کنترل و پیشگیری بیماری های قلبی در کودکان و نوجوانان

 کنترل و پیشگیری بیماری های قلبی در کودکان و نوجوانان

آخرین بروز رسانی در آگوست 3, 2020

پیشگیری بهترین روش برای جلوگیری از مشکلات قلبی و عروقی است. نقش والدین در  کنترل تعداد زیادی از فاکتور های خطر بیماری های قلبی زیر  در فرزندان، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را در آینده  و بزرگسالی آنها کاهش خواهد داد:

فشار خون بالا

فشار خون بالا در کودکان چگونه درمان می شود؟

در اکثر موارد، تغییر شیوه زندگی در کودکان، کمک می کند فشار خون بالا را کنترل کنند. برای این کار روش های زیر را مد نظر قرار دهید:

– به کودک خود کمک کنید وزن خود را در محدوده سالم حفظ کند. کودکانی که اضافه وزن دارند معمولاً فشار خون بالاتری نسبت به کودکان دیگر دارند.

– فعالیت و تحرک بدنی آنها را افزایش دهید.

– مقدار نمک مصرفی آنها را محدود کنید.

– در مورد خطرات ناشی از مصرف سیگار به آنها هشدار دهید. نیکوتین موجود در سیگار باعث باریک شدن رگ های خونی و سخت تر شدن جریان خون می شود.

اگر برنامه رژیم و ورزش، فشار خون کودک را کاهش ندهد، ممکن است پزشک معالج برای کودک شما دارو تجویز کند.

کلسترول بالا

چگونه کلسترول بالا جلوگیری یا درمان می شود؟

برای كاهش خطر ایجاد چربی در عروق، كودك شما باید:

– ورزش زیادی بکند: آنها را تشویق کنید تا در بیشتر روزهای هفته 30 تا 60 دقیقه ورزش کنند.

– غذاهایی با کلسترول و چربی کم بخورد: از فرزندتان بخواهید تا بیشتر غلات سبوس دار و میوه و سبزیجات تازه بخورد. (توجه: شما نباید خوردن چربی را برای کودکان زیر 2 سال محدود کنید. نوزادان برای رشد و نمو نیاز به چربی دارند. بعد از دو سالگی، کودکان باید شروع به خوردن چربی کمتری کنند.)

– خطرات ناشی از مصرف سیگار را بداند.

– وزن را کنترل کند تا از خطرات ناشی از چاقی جلوگیری کند.

– دیابت، فشار خون بالا یا سایر شرایطی که ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند کنترل کند.

کودکانی که به چربی خون بالا مبتلا شده اند، باید رژیم غذایی و ورزش خاصی را دنبال کنند. در صورتی که رعایت رژیم غذایی و ورزش درمانی به مدت یک سال، باعث کاهش کلسترول کودکان نشو ، ممکن است پزشک معالج، داروهای کاهش دهنده کلسترول را برای آنها تجویز کند.

سیگار کشیدن

چگونه می توانم فرزندم را از سیگار کشیدن منصرف کنم؟

– در این مورد بهتر است درباره اثرات بد سیگار کشیدن مانند دندان زرد، بوی بد دهان، لباس های بو گرفته و تنگی نفس با آنها صحبت کنید. اگر فرزندتان ورزش کردن را دوست دارد، به او بگویید که چطور سیگار کشیدن می تواند به ریه ها آسیب بزند و میزان اکسیژن مورد نیاز ماهیچه ها را کاهش دهد.

– با فرزندتان به صورت آشکار و واضح در مورد خطرات ناشی از سیگار کشیدن صحبت کنید.

– از نوجوانانی که سیگار نمی کشند تعریف و تمجید کنید.. در یک نظرسنجی که توسط CDC صورت گرفته است، نتایج نشان داد که بیشتر جوانان سیگار نمی کشند. اکثر نوجوانان در این نظرسنجی گفته اند که فکر می کنند سیگار کشیدن غیرقابل تحمل است و با کسی که سیگار می کشد قرار نمی گذارند.

– برای فرزند خود الگو باشید. اگر سیگار می کشید، ترک کنید. اجازه ندهید دیگران در خانه شما سیگار بکشند.

چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم که سیگار را ترک کند؟

– ترک کردن سیگار را به آنها توصیه کنید، اما توصیه شما بهتر است مفید و بیشتر نقش پشتیبانی داشته باشد.

– به آنها كمك كنيد تا دلايل ترک سیگار را درک کنند، مانند طول عمر بیشتر، کاهش احتمال بروز سکته قلبی و مغزی و سرطان. و البته داشتن پول بیشتر برای صرف چیزهای دیگری غیر از سیگار.

– اگر سیگار می کشید، موافقت کنید که با آنها کنار بیایید. حدود نیمی از کل نوجوانانی که سیگار می کشند، والدین سیگاری دارند.

– از فرزندتان بخواهید برای مشاوره در مورد ترک سیگار به پزشک و مشاور مراجعه کند.

استعمال سیگار قابل پیشگیری است. به گفته محققان آمریکایی اگر میزان استعمال دخانیات در بین نوجوانان آمریکایی کاهش نیابد، 5.6 میلیون آمریکایی بعد ها در اثر بیماری های ناشی از استعمال دخانیات جان خود را از دست خواهند دارد.

بیشتر بخوانید  آنژیوپلاستی / استنت گذاری و مراقبت های بعد از آن

چاقی و بروز بیماری های قلبی

چگونه می توانم چاقی فرزندم را مدیریت یا درمان کنم؟

– اگر فکر می کنید فرزندتان چاق است، او را به پزشک ببرید تا مطمئن شوید که چاقی فرزندتان به دلیل مشکل پزشکی نیست. اگر بیماری های قلبی یا شرایط خاصی برای چاقی پیدا نشود، پزشک تغییر درشیوه زندگی همچون تغییر در رژیم غذایی و یا تحرک بیشتر جسمی را برای فرزندتان پیشنهاد می کند.

– مقادیر غذایی مصرفی فرزندتان را کنترل کنید و به آنها یاد بدهید که کالری کمتری مصرف کنند.

– از غذا به عنوان پاداش برای رفتار یا نمرات خوب استفاده نکنید.

– میان وعده های غذایی فرزندتان را محدود کرده و از میان وعده ای که می خورند آگاه باشید.

– بدانید کودک شما در مدرسه چه چیزی می خورد.

– وعده های غذایی تان را به صورت دسته جمعی و خانوادگی بخورید تا راحت تر بدانید فرزند شما چه مقدار و چه غذایی می خورد.

– فعالیت بدنی آنها را افزایش داده و فعالیت های ورزشی سرگرم کننده دسته جمعی انجام دهید.

– مقدار زمانی را که کودک شما برای تماشای تلویزیون و بازی کردن با رایانه صرف می کند، محدود کنید.

کنترل چاقی کودکان دشوار است چرا که غالباً با رسیدن به وزن سالم، کودک به عادتهای قدیمی خود بازمی گردد. پزشک کودک شما می تواند به شما در داشتن یک رژیم غذایی و برنامه ورزشی مناسب کمک کند. این برنامه ها شامل اهداف معقول کاهش وزن، تغییر سبک زندگی، حمایت و پشتیبانی خانواده است.

عدم تحرک جسمی

از کجا بفهمم فرزندم به اندازه کافی ورزش می کند؟

انجمن قلب آمریکا توصیه می کندبرای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی زمینه ای، همه کودکان 5 سال و بالاتر حداقل 60 دقیقه ورزش روزانه انجام دهند. این شامل ترکیبی از فعالیتهای با شدت متوسط ​​و زیاد است.

اگر فکر می کنید کودکتان به اندازه کافی ورزش نمی کند، می توانید این سؤالات را از خود بپرسید:

– کودک شما در هفته چقدر وقت خود را صرف انجام فعالیت های کم تحرک مانند تماشای تلویزیون یا بازی های کامپیوتری می کند؟

– کودک شما در هفته چقدر وقت خود را صرف انجام فعالیتهای تفریحی مانند دوچرخه سواری، اسکیت یا اسنوبورد می کند؟ آیا کودک شما دوچرخه سواری یا پیاده روی را دوست دارد؟

– کودک شما در هفته چقدر زمان خود را صرف انجام فعالیت های هوازی مانند دویدن، رقصیدن، بازی فوتبال یا بسکتبال می کند؟ فعالیت هوازی از مجموعه بزرگی از عضلانی بدن استفاده و به وضعیت قلب و ریه ها کمک می کند.

کودکانی که از ترکیبی از فعالیتهای تفریحی و هوازی لذت می برند، به اندازه کافی ورزش می کنند. اگر از ناتوانی جسمی فرزندتان نگران هستید، با یک پزشک مشورت کنید. او می تواند فعالیتهای بدنی متناسب با سن، جسه و توانایی های فرزندتان پیشنهاد دهد. اگر فرزند شما شرایط پزشکی دارد که فعالیت بدنی را محدود می کند، حتما در مورد فعالیت های بی خطر برای فرزند خود با پزشک مشورت کنید.

چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم تا سطح فعالیت بدنی خود را افزایش دهد؟

اگر فرزند شما از نظر جسمی غیرفعال است، اولین کاری که می توانید انجام دهید محدود کردن مدت زمان تماشای تلویزیون، انجام بازی های کامپیوتری یا گشت و گذار در اینترنت است.

به ورزش ها یا باشگاه های ورزشی ای روی بیاورید که متناسب با علایق فرزند شما باشد. از همه مهمتر، وقت خود را با فرزند خود بگذرانید و فعالیت های خانوادگی ای انجام دهید که نوعی فعالیت بدنی را شامل می شود مثلاً دوچرخه سواری و پیاده روی. فعالیت بدنی مداوم نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی دارد.

ورزش کردن برای همه کودکان بسیار اهمیت دارد، حتی آنهایی که ورزش را دوست ندارند یا دچار ناتوانی حرکتی معلولیت هستند. کودکان با تمرکز بر “بازی” فعال به جای ورزش، رفتارهای ورزشی خود را تغییر داده و فعالیت بدنی خود را به تنهایی افزایش می دهند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

روزهای پذیرش

شنبه تا پنجشنبه

  • صبح: ۹ تا ۱۲
  • بعدازظهر: ۱۵ تا ۱۹