عمومی

چربی خون بالا در بزرگسالان و کودکان

چربی خون بالا یکی از مهمترین فاکتورهای خطرناک قابل کنترل بیماری عروق قلب، حمله قلبی و سکته مغزی است. اگر عوامل خطر دیگری مانند استعمال دخانیات، فشار خون بالا یا دیابت وجود داشته باشد، ریسک آنها بیشتر هم می شود. هرچه عوامل خطر بیشتر و شدیدتر باشند، خطر کلی برای سلامتی بیشتر می شود.

 

 چربی خون بالا در بزرگسالان

با افزایش سن، سطح کلسترول افزایش می یابد. به طور کلی مردان بیشتر از زنان در معرض چربی خون بالاتر قرار دارند. با این حال، خطر ابتلا یک زن به چربی خون بالا بعد از سن یائسگی افزایش می یابد.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که همه بزرگسالان هر 4 تا 6 سال کلسترول خود را چک کنند. این بررسی چربی خون از 20 سالگی شروع می شود. در این دوران سطح کلسترول خون افزایش می یابد.

برای کسانی که مبتلا به چربی خون بالا و سایر عوامل خطر قلبی عروقی مانند دیابت هستند، آزمایش های مکرر خون توصیه می شود.

نمودار کلسترول برای بزرگسالان

طبق دستورالعمل های سال 2018 در زمینه کنترل چربی خون که در مجله کالج قلب آمریکا (JACC) منتشر شده است، مقادیری که در این نمودار مشاهده می کنید اندازه گیری های قابل قبول، مرزی و بالا برای بزرگسالان هستند. در این نمودار همه مقادیر بر حسب میلی گرم در دسی لیتر و براساس اندازه گیری های ناشتا هستند.

سطح مطلوب میلی گرم در دسی لیتر لیپید
کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر کلسترول کل
کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر کلسترول بد  (LDL)
بیشتر از ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر کلسترول خوب (HDL)
کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر تری گلیسیریدها

چربی خون بالا در کودکان

کودکانی که از نظر جسمی فعال هستند، رژیم غذایی سالمی دارند، اضافه وزن و سابقه خانوادگی چربی خون بالا ندارند، در معرض خطر کمتر ابتلا به کلسترول بالا قرار دارند.

متخصصان توصیه می کند که همه کودکان کلسترول خود را یک بار بین سنین 9 تا 11 سالگی و سپس دوباره بین سنین 17 تا 21 سال بررسی کنند.

کودکانی که فاکتور های خطر بیشتری دارند مانند دیابت، چاقی یا سابقه خانوادگی چربی خون بالا، باید یک بار در سنین 2 تا 8 سالگی و دوباره بین سنین 12 تا 16 سالگی غربالگری شوند.

تغییر سبک زندگی در درمان و جلوگیری از چربی خون بالا

تغییر سبک زندگی به شما کمک می کند تا سطح کلسترول خون خود را کاهش دهید. این تغییرات کاملاً ساده و در هر سنی قابل انجام هستند.

این تغییرات شامل موارد زیر است:

ورزش کنید

فعالیت بدنی می تواند به شما در کاهش وزن و افزایش کلسترول خوب یا HDL کمک کند. حداقل 5 بار در هفته و به مدت 30 تا 60 دقیقه در روز ورزش هایی که برای تقویت قلب و عروق و در حد متوسط مناسب هستند ​​را دنبال کنید. با ورزش کردن می توانید سن قلبی خود را پایین آورده و سلامت قلبتان را تضمین کنید

فیبر بیشتری بخورید

سعی کنید فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید، مانند جایگزین کردن نان سفید و ماکارونی با غلات کامل.

چربی های سالم بخورید

چربی های سالم عبارتند از:

  • روغن زیتون
  • آووکادو
  • آجیل بدون نمک

اینها همه چربی هایی هستند که سطح LDL یا کلسترول بد خون شما را افزایش نمی دهند.

مصرف کلسترول خود را محدود کنید

مقدار مصرف غذاهای چرب اشباع شده ب را کاهش دهید مانند:

  • پنیر
  • شیر کامل
  • گوشت قرمز پرچرب

ترک سیگار

سیگار کشیدن باعث کاهش کلسترول خوب خون یا HDL می شود. ترک سیگار و استعمال هر گونه دخانیات مثل قلیان و مواد افیونی می تواند به شما در کنترل بهتر سطح کلسترول خون کمک کند.

به خاطر داشته باشیم، همه افراد با یکدیگر متفاوت هستند. سابقه خانوادگی و ابتلا به بیماری های زمنیه ای مثل دیابت و یا چاقی، در فاکتور های خطر ابتلا به بیماری های مختلف فردی شما نقش دارد.

با پزشک معالج خودو یا مسئولان کلینیک های مراقبت های بهداشتی ( مراکز بهداشت نزدیک محل زندگی تان) در مورد سطح چربی خون خود صحبت کنید و از آنها درباره سطح کلسترول مناسب خون شما با توجه به سن و موارد دیگر، سوال کرده و مشورت بگیرید.

نگه داشتن سطح چربی خون در حالت طبیعی در طول زندگی بسیار مهم است.

دکتر اوگنیا جیانوس (Eugenia Gianos)، مدیر پیشگیری از قلب و عروق و سلامت نورثول در نیویورک می گوید: “افراد تصور می کنند که می توانند سالها کنترل ضعیفی روی کلسترول خون خود داشته باشند و سپس تصمیم می گیرند که اقدامات پیشگیرانه و درمانی انجام دهند. این یک تصور کاملا عامیانه و غلط است چرا که تا آن زمان پلاک اطراف دیواره رگ ها و عروق خونی را گرفته است.”

مصرف الکل خود را محدود کنید

انجمن قلب آمریکا نوشیدن الکل در حد متوسط ​​را توصیه می کند. به این معنی که نوشیدن انواع الکل به طور متوسط ​​برای مردان نباید بیش از دو واحد نوشیدنی در روز و برای زنان بیش از یک واحد نوشیدنی در روز باشد.

نوشیدن بیش از حد الکل می تواند سطح چربی های تری گلیسیرید را در جریان خون افزایش داده و منجر به ابتلا به بیماری های فشار خون بالا و فیبریلاسیون دهلیزی شود.

 

کاهش وزن و پیشگیری از کلسترول بالا

کاهش وزن اضافی می تواند به کاهش سطح چربی خون بالا کمک کند. چند نکته برای کاهش وزن:

  • سعی کنید تغییرات مناسبی در رژیم غذایی ایجاد کنید و روی هر وعده غذایی و موادی که استفاده می کنید تمرکز کنید.
  • پروتئین های بدون چربی، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات را انتخاب کنید.
  • مصرف چربی های ناسالم، غذاهای فرآوری شده و میان وعده های شیرین را محدود کنید.
  • فعالیت بدنی بیشتری به برنامه هفتگی خود اضافه کنید تا میزان کالری سوزی شما افزایش یابد. با این روش تعداد کالری که مصرف می کنید کمتر از مقدار کالری خواهد بود که می سوزانید.

 

منبع:

www.healthline.com

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس