مراقبت و سلامت

افزایش فشار خون پایین با این چند راهکار

فشار خون پایین (هیپوتانسیون) معمولاً فشارخون زیر 90/60 میلی متر جیوه در نظر گرفته می شود. این عارضه به خصوص با افزایش سن بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. غش، تاری دید، سرگیجه و سبکی سر چند نشانه سایع فشار خون پایین است. در صورت عدم درمان، هیپوتانسیون می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود و باعث آسیب طولانی مدت به قلب و مغز شود.
کم فشاری خون می تواند ناشی از  عوارض جانبی برخی از داروها و بیماری ها مانند دیابت باشد. رژیم غذایی شما نیز روی سلامت قلب و فشار خون شما تأثیر فراوانی دارد.

فشار خون طبیعی معمولاً بین 90/60 و 120/80 میلی‌متر جیوه (میلی‌متر جیوه) است. اندازه گیری فشارخون سالم برای افراد بر اساس موارد زیر سنجیده می شود:

  • سابقه پزشکی
  • سن
  • وضعیت کلی بدن

اگر میزان فشارخون شما کمتر از 90/60 میلی متر جیوه باشد و علائم دیگری داشته باشید، ممکن است پزشک بگوید که شما دچار فشار خون کم هستید. برخی از این علائم عبارتند از:

  • تاری دید
  • گیجی یا مشکل در تمرکز
  • سرگیجه
  • غش کردن
  • سبکی سر
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • ضعف

در اینجا چند نکته درباره رژیم غذایی وجود دارد که ممکن است به افزایش فشار خون شما به سطح طبیعی کمک کند.

برای کمک به افزایش فشارخون پایین چه بخوریم:

به مقدار زیاد مایعات بنوشید

وقتی کم آب می شوید، حجم خون شما کاهش می یابد. همین امر  باعث کاهش فشارخون می شود. اکثر پزشکان نوشیدن حداقل دو لیتر (تقریباً هشت لیوان) آب در روز را توصیه می کنند. مصرف آب شما باید در هوای گرم یا هنگام ورزش بیشتر باشد.

افزایش فشار خون پایین با آب خوردن
افزایش فشار خون  با مصرف مایعات بیشتر

مطمئن شوید که به اندازه کافیدر سول روز آب می نوشید، زیرا مایعات حجم خون را افزایش می دهند و اجازه نمی دهند تا بدن کم آب شود. به بیماران مبتلا به فشار خون کم توصیه می شود که  میان وعده‌های نمکی – مانند آجیل شور یا ترشی را بین وعده‌های غذایی و همراه با یک لیوان آب میل بخورند.

غذاهای پر نمک بخورید

غذاهای پر نمک می توانند فشارخون شما را افزایش دهند. منابع خوب نمک طبیعی عبارتند از زیتون، پنیر دلمه و انواع کنسور مثل کنسرو تن ماهی. همچنین می توانید بسته به سلیقه خود نمک صنعتی یا نمک دریا را به وعده های غذایی خود اضافه کنید.

کافئین بنوشید

نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای کافئین دار باعث افزایش ضربان قلب و افزایش موقت فشارخون می شوند. این فرایند معمولاً کوتاه مدت است و مصرف کافئین بر فشارخون همه افراد  تأثیر یکسانی ندارد.

افزایش فشار خون پایین با کافئین
افزایش فشار خون پایین با کافئین

اگر به طور منظم قهوه می نوشید، ممکن است بدن شما به اثرات آن بر روی سیستم عروقی کمتر واکنش نشان دهد. با این حال قهوه به افزایش فشار خون پایین کمک می کند.

افزایش فشار خون کم با مصرف B12

ویتامین B12 نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز دارد. کمبود این ویتامین مهم می تواند منجر به کم خونی شود و  فشارخون را کاهش شود. کم خونی می تواند منجر  به آسیب اندام ها و اعصاب شود. غذاهای غنی از ویتامین B12 شامل تخم مرغ، مرغ، ماهی مانند سالمون و ماهی تن و لبنیات کم چرب  را در رژی غذایی خود بگنجانید.

فولات یا ویتامین B9 را افزایش دهید

فولات (ویتامین B9 ) ویتامین ضروری دیگری است که در غذاهایی مانند مارچوبه، کلم بروکلی، جگر، عدس و نخود  پیدا می شود. کمبود این نوع ویتامین می تواند بسیاری از علائم کمبود ویتامین B12 را همراه داشته و باعث کم خونی شودو در نتیجه کاهش فشار خون  شود. بنابراین با مصرف این ویتامین می توانید فشار خون پایین خود را افزایش دهید.

مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید

غذاهایی که کربوهیدرات بالایی دارند، به ویژه غذاهای فرآوری شده، نسبت به سایر غذاها سریع تر هضم می شوند. این فرایند می تواند به افت ناگهانی فشار خون بینجامد. در برخی از مطالعات نشان داده شده است که رژیم کم کربوهیدرات به کاهش فشار خون، به ویژه در افراد مسن کمک می کند.

کاهش حجم وعده های غذایی و بالا بردن فشار خون

هنگامی که یک وعده غذایی بزرگ می خورید، بدن شما برای ضم این وعده غذایی بزرگ انرژی بیشتری می سوزاند که می تواند فشار خون شما را پایین بیاورد. این نوع افت فشار خون مخصوصاً برای کسانی که صبحانه نمی خورند یا روزه داری متناوبی دارند بیشتر است. حذف وعده های غذایی می تواند منجر به پرخوری و غذاخوردن افراطی برای جبران نخوردن غذا شود. خوردن وعده های غذایی کوچکتر در طول روز هم برای هضم و هم برای جریان خون مفیدتر است.

در بیشتر موارد، این تغییرات سبک زندگی می تواند به افزایش فشار خون پایین شما کمک کند. اما اگر داروهای تجویزی باعث کاهش فشار خون شود، ممکن است لازم باشد اقدامات دیگری را انجام دهید.

بسیاری از شرایط پزشکی، سن و داروهای مصرفی می توانند بر فشارخون تأثیر بگذارند. اگر می خواهید فشار خون پایین خود را از طریق رژیم غذایی افزایش دهید، بهتر است با پزشک معالج خود یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا نیازهای تغذیه ای شما به درستی برآورده شود.

 

منابع:

www.nhlbi.nih.gov

https://www.healthline.com/health/low-blood-pressure-diet#tips

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس