مراقبت و سلامت

چربی خون بالا و رابطه آن با عملکرد کبد

بیشتر کلسترول بدن در کبد ساخته می شود و برای سلامتی بدن ضروری است. اما چربی خون بالا و برخی از اشکال کلسترول می تواند چند عارضه سلامتی از جمله آسیب به کبد به وجود بیاورد.

کلسترول یک مولکول چربی است که در برخی غذاها یافت و همچنین در کبد ساخته می شود. لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) دو نوع اصلی کلسترول هستند. یکی برای بدن مفید است و دیگری می تواند انباشته شده و مشکلات سلامتی ایجاد کند. کبد بیشتر کلسترول موجود در بدن را ایجاد می کند. سطح کلسترول در خون را با معیار میلی گرم در دسی لیتر (میلی گرم در دسی لیتر) می سنجند.

سطح چربی خون یا کلسترول سالم کدام است؟

منابع معتبر جهانی موارد زیر را به عنوان سطح کلسترول سالم پیشنهاد می کنند:

  • LDL: باید کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر باشد.
  • HDL: باید 40 میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر باشد.

HDL کلسترول را از سلولهای بدن به کبد هدایت می کند. کبد آن را شکسته و یا به عنوان ماده زائد از بدن خارج می کند. این عملکرد برای بدن مفید است و به همین دلیل HDL را “کلسترول خوب” نامیده می شود.

LDL کلسترول را از کبد به سلولها می برد. سلول ها برای فعالیت های حیاتی خود از کلسترول استفاده می کنند اما مقدار زیادی از این نوع چربی در عروق خونی جمع و باعث مشکلات سلامتی شود. بر این اساس LDL “کلسترول بد” نامیده می شود.

اثرات چربی خون بالا در بدن

چربی خون بالا نوع 3
چربی خون بالا نوع 3

وقتی فردی سطح بالای LDL داشته باشد، معمولاً “کلسترول بالا” نامیده می شود. چربی خون بالا می تواند عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:

آیا بیماری های کبدی می تواند باعث کلسترول بالا شود؟

بیماری های مختلف کبدی وجود دارد. مثل:

  • هپاتیت
  • بیماری کبدی مرتبط با الکل
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی یا NAFLD که از بیماری های شایع کبدی است.

یکی از عملکردهای کبد تجزیه کلسترول است. بیماری های کبدی با آسیب رسانی به کمد تواناایی و عملکرد آن را دچار اختلال می کنند. اگر کبد به درستی کار نکند، می تواند باعث تجمع کلسترول در بدن شده و موجب چربی خون بالا شود.

چربی خون بالا چگونه بر کبد تأثیر می گذارد؟

اگر رژیم غذایی سرشار از کلسترول باشد، می تواند باعث تجمع چربی در اطراف کبد شود . این عملکرد می تواند منجر به کبد چرب و آسیب طولانی مدت کبد شود.

کبد چرب می تواند خطر سکته مغزی یا دیابت را افزایش دهد. اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص و درمان شود، می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد. همچنین فرد می تواند در مراحل اولیه این بیماری مقدار چربی در کبد خود را کاهش دهد.

تشخیص چربی خون بالا

در صورت مشکوک بودن به چربی خون بالا، پزشک آزمایش خون را توصیه کند. معمولاً کلسترول بالا هیچ علائمی بالینی خاصی ایجاد نمی کند.

 یک آزمایش خون ساده میزان کلسترول را اندازه گیری می کند.

اگر فرد سابقه خانوادگی بیماری های قلبی عروقی، بیماری های زمینه ای مانند دیابت یا اضافه وزن داشته باشد، پزشک ممکن است آزمایش کلسترول را توصیه کند. برای تشخیص بیماری کبد معمولاً از بیوپسی یا آزمایش عملکرد کبد استفاده می شود.

با بیوپسی، تکه کوچکی از بافت کبد برای آزمایش برداشته می شود. آزمایش عملکرد کبد یک آزمایش خون است که در آن پروتئین ها و آنزیم های موجود در خون را اندازه گیری کند. سطح این پروتئین ها و آنزیم ها می تواند آسیب دیدن کبد را نشان دهد.

درمان چربی خون بالا و کم کردن تأثیر آن روی کبد

با تغییر در سبک زندگی و گاهی دارو درمانی می توان چربی خون بالا را کنترل و درمان کرد. معمولاً ابتدا ترغیب به ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و ورزش کردن می شود. در صورت اضافه وزن و چاقی ممکن است توصیه به لاغری شود.

اگر این تغییرات باعث کاهش کلسترول بعد از چند ماه نشود، پزشک ممکن است دارو تجویز کند.

رایج ترین دارو کنترل چربی خون بالا، استاتین ها هستند است که فرد باید مادام العمر مصرف کند. استاتین ها داروهایی هستند که ماده شیمیایی موجود در کبد را که باعث ایجاد کلسترول می شود، مسدود می کنند.

درمان بیماری های کبد بستگی به این دارد که فرد چه نوع بیماری کبدی را تجربه کند. اگر کبد بیش از حد آسیب دیده باشد، معمولاً تغییر سبک زندگی، دارو یا گاهی پیوند کبد تجویز می شود.

رژیم غذایی در کنترل بیماری های کبد و کلسترول بالا

چربی خون بالا و رژیم غذایی
چربی خون بالا و رژیم غذایی

رژیم غذایی می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های کبد کمک کرده و تأثیر آن را کاهش دهد. حفظ تناسب وزن راهی اساسی برای حفظ سلامتی بدن است.

البته بسته به نوع بیماری کبدی که فرد از آن رنج می برد، رژیم غذایی نیز متفاوت است. پزشک متخصص در مورد رژیم غذایی و ورزش به بیمار مشاوره می دهد.

مصرف الکل

به فردی که بیماری کبدی مرتبط با الکل دارد معمولاً توصیه می شود که مصرف الکل را ترک کند. مصرف پروتئین و کربوهیدرات کافی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل می تواند به حفظ وزن سالم کمک کند.

باید ها و نباید های غذایی

تأثیر کبد چرب را همیشه در نظر داشته باشید. خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه و غذاهایی مانند نان و سیب زمینی که به آرامی انرژی آزاد می کنند می توانند به شما کمک کنند.

رژیم غذایی با پروتئین فراوان راهی برای به دست آوردن انرژی کافی بدون خوردن غذاهایی با کلسترول بالا است. تخم مرغ، آجیل، سینه مرغ منابع عالی پروتئین هستند.

خوردن منظم غذا و میان وعده می تواند روشی سالم برای دریافت سوخت کافی برای بدن شما باشد.

پیشگیری از بیماری های کبد و کلسترول بالا

  • رژیم غذایی سالم برای کاهش چربی خون بالا در این زمنیه بسیار اهمیت دارد .با کاهش سطح کلسترول LDL، فرد می تواند از بروز مشکلات سلامتی مانند آسیب به کبد جلوگیری کند.
  • می توان با داشتن یک رژیم غذایی سالم، همراه با مصرف مقدار زیادی میوه و سبزی، چربی خون بالا را کاهش داد.
  • چربی های اشباع حاوی سطح بالایی از کلسترول هستند. بسیاری از فست فودها، کیک ها، کره ها، گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، پنیر پرچرب و خامه حاوی چربی های اشباع شده هستند.
  • ورزش منظم می تواند به کاهش کلسترول فرد کمک کند. ترک سیگار نیز می تواند مفید باشد.

ایجاد تغییر در رژیم غذایی و ورزش روش هایی هستند که فرد می تواند چربی خون بالا را کنترل کند. کبد می تواند تا حد معینی خود را ترمیم کند. این بدان معناست که اگر برای کسی در مراحل اولیه بیماری کبد را تشخیص داده شود، ممکن است بتواند عوارض آن را تا حدودی کاهش دهد. کاهش وزن در صورت نیاز، داشتن یک رژیم غذایی سالم، ورزش و کاهش مصرف الکل می تواند به کاهش تأثیر بیماری کبد کمک کند.

 

منبع:

www.medicalnewstoday.com

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس