بیماری تنگی عروق کرونر قابل پیشگیری است

 بیماری تنگی عروق کرونر قابل پیشگیری است

آخرین بروز رسانی در ژانویه 20, 2021

بیماری تنگی عروق کرونر نوعی تصلب شرایین است. در این بیماری شریان های خونرسان به قلب تنگ می شوند. این امر باعث کاهش خون غنی از اکسیژن در قلب می شود، به ویژه زمانی که قلب شما سریعتر می تپد، مانند زمانی که ورزش می کنید یا فعالیت جسمی سنگینی انجام می دهید. فشار اضافی بر روی قلب ممکن است منجر به درد قفسه سینه (آنژین) و سایر علائم بالینی شود.

تنگی عروق کرونر معمولاَ با انواع اکوکاردیوگرافی مثل تست ورزش، اکوی قلب و آنژیوگرافی تشخیص داده می شود.

 

چه رابطه ای بین سیگار کشیدن و بیماری های عروق کرونر وجود دارد؟

حدود 30٪ مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی در آمریکا مستقیماً به سیگار کشیدن مربوط می شود. استعمال دخانیات دلیل اصلی تصلب شرایین است.

نیکوتین موجود در دود باعث می شود تا:

  • اکسیژن کمتری به قلب وارد شود.
  • فشار خون و ضربان قلب بالاتر برود
  • خون بیشتری لخته شود
  • سلولهایی که در رگهای کرونر و سایر رگهای خونی قرار دارند، آسیب ببینند.

عوامل خطر بیماری تنگی عروق کرونر چیست؟

برخی از فاکتور های خطر وجود دارد که نمی توانید در مورد آنها کاری انجام دهید. مثل:

  • مرد بودن
  • یائسگی
  • افزایش سن
  • داشتن سابقه خانوادگی حمله قلبی یا بیماری تنگی عروق کرونر

اما سایر فاکتور های خطر بیماری تنگی عروق کرونر را می توان کنترل کرد. مانند:

با بهبود عادت های خود می توانید خطر حمله قلبی یا آنژین را کاهش دهید.

تغییر سبک زندگی در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی
تغییر سبک زندگی در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

در صورت داشتن عوامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی چه کاری باید انجام دهم؟

برای کاهش احتمال بیماری های قلبی عروقی به خصوص تنگی عروق کرونر می توانید چندین کار انجام دهید.

اگر عروق شما قبلاً مسدود شده باشد، می توانید با یک رژیم غذایی سالم، ورزش، ترک سیگار و کاهش استرس آسیب را کاهش دهید. با تغییر شیوه زندگی، می توانید تنگی عروق را متوقف یا حتی باز کنید. هر چند این موارد برای کسانی که فاکتورهای خطر ابتلا به این بیماری را دارند مهم است، اما در صورتی که دچار حمله قلبی شده اید یا از عمل های تهاجمی برای درمان بیماری تنگی عروق کرونر استفاده کرده باشید نیز از اهمیت بیشتری برخوردار است.

چه تغییراتی در رژیم غذایی می توانم برای کاهش خطر تنگی عروق کرونر ایجاد کنم؟

درست غذا خوردن راهی قدرتمند برای کاهش یا حتی از بین بردن برخی از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی به خصوص تنگی عروق کرونر است. یک رژیم غذایی مناسب برای قلب می تواند به کاهش کلسترول کل و کلسترول بد (LDL)، فشار خون بالا، قند خون بالا و وزن کمک کند.

برای رژیم غذایی قلبی این نکات را امتحان کنید:

  • بیشتر از سبزیجات، میوه ها، غلات سبوس دار و حبوبات استفاده کنید.
  • چربی های ترانس را از رژیم غذایی خود کاهش دهید. چربی های اشباع شده را با نوع غیر اشباع عوض کنید.
  • منابع کم پروتئین مانند مرغ، ماهی و سویا مصرف کنید. از مصرف گوشت قرمز پرهیز کنید، زیرا دارای چربی و کلسترول بالاتری نسبت به گوشت های دیگر است.
  • کربوهیدرات های پیچیده ای مانند نان غلات کامل، برنج قهوه ای و ماکارونی بخورید و کربوهیدرات های ساده مانند نوشابه معمولی، شکر و شیرینی را محدود کنید.
  •  مصرف نمک را به حداقل برسانید.
  • به طور منظم تمرین کنید.
بیشتر بخوانید  آئورت قلب ، تست ها و آزمایشات مربوط به آئورت قلب + درمان

با این حال فراموش نکنید که در صورت داشتن سابقه خانوادگی بیماری های قلبی عروقی به خصوص تنگی عروق کرونر انجام چکاپهای قلبی به صورت 3 تا 5 سال یک بار ضروری است. این چکاپ ها معمولاَ شامل آزمایش آنزیم های قلبی در خون، تست ورزش و اکوی قلب است.

 

منبع:

www.webmd.com

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

روزهای پذیرش

شنبه تا پنجشنبه

  • صبح: ۹ تا ۱۲
  • بعدازظهر: ۱۵ تا ۱۹