بیماری ها

اکوکاردیوگرافی در زنان

به گفته رئیس اداره‌ سلامت بانوان کشور ایران، بیماری‌های قلبی عروقی مهم‌ترین عامل مرگ زنان بین ۳۰ تا ۷۰ سال است. تغییر در سبک زندگی و عادات غذایی و تشخیص زودهنگام بیماری های عروق کرونر توسط روش های غیر تهاجمی همانند اکوکاردیوگرافی نقش مهمی در پیشگیری و کنترل این بیماری ها در زنان دارد.

تفاوت بیماری های قلبی عروقی زنان با مردان

نظریه های متعددی درباره علت مرگ بیشتر زنان در مقایسه با مردان به دلیل بیماری های قلبی عروق وجود دارد. از طرف دیگر، زنان هنگام بروز بیماری تمایل به پیرتر شدن دارند، بنابراین بر پیچیدگی مدیریت بیماری ها می افزایند. بروز علائم بیماری های قلبی عروقی نیز در زنان متفاوت است.

برای مثال زنان بیماری انسدادی عروق کمتری نسبت به مردان دارند. کوتاه تر بودن قد و کوچکتر بودن بدن زنان منجر به افزایش حساسیت به خونریزی در درمان های ضد انعقادی و در نتیجه موفقیت کمتر در درمان می شود.

زنان به طور سنتی در مطالعات تحقیقاتی کمتر مورد توجه قرار می گیرند، بنابراین کمتر در مورد ماهیت منحصر به فرد پاتوفیزیولوژی زنان و پاسخ آنها به درمان بحث می شود. سرانجام، عدم آگاهی قابل توجه در بین زنان و جامعه پزشکی در مورد خطر بیماری های قلبی عروقی در زنان وجود دارد.

این سوگیری منجر به تأخیر در تشخیص و درمان هزاران بیمار زن شده است. تشخیص به موقع و دقیق برای زنانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند بسیار مهم است. چرا که 40٪ از حملات اولیه قلب باعث مرگ می شود.

با توجه به این موارد، روش های غیرتهاجمی تشخیصی مثل تصویر برداری و انواع اکوکاردیوگرافی می تواند به طور مؤثر این بیماری ها را در زنان طبقه بندی کند .بر این اساس نیز امکان پیگیری اقدامات درمانی تهاجمی و همچنین اقدامات پیشگیرانه بیش از پیش میسر خواهد شد.

بررسی قلبی زنان و روش های تشخیصی بیماری های قلبی عروق

بررسی قلبی بیماران زن با ارزیابی فاکتور های خطر جهانی است. عواملی همچون سن، جنس، استعمال دخانیات، فشار خون بالا، دیابت و چربی خون بالا را می توان برای تعیین افراد کم خطر، متوسط ​​و پر خطر مورد بررسی قرار داد. آزمایش اکوی استرس برای افرادی که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آزمایشات اولیه متوسط ​​است توصیه می شود.

گزینه های آزمایش استرس شامل موارد زیر است:

طبق دستورالعمل های تست ورزش انجمن قلب آمریکا، در صورتی که نتایج آزمایش های اولیه زنان برای بیماری های قلبی عروق در درجه متوسط ​​باشد، نتیجه نوار قلب در حالت استراحت طبیعی باشد و فرد توانایی انجام ورزش را داشته باشد، باید تحت تست ورزش قرار بگیرند.

 

با این حال، آزمایش اکو استرس به تنهایی حساسیت کمتری در زنان نسبت به مردان دارد. این حساسیت پایین به دلیل سن بالاتر و همبودی بیشتر در زنان و در نتیجه کاهش عملکرد قلبی آنها است. به همین خاطر در تست ورزش ممکن است ضربان قلب هدف مورد نظر بدست نیاید.

علاوه بر این، قلب زنان ولتاژ کمتری در نوار قلب نشان می دهند، بنابراین تفسیر قطعات ST دشوارتر می شود. این کاهش به دلیل اثرات شبه دیگوکسین استروژن است که ممکن است بر تغییرات بخش ST در طول تست ورزش تأثیر بگذارد.

مزایای اکوکاردیوگارفی برای زنان

اکوکاردیوگرافی استرس یا اکو استرس برای تست ورزش و استرس دارویی ایده آل است. طبق گزارشان حساسیت تشخیص بیماری های عروق کرونر توسط اکوی استرس بین 81٪ تا 86٪ است. همچنین تحقیقات نشان می دهد که اکو استرس اطلاعات دقیق تری از پیش آگهی از بیماری های قلبی را فراهم می کند.

اگرچه تست استرس با روشهای هسته ای نیز دقت و اطلاعات بسیار خوبی را در مورد پیش آگهی و تشخیص بیماری های عروق کرونر نشان داده است، اما قرار گرفتن در معرض اشعه و استفاده از پروتز های سینه، این آزمایش را برای بیماران زن کمتر مطلوب می کند.

 تشخیص بیماری های دریچه ای قلب با اکوکاردیوگرافی

علاوه بر بیماری عروق کرونر قلب، زنان در معرض بیماری های دریچه قلب نیز هستند. بیماری دریچه مادرزادی و اکتسابی قلب یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در زنان و مردان است.

اکوکاردیوگرافی برای بررسی وجود سوفل و سایر موارد مشکوک به بیماری دریچه قلب مناسب است. این روش با تشخیص صحیح، استراتژی های درمانی مناسب از جمله تجویز آنتی بیوتیک پروفیلاکسی و مداخلات جراحی در بیماران را تسهیل می کند.

به دلیل غیر تهاجمی بودن، اکوی قلب می تواند برای پیگیری زنان بارداری که مبتلا به بیماری قلبی عروقی هستند نیز استفاده کرد. نظارت بر قلب در دوران بارداری می تواند اطمینان دهد که مادر و کودک در طول بارداری سالم می مانند.

علاوه بر این، اکوکاردیوگرافی جنین می تواند به تشخیص اختلالات قلبی جنین در رحم کمک کند. با این کار می توان برنامه درمانی مناسب، حتی قبل از تولد نوزاد را نیز وضع کرد.

اکوکاردیوگرافی برای تصویربرداری از قلب یک زن در تمام مراحل زندگی او ایده آل است. ما باید همه زنان را تشویق کنیم که به پزشکان مراجعه کنند و درباره علائم و خطرات بیماری های قلبی عروقی آگاه شوند. همچنین پزشکان نیز باید تشویق شوند تا به صحبت های بیماران زن خود توجه بیشتری کرده و آزمایش های تشخیصی مناسب را به موقع تجویز کنند. برای انتخاب بهترین روش تشخیصی بیماری های قلبی عروقی و انجام آن با ما تماس بگیرید.

 

منابع:

www.onlinejase.com

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس