بیماری ها

اکوکاردیوگرافی بافت داپلر و موارد استفاده از آن

تحولات اکوکاردیوگرافی یا کاردیوگرافی سونوگرافی (UCG) باعث بهبود توانایی های بالینی ما شده است. با این حال، سخت افزار و قابلیت های پیشرفته نرم افزار منجر به امکانات UCG از مزایای بالینی مشکوک شده است. آیا اکوکاردیوگرافی بافت داپلر (TDE) نمونه ای از این موارد است؟

 

ارائه فرضیه

TDE  یا همان اکوکاردیوگرافی بافت داپلر به عنوان پیشرفت در زمینه تفسیر اکوکاردیوگرافی مورد توجه قرار گرفته است. بازی چشمگیر رنگ ها، شکل های موجی و مقادیر سرعت به ظاهر دقیق، می تواند فریبنده باشد. اکوی داپلر یک مورد واضح از استفاده نادرست از فناوری است.

 

آزمون فرضیه

برای درک این موضوع، مقایسه ای بین جریان داپلر و بافت داپلر انجام می شود. برای اندازه گیری سرعت بالینی معنی دار از نظر بالینی با داپلر، ما نیاز به دانش قبلی از خط حرکت داریم. این در جریان خون ممکن است اما در بافت پیچیده میوکارد قلب غیرممکن است. مقایسه کیفی نشان می دهد که داپلر برای مطالعات جریان خون مناسب است.

 

پیامدهای فرضیه

در حال حاضر  اکوکاردیوگرافی بافت داپلر  TDE  به عنوان یک روش غیرمستقیم برای ارزیابی قلبی مورد استفاده قرار می گیرد؛ زمانی که روش های مستقیم کاربردی تر هسستند. کار روی TDE در حال حاضر فقط “تحقیق و انتشار” مطالب قابل بحث است و به مزایای بالینی ملموس تبدیل نمی شود.

پیشرفت های تست اکوکاردیوگرافی بافت داپلر

  • پیشرفت در نمایش حالت خمیده M
  • تصویربرداری از سرعت جریان خون
  • ردیابی بافت

با وجود این پیشرفت ها هنوز هم این روش به دلیل استفاده غیر اصولی از آن نالمیدکننده است. زیرا اکوکاردیوگرافی بافت داپلر برای مطالعات مربوز به جریان خون مناسب است و استفاده از آن در ردیابی بافت، غیر منطقی است. کلیه اطلاعات بدست آمده توسط TDE از نظر علمی نادرست است. این باعث می شود همه مقالات منتشر شده در این زمینه با نقصان مواجه شوند. تصمیم گیری براساس کاربرد نادرست از این فناوری، برای متخصص قلب و عروق قابل قبول نخواهد بود.

حالت M ذر اکو بافت داپلر

اکوکاردیوگرافی یا سونوگرافی قلبی (UCG) یک روش اساسی برای بررسی قلب و عروق است. ماهیت غیر تهاجمی آن ها، آن را به شکلی قابل قبول و ایمن تبدیل می کند. در بسیاری از موارد، در عملکرد تشخیصی از کاتتریزاسیون قلبی سبقت گرفته و به عنوان یک انتخاب برای تحقیق مورد استفاده قرار می گیرد.

 

پیشرفت سریع UCG بینش جدیدتری را در مورد آناتومی و فیزیولوژی قلب در اختیار پزشکان قرار داده است. با در دسترس بودن فناوری دیجیتال می توان داده های خام را به روش های مختلف دستکاری کرد. این همچنین باعث ایجاد امکانات UCG در مورد مزایای بالینی مشکوک شده است. اکوکاردیوگرافی بافت داپلر (TDE)  یکی از این نمونه هاست.

 

برای انجام سونوگرافی قلبی معمولا دو ویژگی قلبی مد نظر است:

  • ساختار
  • جریان خون

هر دو این ویژگی ها در نهایت نشان دهنده عملکرد قلبی است. تصویربرداری از حالت  Mیا B و همین طور تصویربرداری سونوگرافی ساده در واقع بر روی ساختار قلب مطالعه می کنند. اما جریان خون توسط مطالعات داپلر (DS) مورد مطالعه قرار می گیرد. در هر جریانی، پیشرفت باید به تدریج درک ما را از قلب ، ساختار و عملکرد آن بهبود دهد. یا پیشرفت باید سهولت کار را بهبود ببخشد یا باعث مستندات بهتری شود.

 

پیشرفت هایی که در طول تصویربرداری سونوگرافی قلب حاصل شد

  • عملکرد تشخیص حالت M به همراه وضوح زمانی
  • تصویربرداری دو بعدی به همراه وضوح مکانی
  •  تصویربرداری هارمونیک به همراه بهبود کیفیت تصویر
  •  درک بهتر از بافت قلبی
  • توصیف بافت اولتراسونیک و تعیین خاصیت صوتی و آنالیز بافت
  • بررسی حالت M و وضوح زمانی در بخش های مختلف و تصویربرداری سه بعدی
  • از دیگر ویژگی هایی است که با پیشرفت در تصویربرداری سونوگرافی قلب به آن دست یافتند.

 

پیشرفت هایی که در زمینه سونوگرافی داپلر حاصل شد:

  • موج مداوم (CW) – جریان های با سرعت بالا را شناسایی و اندازه گیری می کند.
  • موج پالس (PW) – جریان غیرطبیعی را مسیریابی می کند
  • نقشه برداری جریان رنگی (CFM) – برای مطالعه جریان خون درون عروق بوده، امکان تصویربرداری از جریان خون و دامنه قدرت داپلر را فراهم آورد.
  • کنتراست، trans-oesophageal و UVG از ویژگی های دیگر این پیشرفت هستند.

 

اکوکاردیوگرافی بافت داپلر چیست؟

سونوگرافی بافت داپلر شبیه یک آزمایش اکوکاردیوگرام است که در آن از امواج صوتی با فرکانس بسیار بالا استفاده می شود. در واقع در این تست این امواج فرکانس بالا را از قلب و رگ های خونی بیمار عبور می دهند. امواج صوتی برگشت دهنده (پژواک ها) توسط مبدل های مخصوصی جمع اوری می شود. این پژواک های جمع آوری شده به عکس هایی تبدیل می شوند که جریان خون را در سرخرگ ها یا قلب نشان می دهد.

 

مزیت سونوگرافی داپلر

آزمایش اکوکاردیوگرافی بافت داپلر به پزشکان اجازه می دهد تا به روشنی ببینند که چگونه خون در قلب و رگ های خونی جریان می یابد. همچنین به آن ها اجازه می دهد انسدادهای درون عروق خونی را شناسایی کنند.متخصصان قلب و عروق همچنین قادر هستند با این تست میزان گرفتگی عروق و دریچه های قلبی را نیز اندازه گیری کنند. این ممکن است برای بیماران مبتلا به آترواسکلروز یا بیماری عروق کرونر توصیه شود.

از اکوکاردیوگرافی بافت داپلر برای ارزیابی جریان خون در عروق کرونر (رگ های خونی قلب)، شریان کاروتید (شریان اصلی در گردن) ، شریان های اصلی بازوها و پاها یا در قلب استفاده می شود.

 

آمادگی برای انجام تست اکوکاردیوگرافی بافت داپلر

آزمایش سونوگرافی داپلر معمولاً در یک کلینیک مانند کلینیک اکوکاردیوگرافی دکتر مزارعی انجام می شود. برای بهبود کیفیت صدا، ژل مخصوصی روی بخشی از بدن بیمار قرار می گیرد. سپس هنگام ضبط تصاویر رگ های خونی، مبدل (پروب دستی که امواج صوتی را منتقل می کند) در برابر پوست بیمار نگه داشته می شود. آزمایش حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد و بدون درد است.

 

نحوه آمادگی

معمولاً نیازی به محدود کردن غذاها یا مایعات و یا آماده سازی های خاص قبل از آزمایش اکوکاردیوگرافی بافت داپلر نیست. در مورد هر نوع دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید. برای کسب اطلاعات خاص در مورد نحوه انجام این تست، بهتر است از مراکزی که در آن قرار است تست را انجام دهید سوال بپرسید.

 

به طور کلی اکوکاردیوگرافی بافت داپلر؛

اکوکاردیوگرافی دو بعدی از عملکرد قلبی را فراهم می کند. ویژگی آن هم نمایش دقیق آناتومی قلبی عروقی به همراه وضوح بالا است.

قبل از پیشرفت تصویربرداری دو بعدی از قلب، اکوکاردیوگرافی بافت داپلر به عنوان یک روش غیرتهاجمی قلبی عروقی مورد استفاده قرار می گرفته است. تست اکو داپلر یک بخش جدایی ناپذیر از بررسی دقیق هموداینامیک قلبی است. هر دو عملکرد سیستولیک و دیاستولیک قلبی می توانند توسط اکوکاردیوگرافی بافت داپلر به وسیله اندازه گیری جریان خون مورد بررسی قرار بگیرند.

 

فشار خون سیستولیک؛

زمانی که قلب به طور معمول تپش دارد خون را با یک سرعتی وارد عروق خونی می کند. به سرعت خون درون شریان ها که ناشی از انقباض فعال قلب است فشار سیستولیک گفته می شود. در مورادی که فرد در فعالیت و استرس قرار دارد مثل مواقعی که ورزش می کند یا تحت تاثیر فشار عاطفی قرار دارد، این فشار سیستولیک افزایش می یابد. در مواردی که این فشار سیستولیک بیشتر از حد معمول باشد باعث:

  • سرگیجه
  • غش یا سنکوپ
  • و در برخی موارد نارسایی اندام را باعث می شود.

 

در موارد دیگر ممکن است که فشار خون سیستولیک کاهش یابد که معمولا در نتیجه خونریزی، بیماری قلبی مانند کاردیومیوپاتی یا اتساع عروق خونی اتفاق می افتد.

 

فشار خون دیاستولیک؛

این فشار خون در نتیجه فشار خون موجود درون شریان هادر زمانی که قلب در حالت استراحت یا به عبارتی حالت دیاستول قرار دارد، ایجاد می شود. در طول دیاستول قلب در حالت آرامش قرار دارد و دریچه های بطن باز بوده و خون وارد قلب می شود. براثر ماردی ممکن است که با افت فشار دیاستول مواجه شویم که علت آن می تواند خونریزی، کمبود آب و یا گشادی شریان ها به طور غیرطبیعی باشد.

 

همان طور که در بالا هم به آن اشاره کردیم از اکوکاردیوگرافی بافت داپلر در بیماری های دریچه قلب هم می توان استفاده کرد.

اکو داپلر در بیماری دریچه قلب

اکوکاردیوگرافی بافت داپلر در بیماری دریچه قلب

زمانی که قلب می تواند در واقع حفره های قلبی که شامل دو دهلیز و دو بطن است منقبض می شود. با انقباض ان ها جریان خون سراسر بدن تامین می شود. در موارد که دریچه ها دچار مشکل شوند انجام اکو برای بیمار توصیه می شود. معمولا زمانی که متخصص قلب خوب در حال معاینه قلب شما است، ممکن است که صداهای غیرطبیعی بشنود و در این زمان اکوکاردیوگرافی داپلر را برایتان توصیه کند.

چه زمانی نیاز به اکوکاردیوگرافی داپلر است؟

  • سوفل قلبی
  • داشتن علائم بیماری قلبی (خستگی غیرمعمول، تنگی نفس، تب، درد قفسه سینه، سرگیجه، ضربان قلب و…)

در مواردی مانند وقتی که بیماری دریچه خفیف تا شدید دارید، به هنگام تعویض دریچه های معیوب و غیره شما نیاز به انجام آزمایشات بیشتری داشته باشید.

هزینه انجام اکوکاردیوگرافی بافت داپلر

هزینه انجام این تست معمولا بین ۲۵۰ دلار تا ۵۰۰ دلار متغیر است. افرادی که تحت پوشش بیمه قرار ندارند مجبور هستند که خودشان این هزینه ها را تقبل کنند. آن دسته از افرادی که تحت پوشش بیمه نیز هستند گاها بیمه تمامی هزینه اکو قلب را تقبل نمی کنند و بیمار باید خود بخشی از هزینه ها را تقبل کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس