سلامت کلی شما دارد. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تغییر سبک زندگی
  • دارو درمانی
  • روش های  غیر جراحی
  • جراحی و پیوند قلب
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس