توصیه های پزشک فوق تخصص قلب برای سلامت قلب شما

 توصیه  های پزشک فوق تخصص قلب برای سلامت قلب شما

آخرین بروز رسانی در 24 آبان 1399

اینکه یک روز، یک هفته یا حتی یک سال بگذرد و هرگز به این واقعیت فکر نکنید که ماهیچه ای به اندازه یک مشت، یک گالن خون را پمپاژ می کند تا شما را زنده نگه دارد. این یک معجزه است.دهه ها تحقیق و فعالیت های بهداشت عمومی باعث شده است که همه افراد درباره مضرات سیگار کشیدن برای قلب آگاه شوند. اما برخی عادت های رایج دیگر هم وجود دارد که ممکن است به سلامت قلب شما آسیب برساند

بله، من در مورد عضله قلب صحبت می کنم. کاش بعد از نزدیک به 30 سال کار تخصصی قلب و عروق، کاش مردم به معنای واقعی کلمه قلبشان را روی آستینشان می بستند. تا می توانستند هر روز قلبشان را ببینند و مسئولانه تر در مورد حفظ سلامت قلب خود فکر کنند. اما از آنجا که قلب در اعماق سینه شما قرار دارد، ممکن است نسبت به برخی کارهایی که باعث صدمه زدن به آن می شود، بی اطلاع باشید.

 

عادت های رایجی که به سلامت قلب آسیب می رساند

 

خیلی زیاد می نشینید

اکنون ثابت شده است،نشستن طولانی مدت کاملاً با بیماری های قلبی عروقی و پیری زودرس عروق ارتباط دارد. اصولاً نشستن طولانی مدت مثل سیگار کشیدن است. در یک مطالعه با استفاده از سی تی اسکن قلب و سوابق فعالیت بدنی بیش از 2000 بزرگسال، نشان داد شد که هر ساعت نشستن در روز کلسیفیکاسیون شریان کرونر 14 درصد افزایش می یابد. کلسیفیکاسیون کرونر نشانه آسیب دیدن عروق قلبی است و می تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد. میزهای ایستاده، برنامه ها و تایمرها همگی ابزارهای لازم برای جامعه کم تحرک امروز و  افزایش سلامت قلب هستند.

 

خواب کافی ندارید

خواب  کافی ترمیم کننده است و بالش شما بهترین قرص ضد پیری است. در مطالعه ای که روی افراد کم خواب و آنهایی که کمتر از شش ساعت در شب می خوابند انجام شده است، نشان می دهد خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب (گرفتگی عروق) در این افراد در مقایسه با کسانی که هفت ساعت  خواب آرام دارند، 79٪ بیشتر است! با استفاده از تکنیک های مراقبه ذهن، انواع برنامه های گوشی های هوشمند و یا هزاران تکنیک دیگر که عاری از مواد مخدر و مضر است، می توان به بالاترین کیفیت خواب و در نتیجه بهبود سلامت قلب دست یافت.

 

ستون فقرات منعطفی ندارید

ورزش یوگا فواید زیادی را دارد. اما یکی از مهمترین فایده آن برای ستون فقرات است.

مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد انعطاف پذیری ستون فقرات با انعطاف پذیری عروق مهم بدن ارتباط دارد. به عبارت دیگر، انعطاف ستون فقرات یکی از نشانه های سلامت قلب است.

تمرین مورد علاقه من برای ستون فقرات اجرای تمرین پنج گانه تبتی است. این تمرین مجموع پنچ حرکت ورزشی از نوع یوگا است که بدن را سرشار از انرژی کرده، ماهیچه ها را قوی نموده و ذهن، احساسات و بدن شما را متعادل می کنند.

شما می توانید از طریق ویدئوهای رایگان این تمرینان به صورت آنلاین یاد بگیرید.

 

 عرق نمی کنید

فلزات سنگین مانند جیوه و سرب به ویژه به قلب و عروق آسیب می رسانند و متأسفانه ممکن است آنها را بدون اینکه متوجه شوید وارد بدن خود کنید. طبق بسیاری از تحقیقات انجام فعالیت هایی که موجب عرق کردن بدن می شود – مانند ورزش منظم یا سونای مادون قرمز – می تواند به از بین بردن این فلزات سنگین به طور مؤثر کمک کند.

 

 رابطه جنسی کافی و سالم ندارید

روابط جنسی سالم ضربان قلب و فشار خون را به میزان قابل توجهی بالا می برند. خوشبختانه مطالعات نشان می دهد که هرچه بیشتر رابطه جنسی سالمی داشته باشید، خطر حملات قلبی کاهش می یابد.

 

 بیش از حد نوشیدنی های شیرین می نوشید

یک مطالعه گسترده بر روی بیش از 300000 نفر، نشان داده است که نوشیدنی های شیرین بیشتر با سکته های مغزی و حملات قلبی مرتبط است. هر چند این مطالعه به صورت کامل ثابت نمی کند که نوشابه ای که می خورید سلامت قلبتان را به مخاطره می اندازد و آن را از حرکت باز می دارد اما ممکن است مرتبط با سیگار کشیدن و دوناتی باشد که با آن می خورید – از نوشیدنی های غیرسالم پرهیز کنید.

 

 به جای نوشیدنی های شیرین سالم، نوشابه رژیمی می نوشید

متأسفانه، نوشیدنی هایی با برچسب رژیمی و بدون شکر خیلی بهتر از نمونه های پر شکر نیستند. این نوع نوشیدنی احتمالاً کمکی به شما در کاهش وزن نمی کنند و حتی می توانند به قلب شما آسیب برسانند

یک مطالعه نشان می دهد زنانی که روزانه دو یا چند لیوان نوشابه گازدار می نوشند ابتلا به بیماری های قلبی و در نتیجه آمار مرگ و میر در آن ها بالا است. به جای این نوع نوشیدنی ها، آب، چای تلخ، آب سبز و قهوه سیاه را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

 

 برای بررسی سلامت قلب معاینات و آزمایش های پیشرفته سالانه  ندارید

ممکن است اکنون جوان و “شکست ناپذیر” باشید، اما حتی داشتن یک سبک زندگی سالم نیز نمی تواند شما را در برابر بیماری های قلبی عروقی کاملا ایمن کند. در حالی که عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی، سیگار کشیدن و ورزش بیشترین نقش را در سلامت قلب دارند، عوامل ژنتیکی ای نیز وجود دارد که جزء اقلیت مهم در بروز بیماری های قلبی عروقی به شمار می روند.

برای بررسی فشار خون، انجام تست نوار قلب و آزمایش خون برای اندازه گیری گلوکز ناشتا، سطح ویتامین D، کلسترول خون، لیپوپروتئین a و اندازه گیری هوموسیستئین و ارزیابی التهاب توسط آزمایشی به نام hd-CRP به صورت سالانه اقدام کنید. اگر شما بیش از 40 سال دارید  و در معرض خطر بیماری های قلبی هستید، یک اسکن کلسیم از عروق کرونر انجام دهید و از میزان آن را بدانید.

ممکن است شما یک بیماری زمینه ای داشته باشید که می تواند سلامت قلب را تحت تأثیر قرار دهد. دانستن این بیماری ها  و موقعیتی که در آن قرار دارید  می تواند به شما در انتخاب سایر سبک های زندگی مرتبط با سلامت قلب کمک کند.

 

استرس را نادیده می گیرید

استرس ده ها سال است که با بیماری قلبی در ارتباط است. و پیشرفت فناوری های جدید امروزه باعث آرامش بیشتر در زندگی نشده است. در دسترس بودن در بیست و چهار ساعت شبانه روز دیگر به جای اینکه یک شعار باشد، اکنون یک سبک زندگی برای بسیاری از جوانان شده است. استرس و خستگی همراه با سبک زندگی “همیشه در دسترس” می تواند عروق را به سرعت پیر کند. بهتر است برای کنترل استرس چند استراتژی بیاموزید که بتوانید در طول روز از آنها استفاده کنید.

 

شما فست فود می خورید

سازمان بهداشت جهانی داده های قطعی ای را اعلام کرده است که غذاهای فرآوری شده مانند کالباس و سوسیس باعث سرطان روده بزرگ می شوند. اما ما قبلاً می دانستیم که این غذاها با افزایش بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی در ارتباط هستند. قبل از اینکه نیاز به بای پس قلب از طریق جراحی پیدا کنید، بهتر است مصرف سوسیس و کالباس را فراموش کنید.

منابع :

www.thrillist.com

https://herheart.org/

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

روزهای پذیرش

شنبه تا پنجشنبه

  • صبح: ۹ تا ۱۲
  • بعدازظهر: ۱۴ تا ۱۹