مراقبت و سلامت

از نارسایی قلبی می ترسید؟ آب بخورید

بر اساس تحقیقات ارائه شده در کنگره ESC 2021.1، هیدراته ماندن و نوشیدن آب کافی در طولانی مدت می تواند خطر ابتلا به نارسایی قلبی را کاهش دهد.

به گفته دکتر ناتالیا دمیتریوا از موسسه ملی قلب، ریه و خون آمریکا، مطالعات نشان می دهد که حفظ هیدراتاسیون (داشتن آب کافی در بدن) می تواند از تغییراتی که منجر به نارسایی قلبی می شود جلوگیری کند یا روند آن را کاهش دهد. یافته ها نشان می دهد که افراد باید به میزان مایعاتی که در روز مصرف می کنند توجه کافی داشته باشند.

 

نارسایی قلبی چیست؟

نارسایی قلبی نوعی بیماری قلبی است که در آن قلب کارایی لازم را برای پمپاژ خون به تمام بدن را ندارد. در این وضعیت بدن ممکن است اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت نکند.
نارسایی قلبی یک بیماری جدی است و معمولاً درمان قطعی برای آن وجود ندارد. اما بسیاری از افراد که به این بیماری مبتلا هستند می توانند با دارو درمانی و تغییر سبک زندگی خود یک زندگی کامل و لذت بخش داشته باشند.

تشخیص

برای تشخیص نارسایی قلبی، پزشک متخصص قلب و عروق نخست یک شرح حال دقیق از بیمار گرفته، علائم بالینی را بررسی و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. سپس عوامل خطر برای این بیماری قلبی مانند فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر یا دیابت را مورد بررسی قرار می دهد.

در گام بعدی برای برای تشخیص دقیق این بیماری از آزمایش های غیر تهاجمی مانند نوار قلب و انواع اکوی قلب بهره می گیرد.

میزان نوشیدن آب برای جلوگیری از نارسایی قلبی

اثرات نوشیدن آب روی قلب

توصیه های مصرف مایعات برای زنان از 1.6 تا 2.1 لیتر و برای مردان 2 تا 3 لیتر در روز است. با این حال، بررسی های جهانی نشان داده است که بسیاری از افراد حنی حداقل این مقدار را هم نمی نوشند. میزان استاندارد دقیق هیدراتاسیون بدن 2 واحد سدیم در سرم خون است.

زمانی که مردم مایعات کمتری می نوشند، غلظت سدیم سرم خون افزایش می یابد. سپس بدن سعی می کند تا با ذخیره آب این غلظت را حفظ کند. فرایندهایی که بدن برای این کار انجام می دهد، عوامل خطر ایجاد آن را فعال می کند.

دکتر دمیتریوا می گوید: ” هیدراتاسیون و سدیم سرم  خون باید بسته به میزان نوشیدن ما در روز تغییر کند. با این حال، غلظت سدیم سرم در  طولانی مدت باید در محدوده معینی باقی بماند.  این محدوده معمولا بین 2 تا واحد است.

در این مطالعه میزان تأثیر غلظت سدیم سرم در میانسالی که به عنوان معیار هیدراتاسیون در نظر گرفته شد، پیشرفت نارسایی قلبی در 25 سال بعد پیش بینی می کند. محققان در این تحقیق ارتباط بین هیدراتاسیون و ضخیم شدن دیواره های بطن اصلی قلب (بطن چپ) – هیپرتروفی بطن چپ – را که پیش زمینه تشخیص نارسایی قلبی است، مورد بررسی قرار دادند.

مشارکت کنندگان در این تحقیق 44 تا 66 سال سن داشتند و تا 70 تا 90 سالگی در پنج دوره زمانی مورد بررسی قرار گرفتند.

غلظت بالای سدیم سرم در میانسالان با نارسایی قلبی و هیپرتروفی بطن چپ در 25 سال بعد همراه بود. علاوه بر سدیم سرم خون عوامل دیگری که با ایجاد این بیماری و هیپرتروفی بطن در ارتباط بودند مورد توجه قرار گرفت مثل:

هر 1 میلی مول بر لیتر غلظت سرمی سدیم در میانسالی با 1/20 احتمال هیپرتروفی بطن چپ و 1/11 احتمال نارسایی قلبی را در 25 سال بعد افزایش داد.

خطرات هیپرتروفی بطن چپ و نارسایی قلبی در سن 70 تا 90 سالگی هنگامی افزایش می یابد که سدیم سرمی در دوران میانسالی از 142 میلی مول بر لیتر بیشتر شود.

نتایج نشان می دهد که هیدراتاسیون خوب در طول زندگی ممکن است خطر ایجاد هیپرتروفی بطن چپ و نارسایی قلبی را کاهش دهد. علاوه بر این، سدیم سرمی بیش از 142 میلی مول در لیتر خطر عوارض قلبی را افزایش می دهد.

منبع:

www.escardio.org

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا